Leader
02 مرداد 1396 ساعت 01:13

شرح دعای 8 صحیفه سجادیه.قسمت 5

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن عدوهم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ مُتَابَعَةِ الْهَوَى، وَ مُخَالَفَةِ الْهُدَى، وَ سِنَةِ الْغَفْلَةِ، وَ تَعَاطِي الْكُلْفَةِ، وَ إِيثَارِ الْبَاطِلِ عَلَى الْحَقّ، وَ الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ، وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِيَةِ، وَ اسْتِكْبَارِ الطّاعَةِ.

دعای هشتم صحیفه سجادیه مشتمل بر 10 فراز است که در هر فراز از یکسری عادات و اخلاقیات بد و زشت به خدا پناه می بریم که با هم ارتباط خاصی دارند . همونطور که عرض شد فراز دوم مربوط به بدیهاییست که جنبه فکری و تصیمیم سازی دارند و در واقع نقش مدیریتی اعمال و رفتار ما رو به عهده دارند.

همچنین عرض شد مطابق سیر خاص این فراز، پیروی از هوای نفس، انسان رو به مخالفت با راه هدایت به پرچمداری امام علیه السلام، وادار میکنه و این انسان که ممکنه ظاهرا اهل ایمان هم باشه در اثر غفلت و بی خبری از جایگاه و وضعیت ایمانیه خودش، نه تنها به مخالفت با راه هدایت میپردازه بلکه به گمان خودش با ایجاد تکلیفهای طاقت فرسا و تحمیل کارهای غیر اصلی و کم اثر و بی اثر به خودش، میتونه اشتباه بزرگش یعنی هواپرستی رو جبران کنه؛ که نه تنها اینطور نمیشه بلکه در موقعیتهای خطیر و تعیین کننده و حساس، باطل رو بر حق ترجیح میده. این سیر خطرناک که در دعای شیوا و عمیق حضرت سجاد علیه السلام به زیبایی و ظرافت تبیین شده، به 3 فکر خطرناک و شیطانی دیگه هم اشاره میکنه که عملیاتی شدنه انحرافات فکری و هواپرستی و تبعیت از نفس رو به وضوح نشون میده.

گرچه ما در زبان فارسی از لفظ "گناه" برای مخالفت با اوامر الهی استفاده میکنیم اما در زبان عربی الفاظ مختلفی وجود داره که جنبه ها و مراتب متعددی از مخالفت با اوامر الهی رو نشون میده که بدترین و فاجعه بارترینشون "اثم" گفته میشه. در واقع اگر گناه با اراده و شناخت از اشتباه بودن مسیر انجام بشه اون هم بطور ظاهری و علنی که آثار بیرونی داشته باشه بهش " اثم " گفته میشه. لذا کسی که این نوع از گناه رو انجام میده در مسیر غلط خودش حرفه ای هست و با آگاهی به مخالفت با خدا میپردازه. بنابراین جزو اخرین کسانی است که در صورت پشیمانی و توبه، بخشیده میشه اون هم با شرایط سخت.

امام سجاد علیه السلام در فراز دوم، مصیبت بزرگ دیگه ای رو متذکر میشن و به خدا پناه میبرند که نتیجه غفلت و هواپرستی و مخالفت با راه هدایته، و اون پافشاری بر " اثم " هست. یعنی فرد بجایی میرسه که اصرار داره کارهای خلاف خواست و رضایت خدا رو با آگاهی انجام بده در حالیکه علنا به این رفتار بد خودش می باله و میدونه که آثار بیرونی هم داره.

اما دو بدی و زشتی فکری که در اخر این فراز اومده با هم ارتباط تنگانگی دارند : اولی کوچک شمردن گناه و دومی بزرگ شمردن طاعت خود. همونطور که واضحه این دو به نوعی لازم و ملزوم یکدیگه هستند یعنی کسی که گناه رو کوچک میشمره، در مقابل کوچکترین اطاعت و بلکه عبادت خودش رو بسیار مهم و بزرگ میدونه و گاهی این روند بطور معکوس اتفاق میفته یعنی فرد موفق به انجام یکی از وظایف اصلیه خودش میشه و این توفیق رو به پای خودش میذاره و کاری مهم و بزرگ قلمداد میکنه( این حالت میتونه عُجب و خودشیفتگی باشه و میتونه کبر باشه) لذا بعد از مدتی گناهان در نظرش کوچک میان و خودش رو در انجام گناهان استثناء و از پیش بخشیده میدونه.

پس از فراز دوم دعای هشتم صحیفه سجادیه میشه این پیام مهم و بزرگ رو دریافت کرد که پیروی از نفس و دچار غفلت شدن، انسان رو به مقابله با ولی خدا و خدا میکشونه.

ان شاء الله که به دعای مقبول و مستجاب حضرت زین العابدین علیه السلام همه ما از این بدیهای درونی و الخاقی و فکری به دور باشیم و در پناه امن خودش قرار بگیریم.

Template Design: