Leader
02 تیر 1396 ساعت 20:02

شرح دعای شب اول ماه مبارک رمضان(15)

بسم الله الرحمن الرحیم

ادامه شرح دعای امام جواد علیه السلام در شب اول ماه مبارک رمضان (15)

وَجَنِّبْنَا الْعُسْرى وَیسِّرْنا لِلْیسْرى وَاَعْلِ لَنَا الدَّرَجاتِ وَضاعِفْ لَنا الْحَسَناتِ وَاقْبَلْ مِنَّا الصَّوْمَ وَالصَّلاةَ وَاسْمَعْ مِنَّا الدَّعَواتِ وَاغْفِرْ لَنَا الْخَطیئاتِ وَتَجاوَزْ عَنَّا السَّیئاتِ

در ادامه فراز پایانی دعای شریف شب اول ماه مبارک رمضان، امام جواد علیه السلام خواسته های دیگری را نیز مطرح میکنند که اینهاست:

خدایا ما را از سختی-ها- دور بدار. متاسفانه یکی از آفات سیرهای معنویِ بی حساب و بدون استاد، این تصور غلط است که مومن باید همواره در سختی ها باشد و این سختیها نه اینکه در اثر شرایط زندگی-مادی و معنوی- و بدون اراده او، بلکه به درخواست خود اوست. چنین افرادی از سر جهل، به کلماتی از بزرگان یا برخی از آیات و روایات نیز استناداتی میکنند و به این طریق راه عجیب و انحرافی خاصی را در پیش میگیرند که گرچه تظاهر به دوری از دنیا و زُهد دارد اما در واقع نوعی تحجّر و عقب ماندگی و افراط در بی رغبتی به دنیاست. مومن درحالی که نباید از سختی بترسد و شانه خالی کند، در ضمن میبایست از خدا همواره طلب راحتی و سهولت در هرکاری را داشته باشد.
خدایا ما را پذیرای راحتی ها قرار بده. در ادامه درخواست قبل، این خواسته کلیدی و مهم نیز مطرح میگردد که حاوی نکته ای دقیق است و آن اینکه: به قول معروف برخی از مومنین بد قلق و یک دنده هستند و حتی اگر سهولتی هم در کار دین و دین داری باشد خودشان - و دیگران- را به سختی میاندازند. ذهن های بیمار و کج فهمی ها و نداشتن عمق و فهم صحیح، از جمله ریشه های این نقص است. لذا در این دعا از خدا نه تنها سهولت و آسانی امور را طلب میکنیم بلکه میخواهیم، ما را نیز در پذیرش این آسانی ها آماده و آسان خواه قرار دهد.
خدایا درجه و رتبه ما را بالاتر ببر. مومن همواره باید از رفعت شان و مقام خود، بدون اینکه دچار عُجب و غرور و تکبُّر شود، آگاه و خوشحال باشد و همواره از خدا ازدیاد ان را درخواست کند. این درجات معنوی هم در دنیا هم در اخرت مد نظر است که البته از اخلاص در عمل پدید امده و تقویت میگردد.
خدایا بر پاداش های نیک ما بیفزا. گرچه بحث "حسنه" و"حسنات" مجال فراختری میطلبد و در شرح این دعای شریف نمیگنجد اما همین مقدار بدانیم که بسیار خوب و بجا و حکیمانه است که در ازای کارهای خوب فقط اجر و پاداش دریافت نکنیم و بلکه بازتاب عملی و عینی کارهای خوب را در قالب خوبی ها و نیکی های همیشگی و ماندگار طلب کنیم. اینکه اعمال خوب برخی از مومنین بی برکت است نشان دهنده این است که از حسنات بی بهره هستند و برعکس کسانی که کارهای کم و خالصانه شان، پُر فایده و اثر گذار و ماندگار است، نشان از برخورداری شان از "حسنات"است.
خدایا نماز و روزه ما را قبول فرما. بی شک بعد از صحّتِ اعمال، قبولی آنها مهم است و می باید در اولویت افکار و خواسته های مومن باشد. اینکه انسان کاری را به دستور خدا انجام دهد یا گناهی را ترک کند، بسیار خوب و بجاست اما هنوز همه مسیر طی نشده است، چرا که مهم این است که آیا خدا این عمل یا ترک عمل من را هم پذیرفت یا نه؟! پذیرش و قبول عمل از سوی خدا، آنچنان فواید و آثار و برکاتی دارد که نه تنها حُسن ظنِ بنده به خدا را افزایش میدهد، بلکه ایمان را در قلب او مستقرتر و اطمینان خاصی به او میبخشد، عملِ مقبول، با آثار وضعی خود نیز، این امید را در دل انسان مومن ایجاد میکند که تلاشهایش نادیده و بی اجر باقی نمانده، لذا بر اخلاص و تلاش خود می افزاید؛ در مقابل اگر عملی قبول نشود و مومنی بدنبال قبولی اعمال خویش نباشد، رفته رفته انگیزه تلاش مخلصانه را از دست داده و به عادت و روزمرگی گرفتار میشود.
خدایا دعاها و خواسته های ما را بشنو. بالاترین لذتی که برای بنده مومن وجود دارد، روا شدن حاجات و خواسته هایش نیست، بلکه حرف زدن با خدا و یقین به اینکه سخنانش از سوی معبود بی همتا شنیده میشود، به مراتب از خودِ اجابت دعا مهمتر و شیرین تر است و اصلا کسانی که ناصر و خادمِ دین و خدا هستند، از همین لذت و شیرینی بهره صحیح برده و دل به دریای بی کران رحمت الهی میسپرند تا وظیفه ای خطیر و خدمتی شایسته را دریافت کنند؛ لذاست که در ادعیه مختلف، موکدا از خدای مهربان میخواهیم که دعا و خواسته و بلکه همه سخنان و نجواهای ما را بشنود.
خدایا اشتباهات ما را بپوشان و از بدیهایمان درگذر!  انسان مومن در هر درجه و مقام ایمانی باشد، هرگز از استغفار غافل نمیشود چرا که طلب مغفرت، صرفا برای بخشش گناهان نیست و در مراتب بالاتر، پوششی بر هر خطا و اشتباهِ غیر ارادی و هر غفلت و کوتاهی ناخواسته است تا در مرتبه بعد، به بالا بردن ظرفیتِ مومن و تعالی روحی او بیانجامد.
مومن همچنان که بر استغفارِ همیشگی، پای میفشرد، همواره از خدا طلب گذشت نیز میکند. گرچه خدا بخشنده است اما میتواند به غیر از بخشش یا پوشاندن، از تبعاتِ اعمال بد نیز جلوگیری کرده و سابقه آنها را از پرونده فرد محو کند.

Template Design: