Leader
29 مرداد 1396 ساعت 12:35

شرح دعای شب اول ماه مبارک رمضان(13)

بسم الله الرحمن الرحیم

ادامه شرح دعای امام جواد علیه السلام در شب اول ماه مبارک رمضان (13)

یا مَنْ لا یغْفِرُ عَظیمَ الذُّنُوبِ غَیرُهُ وَلا یکشِفُ السُّوَّءَ اِلاّ هُوَ یا
اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَاَکرَمَ الاْکرَمینَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَاَهْلِ بَیتِهِ
الطَّیبینَ وَاجْعَلْ صِیامَنا مَقْبُولاً وَبِالْبِرِّ وَالتَّقْوى مَوْصُولاً وَکذلِک
فَاجْعَلْ سَعْینا مَشْکوراً

آخرین فراز از این دعای شریف مشتمل بر 22 خواسته مهم است که عمدتا به معنای "قبولی روزه" و بهره مندی عینی و حقیقی از میهمانی خداست.
این فراز بلند با 4 اسم خدا و صلوات آغاز میشه که نشان میده درخواستهایی که مطرح خواهد شد بسیار مهم و برای روزه داران اجابت شده است.اسماءالحسنایی که در ابتدای این فراز مود اشاره قرار میگیرد اینهاست:
ای کسی که گناهان را با همه بزرگی اش جز او نمیبخشد
و ای کسی کهبدی را جز او برطرف نمی سازد
و ای مهرورزترین مهربانان
و ای بزرگوارترین بزرگواران
بر محمد و آل محمد درود فرست
سپس درخواستها به ترتیب بیان میشود:
1-روزه ما را مورد پذیرش و قبول قرار بده. توضیح اینکه همه اعمال عبادی، برای اثر بخشی، می بایست ابتدا، صحیح و مطابق شرایط و ضوابط انجام بگیرند و سپس از سوی خدا پذیرفته شوند. ریشه پذیرش از سوی خدا به نیّت و اخلاص فرد بر میگردد و کسانی که اعمالشان را برای خدا یا برای کسب رضایت خدا انجام میدهند، مهر قبولی نیز دریافت میکنند.
2-روزه ی ما را با نیکوکاری و خودپائی همراه ساز و یا برسان. مطابق بیان فلسفه روزه در قرآن کریم، که کسب تقواست، شاید در این دعا نیز منظور این باشد که بتوانیم از حداکثر اثر روزه ی مقبول که کسب تقواست بهرمند شویم اما میتوان اینطور هم برداشت که روزه ما به نیکوکاری در حق دیگران و مراقبت از خویش-حتی در هنگام روزه داری- همراه شود. یعنی چه بسا افرادی که به بهانه انجام اعمال دینی، دیگر خود را مجاز به انجام امور مختلفی میدانند یا رعایت حقوق و حدود را برای خود لازم نمیدانند. تقوا به معنای مراقبت از خود برای رعایت همه حقوق و حدودی است که خداوند تعیین کرده است.
شاید از این دو احتمال بتوان اینطور نتیجه گرفت که اگر کسی روزه اش قبول حق قرار بگیرد و با اخلاص این عبادت سخت را انجام داده باشد، اولا از بدکاری دست برمیدارد و به سراغ کارهای نیک و خوب میرود خصوصا برای دیگران؛ ثانیا به واسطه قبولی و اثر روزه، بیش از قبل مراقب افکار و اعمال خود خواهد بود.
3-همواره یکی از مشکلات بسیاری از اهل ایمان این است که آثار اعمال عبادی خود را نمیبینند و رفته رفته ممکن است سرخورده شوند. در این دعا از خدا میخواهیم که نه تنها روزه ما را مورد پذیرش قرار دهد بلکه اجر و پاداش عینی و ملموس آن را نیز نصیبمان کند. البته همچنان که در ادعیه بعد، اشاره خواهد شد، شکر، اقدام و عملی دو سویه است و خداوند نیز در برابر بنده شاکر، شاکر است و قدردان تلاش اوست. پس لازمه اجابت این دعا شکرگزاری برای روزه داری ست. هم شکر عملی هم شکر زبانی و ان شاءالله شکر قلبی.

Template Design: