سوال:
تفاوت صلوات و صلاة رو در این آیه بفرمایید
آیه 238 سوره بقرهحَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ
 
در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطی [= نماز ظهر] کوشا باشید! و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا 
 
پاسخ:
اول اینکه میشه اینطور معنا کرد که: بر خواندن {همه ی } نمازها مراقبت کنید خصوصا نماز وسط یعنی قید دوم تخصیص-به جهت اهمیت- دستور عمومی اول باشه
دوم اینکه اینطور معنا کنیم که: بر همه نمازها مراقبت کنید و بر نماز وسط! یعنی وقتی مراقبت بر همه نمازها یکبار دستور داده شده و بار دوم از لفظ صلاة-مفرد-استفاده شده منظور اینه که از اصل و حقیقت نماز هم محافظت کنید و برای این اصل و اساس، یک وصف خاص یعنی (وسطی) هم آمده. در این صورت منظور از نماز دوم که با وسطی وصف شده، انسان کامل و حجة و ولی الله است همچنان که در ابتدای سوره مبارکه مومنون هم با همین عبارات اشاره شده(قد افلح المونون *الذین فی صلاتهم خاشعون) و در آیه 9(والذین هم علی صلواتهم یحافظون) که در مورد اول، مفرد به کار رفته و دستور به خشوع در برابر او شده همچنان که در این آیه 238 بقره هم دستور به قنوت شده که میتونه مترداف خشوع باشه و در مورد دوم جمع به کار رفته که منظور مراقبت از نمازهای پنجگانه است.
***
اما اگر بنا رو بر معنای اول بذاریم که منظور ایه اینه که همه نمازها رو مراقبت کنید خصوصا نماز وسط رو ناچار میشیم مصداق نماز وسط رو پیدا کنیم. در برخی روایات تصریح شده منظور از نماز وسط، نماز جمعه است که - با اضافه شدن دو رکعت نماز روزهای عادی و نماز ظهر محسوب میشه - اولین نمازی هست که واجب شد. در برخی دیگر از روایات هم مابقی نمازها رو مصداق معرفی کردن.
اما با داشتن  معرفت و مبنای صحیح پیدا کردن مصداق وسطی، ساده تر خواهد شد. پس توجه کنیم:
اولا هم روایات پراکنده ست و هم در برخی روایات منابع عامه، مواردی مطرح شده که به نظرم مفهوم برخی روایات شیعی که مصداق رو نماز ظهر دونستن تضعیف میکنه و گوئی منظور اون روایات تشبیه بوده که سوال کننده تصور نکنه منظور از صلاة وسطی یک امر موهوم هست بلکه بدونه منظور یک نمازی مثل نماز ظهر هست
ثانیا چون روایاتی هم وجود داره که نمازهای عصر و مغرب و عشاء رو نماز وسطی معرفی کردن، پس یا باید همه روایات رو که با هم تعارض دارند رو کنار بذاریم یا راهی برای جمع بین اینها وجود داره که بزبان ساده جمع بین این موارد این میشه که شناسائی صلاة وسطی به جهت مقام و اهمیتش برای هرکسی مقدور نیست و اگرچه در بین همین پنج نماز است اما با شرایط خاصی به درک آن نائل میشوید. همچنان که در خصوص لیلة القدر هم دقیقا همینطور است.
ثالثا در قرآن کریم و بالتبع در روایات ما خصوصا روایات عرفانی و آیات خاص، منظور از شمس، وجود مقدس نبی مکرم هست و  انوار مقدسه عالم اول، پنج نور هستند که از دو نورِ به هم پیوسته خلق شده اند بنابراین نماز ظهر پیامبر اعظم. نماز عصر حضرت امیرالمومنین.نماز مغرب حضرت صدیقه کبری نماز عشاء حضرت امام مجتبی و نماز فجر-مطابق سوره فجر- امام حسین علیهم السلام هستند
با توجه به این توضیحات منظور از صلاة وسطی وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها و نماز مغرب است که همانند لیلة القدر مخفی ست و جز خاصان و اهل قدر توان درکش رو ندارند.

Template Design:Dima Group