Leader
11 ارديبهشت 1396 ساعت 08:46

طبایع اصلی کدامست؟ طیبات چیست؟

تعریف طیب؟

طیب در لغت یعنی پاک.خالص و هرچیزی که انسان از دریافتش احساس خوشی و راحتی و عدم کراهت بکنه.. در مقابل طیب. خبیث قرار داره به معنای ناپاک.ناخالص که دریافتش باعث اذیته و ناگواره.. معنای دقیق تر و عمیقتری هم داره

طبیعی بودن میتونه پیشنیاز طیب بودن باشه؟

طبیعت از طبع میاد و طبع یعنی سرشت. سرشت انسان هم آب و خاکه پس هر چیری که بطور طبیعی و بدون دخالت عوامل بیرونی تولید بشه. طیب خواهد بود.

طبیعی بودن چه ربطی به پاک بودن دارد؟!!

این پاک در مقابل نجس نیست

آیا هر طبیعی هم حلاله؟

پاک به عربی میشه طاهر اما درباره طیب صحبت میکنیم.. ما صرفا معنای لغوی(مجموعه همه لغتنامه های معتبر فارسی مثل عمید.دهخدا.معین) مد نظرمون هست نه اصطلاحی و قراردادی و انتزاعی

لطفاً مفاتيح الحیات از جوادی آملی ص 587 را در مورد طیب مطالعه فرمایید

مفاتیح الحیات کتاب رواییه نه لغوی..

طبیعت از طبع میاد و طبع یعنی سرشت. سرشت انسان هم آب و خاکه پس هر چیری که بطور طبیعی و بدون دخالت عوامل بیرونی تولید بشه. طیب خواهد بود. وقتی بحث علمی و مفهومی میکنیم جای مصدتق و مثال نیست.. الان مشکل اینه که بجای درک مفهوم دنبال مثال و مصداق هستیم. این صحیح نیست.اول مفهوم طیب و پاک مشخص بشه بعد سراغ مصادیقش بدیم... تا مفهوم و معنای یک وازه بطور عینی و ملموس درک نشه.. هر مصداق و مثالی خدشه پذیره... وبحث رو به بیراهه میبره.. اگر کسی بحثی رو مطرح میکنه و برای ارائه نظراتش همه اسناد و مدارک موجود رو بررسی نکرده باشه عالم نیست و نظرش یک نظر شخصیه غیر معتبره.. بحث بر سر مفاهیم قرانی و رواییه که باید با دقت علمی مورد بررسی قرار بگیره.. طبیعی از نظر ماهیت یک معنا داره از نظر کاربرد هم همونطور که شما گفتید در مقابل مصنوعی هست.. اما از نظر ماهیت از طبع میاد. طبع هم به فارسی یعنی سرشت.. سرشت آدمی که اشرف خلایق هست از 4 عنصر تشکیل شده که 2 عنصر آب و خاک اصیلترند.. لذا طبیعی یعنی مطابق با سرشت ادمی.. در کاربرد هم یعنی چیزی که غیر از طبیعت در ایجادش دخیل نباشه چون چیزی که غیر از نظام طبیعت در ایجادش دخیل باشه بهش میگم مصنوع..

ما در حال ترجمه یک لفظ قرآنی هستیم. پس برای پیدا کردن معنا باید همه اسناد موجود بررسی بشه. و بطور علمی و دقیق بحث کنیم. به همین خاطر ابتدا مفهوم طیب رو بدست میاریم بعد کاربردش که به نوعی میشه معنای اصطلاحی و در مرحله سوم به سراغ مصادیقش میریم..

قرآن کریم حدود 40 مرتبه از لفظ طیب استفاده کرده و انواعی رو براش برشمرده ، اگرچه مهمترینش خوراک طیب هست اما حرف طیب.مکان طیب. روابط طیب. صدا.بو و چیزهای دیگه یی هم ممکنه طیب یا خبث باشن اما جالبرت اینه که سرجمع این موارد در انسان خلاصه شده یعنی انسان طیب.انسان خبیث؛ و جالبتر اینکه وقتی قران این دو دسته رو بیان میکنه بحث ازدواج رو در پیش میکشه ، یعنی مردهای طیب برای زنهای طیب و زنهای طیب برای مردهای طیب، این یک ملاک خیلی مهم برای زندگی مشترکه یعنی اگر طرفین از این نظر مطتبقت داشته باشن ، مابقی مشکلات طبیعیه و ایجاد انحراف و فساد و کفر نمیکنه ؛

به عبارت دیگه، دایره یک خانواده و زندگیه قابل دفاع که حتما باید حفظ بشه همین طیب بودنه طرفینه و اگر این ویژگیه اصلی در بین نباشه اون زندگی قابل دفاع نیست و نتیجه ای هم نخواهد داشت، پس، برای انتخاب یا تدام زندگی مشترک باید بر طیب بودن پافشاری کرد ، هم زن، هم مرد... طیب بودن جسم.فکر. رفتار. حرف. نگاه. بو و همه چیز؛ هرچه اینها بیشتر باشه طرفین در حقیقت انسان تر هستند و 2 انسان حقیقی قطعا میتونن با هم زندگی کنند. پس ریشه مشکلات خانوادگیه موجود در طیب نبودنه

هر نوع مشکلی؟هر نوع مشکل خانوادگی اعم ریشه در طیب نبودن داره؟ مثلا بداخلاقی... سستی...

در انتخاب همسربنای بر اینه که طرفین در یک خانواده معمولی از نظر حلال و حرام و طیب و خبیت رشد کردند اما اگر یک خانواده اینطور نباشه و پسر یا دختر بدون توجه به درامد و خوراک مناسب بزرگ شده باشن از اون طیب بودن فاصله گرفتن اینه که ایجاد مشکل میکنه برای درک بهتر اگر طرفین رژیم خوراکیشون رو اصلاح کنند-چیزی شبیه ماه مبارک- بسیاری از مشکلات حل میشه البته زمان زیادی میبره ممکنه چند سال طول بکشه اما حل میشه

ایا طیب نبودن ممکنه به حرام بودن برسه؟

بله دقیقا. همونطور که مستحبات دیوار دفاعی واجبات هستند. مکروهات دیوار دفاعی محرمات هستند. طیبات هم دیوار دفاعی حلال هستند، خبائث هم دیوار دفاعی حرام ها یعنی اگر کسی بعد از حلال بودن درامد و خوراکش به طیب بودنش هم فکر و عمل کنه خیلی سختتر و به ندرت به حرام گرفتار میشه چون اگر ضربه و حمله ای صورت بگیره به طیبات برخورد میکنه و حلال بهش اسیبی نمیرسه..در عمل بطور مثال اینطور میشه که مثلا شما درامدتون حلال و طیبه ..یعنی حلال که مشخصه یعنی چی. طیب هم هست مثلا شغلتون جزو مشاغل مضر مثل سیگارفروشی نیست.. پس درامد حلال و طیب خوراکیهاتون رو از بین حلالها و طیبات انتخاب میکنید.

مثلا نوشیدنی دوغ طبیعی و محلی رو استفاده میکنید، خب، حالا یک رابطه غلطی ایجاد میشه یک نگاه ناسالمی پیش میاد..ی فیلمی تصویری و هرچیزی حرامی پیش میاد..خب این به چی ضربه میزنه؟به همون نوشیدنی طیب در نتیجه شما میری ی دوغ پاستوریزه میخری یعنی در ذهن و دلت میگی بابا اینقدر ها هم نباید سخت گرفت دوغ پاستوریزه حروم که نیست حالا فوقش ی افزودنی داره..این یعنی چه اتفاقی افتاده...شما ضربه خوردی..اما چون از قبلا دیوار دفاعی فراهم کرده بود حلال خدا در ذهن و دلت سست و بی اهمیت نشد

اگر در طول رشد مرتکب حرام شد و از قالب حلال درامد ایا راهی برای بازگشت هست؟

بله راه همیشه هست..اما به نسبت پیشرفت سختتر میشه برگشت..اما بازهم راه همینه...شما وقتی حلال رو درک کردی و درستش کردی باید براش محافظ بذاری...وگرنه بسرعت شیطان از دستتون در میاره..همینطور که وقتی واجبی رو مثل نماز انجام میدی با مستحبات براش محافظ میذاری

اگر بدون اختیار انسان بوده باشد و جبر محیط و یا هر علت دیگر چطور؟

خب ما تقریبا الان در بیشتر موارد گرفتاریمون همین جبر محیط و مسائل بیرونیه ..و همینم کار رو سخت میکنه..این مورد یعنی مضطر شدن..مثل آب و نان که کلا از دست ما خارجه

در شرایط مضطر فقط سر تسلیم فرود بیاریم؟

نباید تسلیم شد باید تلاش کرد اما با آگاهی وگرنه ادم گرسنه و تشنه میمونه.. کل طیبات هم از دست بره هنوز حلال ها بسختی احتمال پابرجایی دارند.. البته بین طیب و حلال رابطه پیچیده ای وجود داره.. که با ملاطفت و ظرافت اینها رو بهم میچسبونه و شاید تبدیل به هم میکنه ..که البته این مرتبه خیلی بالایی از معرفت و عمل صالح رو میطلبه که از توان انسانهای عادی بیرونه

ذکر نکته:

معمول قشر مذهبی درباره درامدشون رعایت نکات شرعی رو میکنن. اونچه امروزه بیشتر مورد غفلت قرار گرفته جنس خوراکیهاست

بهترین راه نفوذ شیطان هم خوراک ناپاکه خوراک حرام و خوراک غیر طیب و غیر طبیعی راه نفوذ شیطان رو باز کرده.. مهم سالم بودنه خوراکه اینم دستور ضریح قرآنه ..خوراک باید "حلال" و "طیب" باشه.. "طیب" هم یعنی طبیعی

مجبوریم در تهیه وسایل وخوراکی ها باید مشقت فراوانی رو تحمل کنیم.. این سخته!

خب اینا واقعا زیاده رویه... عقلا و عرفا هم نیاز به این مشقات نیست.. اصلا هم کار سخت و غیر قابل تحملی نیست در ضمن اینکه هیچ عاقلی ردش نمیکنه.. چه برسه اون عاقل از بدن انسان هم سر در بیاره.. اما زیاده رویهایی که بعضیها مدام به این ملت مظلوم تحمیل میکنن به این موضوع هم کشیده شده.. بنده و اکثر دوستانی که اینجاهستن سالهاست غذاشون رو سالم کردن.. نیازی به افتادن تو چرخه های بی سر و ته نیست

بر اساس اینکه قرار فقط مباحث معرفتی بیان بشه و سوالات هم پاسخ داده بشه از دیدگاه دیگه یی به بحث طبایع نگاه میکنیم

از نظر معرفتی و سیر و سلوک جسم باید پاک باشه و این پاکی از خوراک پاک حاصل میشه . قران کریم 2 صفت برای خوراک پاک ذکر میکنه اول حلال بودن دوم طبیعی بودن(طیب)

نکته دوم اینه که شیطان اگر موفق بشه در بدنی نفوذ کنه علائمی داره که عمدتا همین علائم مریضیهای جسمانیه اما جز اهل معنا متوجه علت اصلی بیماری نمیشن و با مراجعه به پزشک نه تنها مشکل رفع نمیشه بلکه عوراض داروها و مشکلات دیگه یی هم اضافه میشه...مگر بطور استثناء

در بحث فعلی یکی از مهمترین نشانه های آسیب پذیری بدن سردی مفرط هست و بدترین نوع سردی سردی مغزه ..خانمها ذاتا و نوعا سرد مزاج هستند و آقایون مزاج گرم دارند پس خانمها بیشتر در معرض خطر هستند و زودتر آسیب میبینند به همین دلایل می بایست در کل غلبه با گرمی باشه تا به تعادل نزدیک بشیم و صد البته طبع متعادل که بسیار نادر هست بهترین طبعه و بعد از اون طبع گرم و تر هست از مهمترین راههای نفوذ شیطان به بدن انسان مومن از طریق خوراکیها ست که امروز بزرگترین مشکل جامعه ما هم هست

از دیدگاه مباحث معرفتی و مطابق مباحث طبع شناختی. اکثر خوراکیهای غیر طبیعی و غیر طیب طبع سرد دارند که سرامد همشون روغنهای صنعتی و کارخونه ای هست..بعد از روغنها. لبنیات کارخونه ای و پاستوریزه حاوی الودگیهای فراوان و خصوصا تشدید کننده طبع سرد هستند و بعد از اینها مواد افزودنی شیمیایی و نگه دارنده ها.

پس اهل سیر و سلوک برای موفقیت باید بدنهاشون رو سالم کنند و این سلامیت غیر از مریضیهای عادیه و منظور پاک بودن بدنه

و مطابق انچه گفته شد اولین خطر غلبه سردیهاست که همگان رو تهدید میکنه خصوصا خانمها رو و علائم این آسیب پذیری به وضوح در اکثریت افراد مشاهده میشه ..غلبه سردی حتی از صحبت کردن. نگاه کردن .راه رفتن و مابقی امور عادی زندگی قابل تشخیصه

این بحث اول بود. بحث بعدی در خصوص ویژگیهای طبع های مختلفه که عرض خواهم کرد.

چگونه از صحبت کردن و راه رفتن میشه تشخیص داد؟

اصولا غلبه سردی اطمینان و آرامش رو خدشه دار میکنه و همراه با سستی و کسالته و از حیث محتوایی نوعی از پوچی و بی مایگی رو ایجاد میکنه. مثلا مدگرایی افراطی در اثر همین عارضه ایجاد میشه. بنابراین غلبه سردی نوع راه رفتن.صحبت کردن .خوابیدن. خوردن و...تغییر میده و از استحکام و اصالت و وزانت دور میکنه..

ماکه تمام عمر خوراکمون درست نبود این غذای ناسالم وغیرطیب گوشت وخونمون شده ماها چقدر متوسلم بشیم چقدر خودمون اصلاح کنیم تا که وجودمون از این ناسالمی پاک باشه ماکه کل وجودمون کوری باطنه

اگر مشکلی وجود داره باید حلش کرد نه این که کاسه چه کنم بدست گرفت. ما قطعا باید خوراکمون رو تاجائی که میشه اصلاح کنیم. نه تنها برای سلامتی جسم و روانمون بلکه برای سلامتیه دینمون. اتفاقا بندگان خوب خدا همانند شیخ رجبعلی خیاط به همین دلیل در بین ما زندگی کردند که ما از نزدیک ببینیم و مطمئن بشویم که میشود سالم و خدایی زندگی کرد

کسانی که درفصول گرم سال نیز سردشون میشه آیا دلیل بر سرد مزاجی آنهاست؟

سردی معمولا بخاطر وجود عفونت در بدنه. خصوصا عفونت در سر و صورت. دهان

عفونت رو چطوری میشه از بین برد؟

اینجور عفونتها معمولا بسادگی قابل دیدن نیستن یعنی شبیه عفونتهای سرماخوردگی و... نیستن. بلکه مثل عفونت ریشه دندانه.

چیزی که مرتبط با مباحث فعلی باشه اینه که غلبه سردی به وجود عفونتها خیلی کمک میکنه..

در صورت سلامت کامل؟

سلامت کامل با معاینات پزشکی و آزمایش و... امکانات فعلی که در ایران از دقت بالایی هم برخوردار نیست و پزشکان حاذق هم کمتر در دسترس هستند تقریبا غیرممکنه از اون گذشته همونطور که در ابتدای عرایضم گفتم. برای ما جنبه معرفتیه این مباحث مهمتر از جنبه جسمانیش هست یعنی سلامتی جسم اگر سلامتی روان رو در پی داشته باشه و امکان تسلط روح رو فراهم کنه ارزش داره وگرنه تن پروری و مریض نشدن اهمیتی نداره و ما بدنبالش نیستیم

فرمودید یکی ازراه های نفود شیطان به بدن علائمی داره که عمدتا علایم مریضی های جسمانیه درسته؟ حالا چطور میشه که انسان بوسیله همین بیماری ها امتحان هم میشه؟ اینها باهم متفاوتن...؟؟؟؟

اولا جنس مریضیها متفاوته ثانیا با بروز مریضی امتحان فرد آغاز میشه که مبداء و منشاء مریضی رو چه میدونه. چطور باهاش کنار میاد و شفا رو چطور بدست میاره

پس نتیجه میگیریم که باهم متفاوتن و آرامش و توکل داشتن به خداوندسبحانه برای رفع بیماری مؤثرهست درسته؟

بله باهم متفاوتن. آرامش داشتن هم امری دوسویه ست ما باید زمینه ش رو فراهم کنیم تا خدا آرامش رو بهمون بده. معمولا افراد زمینه ش رو فراهم نمیکنن و میخوان با دعا و اصرار بدست بیارنش که شدنی نیست ..

عمده ترین تفاوت بیماریهای مفید که امتحان محسوب میشه با بیماریهایی که برعکس انسان رو از خدا دور میکنه اینه که بیماریهای نوع اول رو ما نمیخواهیم و به نوعی پیش میاد اما بیماریهای مضر و دردسرساز رو ما خودمون میخواهیم و بدنبالش میریم. با خوراکیهای غلط.سبک بد زندگی.بیتوجهی.سستی ایمان و چیزهای دیگه

خوردن ماهی برای خانم ها مناسب است؟

بله ماهی از بهترین خوراکیهاست. اما باید توجه داشته باشیم همه خوراکیها خصوصا اونهایی که طبع سرد دارند رو متعادل کنیم یعنی همراه با یک خوراکی گرم بخوریم.. مثلا ماهی باید بهمراهش یا بعدش خوراکی با طبع گرم خورده بشه

سیرترشی ؟

بله سیر طبعش گرمه و مناسبه به شرطی که سرکه ش طبیعی باشه نه کارخونه ای

با توجه به سرد مزاجی خانم ها ٬خوراکی مناسب خانم ها؟صرفا خوردن گرمی کفایت میکنه؟

خیر. خانمها باید تغذیه شون کامل باشه هم گرم هم سرد و هردوی خوراکیها باید به همراه مصلح خورده بشه...

بحثی که من عرض کردم برای شرایط عادی و نرمال نبود بلکه برای اکثریت افرادیست که رژیم غذاییشون به مواد ناسالم الوده شده و نتیجتا سردی غلبه کرده

خوردن سبزیجات رو پیامبرمون سفارش کردن سبزیجات سردی یاگرمی؟

سبزیجات هم مثل مابقی خوراکیها هم سرد داره هم گرم و خوردنش خیلی عالی و لازمه

کدوروهم خیلی سفارش کردن.. گرمه .. درسته؟

بله کدو طبع گرم داره و بیش از اونکه غذا باشه داروست.از بس مفیده اما متاسفانه از رژیم غذاییمون داره حذف میشه از معدود خوراکیهایییست که قران صریحا درباره ش صحبت کرده

شیره انگور صبح مصرف بشه مشکلی ایجاد میکنه

همونطور که گفتم موارد زیادی هست که در کنار هم یک رژیم سالم خوراکی رو تعیین میکنه و صرفا همین 2-3 موردی که عرض شد نیست. مثلا طبع افراد و جنسیتشون. فصل. نوع فعالیت. چاق یا لاغر بودن و... اینا همه در تعیین رژیم غذایی موثره. نمیشه یک رژیم کلی و همگانی داشت.

البته اشتراکات زیاده اما حتما باید به موارد غیر مشترک هم توجه کرد

الان بخاطر اینکه چند دهه است از یک فرهنگ تغذیه درست کاملا دور و محروم هستیم و داشته های سنتی مون هم با تهاجم شدید فرهنگ غربی یا از دست رفته یا گرفتار خرافات و تزلزل شده، درک و انجام این موارد سخت و گاهی نشدنی به نظر میاد

اما باید از عالمان و دانشمندان مون مطالبه کنیم که مطابق اقلیمف فرهنگ، دین و سپس مسائل شخصی افراد شروع به ارائه و تبیین یک سیستم خوراک سالم رو داشته باشیم

آیا خوراکی ها روی ایمان تأثیر دارد یا ایمان روی انتخاب خوراکی ها؟؟

هم خوراکیها روی ایمان اثر داره هم ایمان روی خوراکیها. از یک سمت ما کارهایی انجام میدیم که خدا ایمانمون رو بیشتر میکنه. از سمت دیگه خدا ایمان بهمون میده و ما باید با کارهای درست قدردانی کنیم..

الان بیشتر رب گوجه فرنگیهای داخلی-چون اکثرا چینی هستن- حاوی کدو حلوایی و رنگ و افزودنیه.. با کمی خلاقیت میشه مشکل بی مزگی کدو یا چیزای دیگه رو حل کرد

پس اگر بیماری برما حادث شد دنبال علل جسمی بگردیم یا ایمانی؟؟

اگر کسی بصیرت داشته باشه و دقیقا بدونه چرا مریض شده که هیچی. اما اگر ندونه باید دنبال هر دو عامل بگرده

آیا خاصیت خودش رو با ابتکار و خلاقیت حفظ میکنه؟

خوراکیهای طبیعی اگر حرارت زیاد و سریع نبینن و با خوراکی که از نظر طبع ضد خودشون و نامتناسب با خودشون هست جمع نشن، خاصیتشون باقی میمونه

بخش دوم رو هم مختصر عرض میکنم

طبایع انواع زیادی داره که برای سهولت به 5 دسته اصلی تقسیم میشن. یک دسته طبع معتدله که خیلی کم و نایابه و داشتن با سختی همراهه. 4 قسم دیگه عبارتند از :

گرم و تر

گرم و خشک

سرد و خشک

سرد و تر

این طبایع برگرفته از 4 عنصر اصلی جسم انسانه یعنی آب و خاک و اتش و باد

طبع معتدل تمام خصوصیات مابقی طبایع رو یکجا داره ..پس طبع هرکس متمایل به یکی از عناصر اصلی جسمش هست که این در ایجاد ویژگیهای روانی و درونی تاثیر مستقیم میذاره

طبایع از نظر زمانی هم تقسیم بندی دارن به این نحو که بچه ها از ابتدای تولد تا نوجوانی سپس از نوجوانی تا اواخر جوانی. میان سالی و نهایت کهنسالی.

چهار طبع فوق رو بهمراه خودشون دارن همچنین از نظر جنسیتی هم نوعا خانمها طبع سرد دارن و آقایون طبع گرم.

خب اینها کلیات بود؛

اما در جزئیات تقسیمبندیهای خیلی زیاد میشه و تقریبا جز افراد حاذق و متخصص توان تشخیصش رو ندارن بخاطر همین علائم روانی و جسمانی 4 طبع(مزاج) اصلی بیان میشه تا بطور کلی فرد بتونه طبع خودش رو بشناسه اما تشخیص ریزه کاریها و مختصات دقیق از عهده هرکسی بر نمیاد.

مهمترین نشانه های روانی و شخصیتی افراد سرد مزاج اینهاست:

  1. 1.منظم
  2. 2.دقیق
  3. 3.محاسبه گر
  4. 4.سختگیر
  5. 5.درونگرا
  6. 6.ارتباطات اجتماعی زیاد اما منضبط و سختگیرانه
  7. 7.اهل ریاضی.مهندسی و کارهای سخت
  8. 8.از نظر ایمانی و معرفتی معمولی
  9. 9.نکته سنج و ریزبین
  10. 10.درک کم از کلیات

نشانه های روانی و شخصیتی گرم مزاجها:

  1. 1.کلی نگر
  2. 2.شاعر و عاشق پیشه /
  3. 3.اهل ادبیات و شعر
  4. 4.برونگرا با روابط اجتماعی زیاد اما صمیمی
  5. 5.کم توجه به جزئیات
  6. 6.مدیریت قوی
  7. 7.شادی و غم انی و زودگذر
  8. 8.قابلیتهای زیاد در خلاقیت
  9. 9.امکان عصبانیت زیاد
  10. 10.اهل عرفان و سیر و سلوک و درکهای بالای معرفتی

ویژگیهای جسمانی سردمزاجها:

  1. 1.موهای صاف
  2. 2.پوست سفید
  3. 3.معمولا چاق
  4. 4.وجود چربی در اندامهای مختلف
  5. 5.سفیدی چشم کاملا سفید

ویژگیهای جسمانی گرم مزاجها:

  1. 1.موهای مجعد و پیچدار
  2. 2.پوست گندمگون تا تیره
  3. 3.سفیدی چشم نزدیک به زردی و برخی به همراه مویرگهای سرخ
  4. 4.رگهای خونی برآمده خصوصا در پشت دست

اینها علامتهای کلی و مشترک بود اما با توجه به تر یا خشک بودن مزاج، علائم دیگه یی که عمدتا در پوست نمایان میشه به علائم فوق اضافه میشه بدین ترتیب که مزاج خشک پوست سرد و نچسب دارن و تر مزاجها پوست گرم.

