-          ما فقط به این ایمان داریم که حضرت محمد ص که خاتم انبیاء است وامامان از بقیه پیامبران درجات بالاتری دارند آیا همچین عقیده ایی اشتباه است؟

خیر این عقیده کافی نیست. البته سعی داریم با شرح این دعا بطور واقعی و کاربردی ایمانمون نسبت به نبوت که سومین اصل اعتقادی ما هست رو تقویت کنیم اما واضحه که پیامبر ما و قرآن کریم، تصدیق کننده انبیاء و کتب آسمانی پیش از خودشون بودند و مطابق ده ها آیه قرآن، بر ما واجبه که به همهرسولان الهی ایمان داشته باشیم تا امکان ایمان به ائمه که جانشینان پیامبر خاتم هستند فراهم بشه.

-           اینکه فرمودید بین انبیا تفاوت و تبعیضی نیست فکر میکنم با قران و احادیث اهل بیت مغایرت داشته باشه. بله ما به رسالت همه انبیا همانطور که قران میفرماید ایمان داریم ولی به افضلیت برخی بر برخی دیگر هم معتقدیم..اگر اینکه میفرمایید تفاوتی وجود ندارد به معنای تساوی مراتب انهاست به هیچ وجه قابل قبول نیست

اگر واقعا به رسالت همه انبیاء ایمان دارید و یکی از اصول دین شما کامل است، بحثی باقی نمیمونه. این بحث درباره" قبول نداشتن بسیاری از انبیاء، کمی قبول داشتن اولوالعزم و کاملا قبول داشتن حضرت ختمی مرتبت " هست که اشتباهه اما اگر به همگی معتقد هستید و امر همگی براتون مطاعه و فرقی بینشون از حیث اینکه فرستاده خدا هستند قاءل نیستید.خوشبحال شما و قبول باشه ان شاءالله

-          لطفا اشاره ای هم به حدیث سلسله الذهب بفرمایید..

بحث بر سر مقام و شان امام نیست بلکه درباره نبوت صحبت میکنیم.

اساسا مقایسه بین اولیای الهی اشتباهه خصوصا از جانب انسانهای معمولی مثل ما. باید عقیدمون نسبت به انبیاء الهی رو تصحیح و تقویت کنیم. اینکه 14 معصومین مقام رفیع و بی نظیری دارند هیچ منافاتی با مقام بلند انبیاءالهی نداره و نمیشه به این بهانه جایگاه فرستادگان خدا رو نادیده گرفت. محاله کسی بتونه بدون داشتن عقید صحیح نسبت به انبیاء، بطور حقیقی و واقعی پیرو ائمه باشه. نبوت ریشه امامته و متاسفانه مورد غفلت!

-          ما در دعای ام داود ارادت خویش را به این فرستادگان الهی اقرار میکنیم..ولی گاهی در تفسیر کردن قرآن کریم برای مثال حضرت یونس علیه السلام که قومش را ترک کرد را بیان میکنم. این یعنی من بی حرمتی کردم ؟

این برداشتها اساسا غلط و حرامه. داستان انبیاء الهی در قرآن از رموز خاصی برخورداره و نباید و نمیشه برداشت سطحی کرد. همچنان که افراد مختلفی این قبیل برداشتها رو خدمت برخی ائمه عرض میکردن و با عکس العمل شدید از جانب ایشان روبرو میشدن. عمدتا این برداشتها نه بخاطر ضعف و کم اطلاعات بلکه بخاطر سستی ایمان نسبت به انبیاء الهی ست که حتی بین علما وجود داره. در اشعار و نکات و ضرب المثلها و حتی متاسفانه در طنزها به ساحت انبیاء جسارت میشه و فرض رو بر این میذارن که در قرآن به این بزرگواران نسبت خطاکاری داده شده، که هرگز اینطور نیست و اینها برداشتهای غلط و غیر عالمانه از ظاهر آیات قران و صحت نداره.

-          صحیح ...اما بالاخره ترک اولی که صورت گرفته ؟

من و شما در این حد هستیم که ترک اولی رو تشخیص بدیم اونم از جانب پیامبران الهی؟!

اگر چنین چیزهایی باشه باید از سوی کسی بیان بشه که خودش از نظر معرفتی و انجام اعمال صالح بالاتر از انبیاء باشه نه امثال ما-نوعی- که حتی گرفتار حرام هستیم و در معارف و عقاید نقصهای فراوانی داریم.

-          به ما میگن حضرات یونس و یوسف و .... ترک اولی کردن و این مدتها برای حقیر سئوال برانگيز بود .....

بحث بر سر انجام ترک اولی یا انجام ندادنش از سوی انبیاء الهی نیست. بلکه بحث اینه که مومن اگر بدرستی رشد کنه و معرفتش بالا بره و اعمالش اصلاح بشه، اساسا از موضع قضاوت درباره بندگان خدا فاصله میگیره چه برسه به اینکه مخاطب و مد نظرش اولیای الهی و انبیاء باشند.

این نگاه یعنی این فرد توهم ایمان داره.وگرنه میبایست به عنوان الگو به این بزرگواران نگاه کنه نه اینکه بدنبال عیبجویی باشه.

اگر مسیر کسب معرفت و انجام اعمال صالح بدرستی طی بشه، مومن با موالیان و بزرگان، احساس قرابت و یگانگی میکنه و رفته رفته متوجه میشه اسن قبیل نسبتها، ریشه در سست ایمانی افراد داره و اولیای الهی که مامور هدایت انسانها بودند و از امتحانات سخت و پیچیده بارها با سر بلندی بیرون اومدن و در قران و کتب اسمانی تحریف نشده به عنوان اسوه انسانها معرفی شدند، از هر عیب و نقصی بری هستند.

این عیب جوئیهاو نسبت دادنها گاهی اونقدر زیاد و فاجعه بار میشه که درباره وحی نازل میشه. مثلا: فبرآه الله مما قالوا... یعنی خداوند -حضرت موسی یا حضرت ابراهیم- را از این نسبتها دور میداند.

-          پس بدیهی است که قیاس هم صحیح نیست

بله دقیقا همینطوره. قیاس هم اساسا باطله

-          در سوره اسرا آیه 55 سوره بقره آیه 253 برتري پيامبران بربعضي را متذكر شده خداوند ميشه لطف كنيد اين كمي توضيح بديد

معمولا این فضیلت و برتری مربوط به حیطه ماموریت انبیاء الهی است. بر این اساس برخی اولوالعزم و صاحب کتاب بودند و گستره تبلیغشون جهانی بود. برخی مامور به هدایت یک قوم بودند. برخی منطقه کوچکی را تحت رسالت خویش داشته اند و برخی صرفا مامور به هدایت خانواده خود بوده اند.

البته قدرت علمی و دیگر ویژگیهای فردی در این تقسیم بندیها موثر بوده اما نباید علت فضیلت برخی بر دیگران تلقی بشه چون قران صریح و بطور مکرر میفرماید: لا نفرق بین احد من رسله/ یعنی از حیث هدایت کنندگی و اینکه فرستاده خداوند بوده اند، بین انبیائ و رسولان الهی فرقی نیست اما در موارد دیگر که ذکر شده برخی بر دیگران برتر بوده اند.

-          من این سوال برای من پیش امد که چون شما گفتین هیچ تفاوتی بین انبیاءو ائمه علیهم السلام نیست اگرهیچ تفاوتی نیست پس چطور خداوند عز وجل این حدیث را گفته اند..ویا شما در یه بحثی گفتید که امام رضا ع گفتند که حضرت یوسف ع پیامبر است ومن پسر پیامبرم ..آیا این به این معنااست که انبیاء درجات بالاتری ازائمه علیهم السلام دارند..واگر درجه امام رضاع به این بسته که پسر پیامبر است پس برادارن آن حضرت هم پسران پیامبر هستند

خیر اینطور نیست. خلاصه این بحث اینهاست:

  1. 1.بین اولیای الهی مقایسه نکنیم
  2. 2.پیامبران اولویت دارند- لااقل به جهت تاریخی - و همچنین به جهت اینکه ائمه وصی هستند یعنی جانشین پیامبر
  3. 3.برتری 14 معصوم بر انبیاء و اوصیاء، بهانه نادیده گرفتن شان و مقام مابقی اولیای الهی و ایمان به ایشان و تبعیت ازشون نشه
  4. 4.به فرموده قران و روایات، همه والیاء الهی نور واحد و تفکیک نا پذیرند و درجه بندی ها علتهای دیگه ای داره که حتی درکش از توان ما خارجه چه برسه به اینکه خودمون بخواهیم این کار رو بکنیم.
  5. 5.و مهمتر از همه اینکه تا کسی ایمانش نسبت به اصل نبوت، صحیح و کامل نباشه، اصلا نمیتونه به اصل امامت مومن باشه و اگر ادعایی میکنه و تظاهر به تشیع و ایمان به ائمه میکنه، اثر بیرونی و واقعی نداره و در اثر توهم ایمانه. همچنان که صدها سال دوازدهمین امام از داشتن تعداد معدودی یار صدیق محروم بوده اما تعدا مدعیان تشیع و ایمان، هزاران و بلکه میلیونها نفر بوده!

4.

Template Design:Dima Group