خشک مزاجها تعریق کم و تر مزاجها بافتهای درشت پوست و تعریق زیاد

آیا خصوصیات فوق کلی شامل آقایون وخانمهاست؟

بله فرقی بین خانمها آقایون در کلیات نیست

حالا هر فرد میتونه با استفاده از این علائم بطور تقریبی متوجه مزاج خودش بشه. البته خوراکیهای ناسالم و موارد دیگه یی هم هست که مزاج رو پنهان میکنه

راه عبور از لایه پنهان شده؟

راهش سالم سازی رژیم غذایی است

نظم در طبع سرد و گرم ؟

طبع سرد اهل نظم هستن اما ممکنه غلبه یکی از اخلاط هم ایجاد نظم بیجا یا بی نظمی بیجا بکنه

اگر از هر کدام علائمی در خود مشاهده کردیم به معنی مزاج متعادل هست؟ یا طبع پنهان؟

تقریبا نمیشه این همه صفات متضاد در یک نفر جمع بشه هرکدوم از ویژگیهای که وزن و غلبه ی بیشتری داشت رو ملاک قرار بدید

اونهم در همه حالت و در همه فصلها چون حالتهای مختلف و فصلهای مختلف در این علائم کلی تغییراتی ایجاد میکنن

کدام طبع به احساس اهمیت می دهد؟

خب اساسا این کلمه احساسی کلمه صحیحی نیست هر دو ممکنه احساسی یا منطقی باشن اما خانمها بیان میکنن و آقایون بیان نمیکنن به همین خاطر اونی که بیان میکنه رو میگن احساسی

آیامیشود کسی دارای دوطبع بطورهمزمان باشد؟؟

نه هرکس یک مزاج بیشتر نداره اما مثلا طبع گرم و کمی تر به طبع گرم و کمی خشک خیلی نزدیک هستن

یکی دو‌مورد را ملاک قرار بدیم؟ چون ممکنه موارد دیگه رو در خودمون نبینیم

نه همه موارد اصلی معمولا در افراد هست شاید پنهان باشه

رژیم غذایی سالم حال این رژیم غذایی سالم را ازکجا شروع کنیم؟؟

سه تا اولویت وجود داره برای سالم سازی خوراک:

اول روغن زیتون یا کنجد بجای روغنهای کارخونه ای

دوم لبنیات سنتی بجای پاستوریزه

سوم حذف خوراکیهایی که افزودنی شیمیایی دارن مثل نوشابه.کنسروو...

بعدش نان که سنگک سالمترینه نان موجوده

بعدش آب که اگر بشه جوشایده بشه

تصفیه کننده های موجود اکثرشون مضرهست چون آب رو یونیزه میکنن مدلهایی هم هستن که ضرر ندارن اما ظاهرا خیلی گرون قیمت هستن و نگهداریشون سخته

آیا رژیم آب وعسل برای ما خانمهاهم موثره؟؟

بله خیلی هم خوب و مفیده. اتفاقا برای خانمها لازمتره

زن در خانواده ستون و رکن اصلیه اگه بتونه این محبت را درست و به موقع و مناسب برای اعضای خانواده مدیریت کند ؛نورعلی نور میشه.. درسته؟

الان عمده علت کم محبتیها خصوصا در زنان بخاطر غلبه سردی در خوراکیهاست.. خوراکیهای با طبع سرد اونم از نوع غیر طبیعیش حرارت مغژ رو کم میکنه و موجب وسواس. افسردگی.تجسس.خودخوری.بدبینی و ضعف در ایجاد ارتباط محبت آمیز میشه از این روند ویرانگر خانمها بچند دلیل بیشتر آسیب میبینند:

  1. 1.اول اینکه نوعا طبع و مزاج خانمها به خودی خود سرد هست و با تشدید سردی بطور مضاعف این مشکلات سراغشون میاد. میزان افسردگیها.طلاقهای عاطفی.درگیریهای لفظی و بدبینیها موید همین مطلبه
  2. 2.دوم اینکه خانمها ساختار درونیشون بر اساس بیان احساساته و سردی مفرط نه تنها باعث ایجاد اختلال در بیان احساس میشه بلکه روند معکوسی شبیه گدایی محبت برای معدن محبت و احساس میشه که خانمها هستند
  3. 3.سوم بی میلی جنسی .ضعف قدرت زایش. دخترزایی غیر طبیعی و پایین امدن دامنه تحمل و صبر که از لوازم حفظ انسجام خانواده و تربیت فرزند هستند نیز گریبانگیر خانمها میشه.

پس تغییر رژیم غذایی با حذف و کنترل سردیها. باعث توانمندی جسمی.جنسی.روانی و عاطفی زنها میشه و چون زن کانون محبت و مرکز ثقل خانواده و جامعه است کل جامعه نفع خواهد برد.

فرمودید.. غذاهای معمولی هم بخورید. اشکالی نداره. فقط روغنش و گوشتش سالم باشه و در طول زمان جزءیاتشم درست کنید.... جزییاتشم که قراربود بگین درمورد خوراک طیب؟

ببینید برای درست کردن رژیم غذایی مون خیلی چیزها باید درست بشه از مواد اولیه تا ظروف. زمان پخت.نحوه پخت. به فصل بودن خوراکیها و خیلی چیزهای دیگه بخاطر همین باید به ترتیب اولویت سراغ مهمترینهاش رفت تا یواش یواش اصلاح بشه

اینکه گوشت ذبحش شرعی باشی شرط اوله اما اینکه گوسفند سالم باشه اهمیت داره. نخوردن گوشت گاو و گوساله مهمه. گوشت مرغ حتی الامکان باید طبیعی و غیر هورمونی باشه. ماهی هم همینطور از دریا یا رودخونه باشه نه پرورشی

سیفی جات و سبزیجات باید طبیعی کشت شده باشن و گلخونه ای نباشن

برنج حتی الامکان ارگانیک و سالم باشه

نون که نقدا نون سنگک بخاطر کمترین افزودنیهای شیمیایی و بهترین نحوه پخت سالمترین نونه البته بهعد از نونهای محلی

ظروف یا باید شیشه ای باشن یا مسی، و حتی الامکان ظروف اهنی و چدنی نباشن، ظروف تفلن هم بخاطر اهنی بودن هم بخاطر لایه یی نپسب که شدیدا الوده و سرطان زاست ممنوعه..استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی ممنوه و باید رفته رفته با ظرفو سالم جایگزن بشن...نباید سخت بگیرید بدن به همه خوراکیها نیاز داره و نمیشه اینجور محدودیتها رو ایجاد کرد.. بلکه باید رفته رفته اموخت و عمل کرد و اصلاح کرد..برنج.گوشتو انواع سوپ و آش. خورشتها. اینها همه ضروری هستن

برا اینا که روغن استفاده میشه؟!

استفاده از روغن اشکال که نداره هیچ لازم هم هست..اما سالم و کم باید مصرف کرد..اگر دسترسی به روغن زیتون یا کنجد نبود روغن دنبه همیشه در دسترس هست و تهیه ش خیلی سخت نیست ی سرچ تو نت کنید میتونید طرز تهیه ش رو یاد بگیرید

 

آبی که الان ما استفاده میکنیم طیب است؟

خانم جلیلی متاسفانه آب شرب، سالم نیست چه رسد به اینکه طیب هم باشد. سالهاست به بهانه رفع و دفع آلودگی آب را مملو از کلر و فلوراید میکنند و بر اثر دفع نادرست فاضلاب، به نیترات و دیگر مواد شیمیایی مضر دیگر نیز آلوده است. در هر صورت برخی برای رهایی از تبعات جسمی و روانی و معنوی استفاده از آب آلوده با زحمت فراوان از چشمه های اطراف تهران آب خوردنشان را فراهم میکنند که هزینه بر و پر از دردسر است اما برای کاستن از آلودگی میشود آب را جوشاند و پس از خنک شدن در ظروف شیشه و سالم نگهداشت و به مرور مصرف کرد. هرچند این روش اثر فوق العاده ای ندارد اما ظاهرا از هیچ بهتر است...مابقی را هم باید بخدا سپرد.

استفاده از عسل طبیعی. سرکه سیب یا انگور و همچنین شیر طبیعی میتوان در ضمن جلوگیری از آثار سوء آلودگی آب، بخش قابل توجهی از نیاز بدن به مایعات سالم را براورده کرد و از اینها مهمتر از برکت این 4 مایع بهشتی بهره معنوی نیز برد. قرآن کریم 4 مایع رو مایه حیات و مایع بهشتی معرفی میکنند که حقیقتا استفاده از اونها نه تنها سلامتیه جسم و روان بلکه راه رسیدن به سلامتی، پاکی و نورانیت معنوی رو هم فراهم میکنه این 4 مایع که در سوره مبارکه محمد ذکر فرموده عبارتند از:

آب

عسل

سرکه

شیر

که البته شیاطین انسی و جنی برای الوده کردن و دور از دسترس کردن این 4 مایع حیاتی تلاش فراوانی به خرج داده اند و همچنان که میبینیم آب الوده شده؛ سرکه کارخونه اسیدهای مضری بیش نیست، عسل با ترفندهای مختلفی آلوده و ناخالص شده و شیر هم که اساسا با استفاده از مواد اولیه شیرخشکف نشاسته و چند ماده مضر دیگه در کارخانجات لبنیات به اسم شیر واقعی تولید و توزیع میشه پس لازمه در تهیه و استفاده از این 4 مایع حیاتی دقت کامل رو انجام بدیم و به هیچوجه ازشون غفلت نکنیم.

در خصوص اب زمزم هم کمی بررسی کردم دیدم بر خلاف ابهای معمولی بو و مزش با زمان عوض نمیشع

بله دقیقا همینطوره

اینه که میخوام نتیجه بگیرم ایا میتونیم از قدرت ذکر در پاکسازی و طیب نمودن خوراک استفاده کنیم؟ و لو کم باشه این اثر

بله اما نکته ای وجود داره.. اون نکته اینه که اگر اب الوده باشه یعنی حلال نباشه یا طیب نباشه آثار اذکار برعکس میشه

یعنی اب الوده تر میشه؟!

نه اثرش عکس میشه ...چون همجنس نیستند و تضاد دارن

من فکر میکردم اب غیر طیب با ذکر قابل اصلاح! که فرمودید نمیشه؟

خب خیلی ها این فکر رو میکنن درباره چیزهای دیگه اما بدون توجه به نکته ای که گفتم بعد از مدتی شدیدا متضرر میشن

اما ذکر میاد که ناهمجنس و اصلاح کنه. من گناه کارم ذکر میگم پاک شم؟

موردی که بارها برای دوستان گفتم الان برای شما هم میگم...مثلا عده ای هستن متولی امور مسجدن یا هیئت دار هستن. اینا میان هر پولی رو ولو غیر حلال و شبهه ناک قبول میکنن و منطقشون هم اینه که هیئت و مسجد این پولها رو تطهیر میکنه.. با اینکه اساسا این دیدگاه اشتباهه و نباید مطهرات رو الوده کرد...حالا اب و چیزهای دیگه هم همینطوره

گاهی ما بی توجه اب غیر طیب رو ذکر میگیم و اثرش رو هم میبینیم بدون مشکل...اما اگر عامدانه و به این خیال که با ذکر گفتن میشه ناپاکی رو از بین برد روح پاکی از ذکر و کاری که ما انجام میدیم فاصله میگیره...و ذکر بی اثر از نظر معنوی و پاک کنندگی به اب دمیده میشه...نتیجتا اثار برعکس میشن

ندونسته انجام دادیم چی؟

خب سیر و سلوک پیچ و خمها و ظرافتهای زیادی داره به این سادگیها هم نیست

مثلا همین آب نیسان ؟ آلوده اس؟

بله درسته. تو تهران و شهرهای بزرگ تقریبا گرفتن آب نیسان غیر ممکنه

در رابطه با خوراک، بعد از اینکه در حد خودمون رعایت و دقت کردیم، روایتی درباره ی سوره ی تین هست که هر کس بر غذایی بخواند ضرر اون برطرف بلکه شفابخش میشود.این فرموده ی امام معصوم هست.

از امام صادق ع میباشد . اقبال الاعمال، ج3، ص 311 . عین جمله: امام صادق ع: هر گاه سوره ی تین نوشته شود یا بر غذایی خوانده شود، خداوند آنچه زیان می رساند را از او بر میگرداند و به قدرت الهی مایه شفاست.منبع: قرآن درمانی روحی و جسمی، محسن آشتیانی، سید محسن موسوی.

هیچ ذکری و هیچ خوراکی و هیچ کاری "حرام" رو "حلال" و "خبیث" رو "طیب" نمیکنه بلکه این قبیل امور مضراتی که بطور نادانسته و ناخواسته به بدن تحمیل و وارد میشه رو دفع و رفع میکنن همانند کبد، کلیه و طحال که در بدن همین وظیفه را به عهده دارند.

غذاهای نذری از نظر حلال بودن-حتی اگه ندونیم از چه درامدی تهیه شده-بواسطه نذری بودنشون خوردنشون بلامانع هست؟و همینطور خوراکهایی که به عنوان خیرات پخش میشن؟

ببینید این مورد و از این دست موارد میتونه پاسخهای متفاوتی داشته باشه که دقیقا به میران معرفت و پایبندی فرد بستگی داره.

اگر از نظر فقهی و شرعی باشه، خب چون یقین به غیر حلال بودنش نداریم میشه استفاده کرد اما اگر دنبال نگاه دقیق تری هستیم مشخصه در این اوضاع پول حلال و خوراک حلال هم کم پیدا میشه چه برسه به اینکه طیب هم باشه!

اما ممکنه مسائل دیگه یی هم دخیل باشه. مثلا اگر شما مهمان باشید و چنین خوراکی رو تعارف کنند؛ خب اینجا وضعیت متفاوته؛ وقتی شما میهمانی رو پذیرفتی دیگه نمیشه به میزبان بی حرمتی کرد و رعایت ادب و اخلاق مهمتر از رعایت اون نکته تربیتیه شخصیه!

و باز هم تاکید بر اینکه نکته که داشتن آگاهی نسبت به مسائل، حتی از عمل کردن مهمتره و ایجاد بصیرت و روشن بینی میکنه در ضمن اینکه تقید به وظایف رو هم ایجاد و تقویت میکنه.

Template Design: