Leader
06 خرداد 1396 ساعت 18:12

شرح دعای 20 دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه.قسمت 6

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن عدوهم

اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَلّنِي بِحِلْيَةِ الصّالِحِينَ، وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتّقِينَ، فِي بَسْطِ الْعَدْلِ، وَ كَظْمِ الغَيْظِ، وَ إِطْفَاءِ النّائِرَةِ، وَ ضَمّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ، وَ إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ، وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ، وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ، وَ حُسْنِ السّيرَةِ، وَ سُكُونِ الرّيحِ، وَ طِيبِ الْمُخَالَقَةِ، وَ السّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ، وَ إِيثَارِ التّفَضّلِ، وَ تَرْكِ التّعْيِيرِ، وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقّ، وَ الْقَوْلِ بِالْحَقّ وَ إِنْ عَزّ، وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي، وَ اسْتِكْثَارِ الشّرّ وَ إِنْ قَلّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي، وَ أَكْمِلْ ذَلِكَ لِي بِدَوَامِ الطّاعَةِ، وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ، وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ، وَ مُسْتَعْمِلِ الرّأْيِ الْمُخْتَرَعِ.

مهمترین بخش از دعای شریف مکارم الاخلاق، 6 درخواست بسیار مهم از خداست که 2 درخواست اول هم مکمل یکدیگه هستند همینکه اکثر حجم این بخش رو به خودشون اختصاص دادند. به جهت اهمیت این خواسته ها که بیشتر جنبه اجتماعی داره، هر کدوم رو بطور جداگانه توضیح خواهیم داد.

درخواست اول و دوم که با هم مرتبط هستند، اینه که امام سجاد علیه السلام بعد از صلوات از خدا میخوان که بر من روپوش و لباس صالحین را بپوشان و انچه انها برخود زینت میکنند بر من نیز زینت قرار بده. اما اما به این دعای کلی اکتفا نکرده و یک به یک مصادیق این لباس و زینت رو بر میشمرند.

19 مورد رو امام سجاد ذکر میکنند که پوشش و زینت صالحین است یعنی اگر کسی در تاریخ و در زندگی به عنوان انسان صالح شناخته میشه همانند انبیاء الهی، به این دلیله که این 19 ویژگی رو دارند و این خصوصیاته که باعث میشه اونها برتر و بهتر باشند.

اولین خصوصیتی که امام علیه السلام به عنوان لباس و زینت صالحین معرفی میکنند، عدالته. اون هم بسط عدل. یعنی ممکنه برخی افراد عادل باشند اما این عدالت و انصافشون رو عملیاتی نکنند و به نوعی بخاطر گرفتار نشدن به ظلم، منزوی و گوشه گیر بشن. اما امام سجاد علیه السلام میفرمایند صالحین حقیقی، اهل گسترش عدالت و انجام و اعمال انصاف هستند و جالبتر اینکه امام هیچ قیدی برای این فراز نمیزنند یعنی صالحین در همه امور شخصی و اجتماعی. خانوادگی و شغلی و وظایف دینی و قانونی و هرچیزی که مربوط به آنهاست، عادل و منصف هستند.

اما منظور از عدل و عدالت، به زبان ساده یعنی هر چیزی در جای خودش باشه. مثلا در خانواده، پدر، مادر و فرزندان در جای خودشون قرار بگیرند و از حقوق خودشون برخوردار باشند. متاسفانه آنچه دیده میشه خلاف این هست. نه مرد در جایگاته اصلی خودش قرار داره و از حقوق خودش بهره مند هست و نه زن در جایگاه اصیل و حقیقی خودش هست. بچه ها هم که خیلی بدتر و تاسف بار تر، از جایگاه حقیقی خودشون فراتر رفتند و بالتبع از حقوق نامناسب و بیشتر و ناجوری، بهرهمند هستند.

متاسفانه خیلی ها بخاطر نداشتن علم و آگاهی و ویژگیهای لازم برای تشکیل زندگی مشترک، اقدام به ازدواج میکنند و بخاطر همین ناآگاهی، به یک رقابت زشت و ویرانگر دچار میشن، هم زن هم مرد مدام سعی میکنند سهم و حق بیشتر در باطن و ظاهر زندگی داشته باشند و چیزی که این وسط تباه و نابود میشه، اخلاقیات و اصول انسانی ست و همه اینها به این دلیله که هر دو نفر پیش از ازدواج، درباره خودشون، زندگی آیبنده شون و همسرشون، هیچ فکری نکردند و علم و آگاهی کسب نکردند.

کتابها و منابع زیادی برای کسب این شناخت وجود نداره اما همون مقدار کم هم مورد بی توجهی قرار میگیره. مرد، زن رو نمیشناسه و زن هم مرد رو نمیشناسه و با گذشت زمان و فروکش کردن احساسات اولیه، و روبرو شدن با واقعیتها، چون علم و آگاهی نیست، رقابت کاذب و تشنج و احتمالا بی تفاوتی و مشکلات دیگه ایجاد میشه.

تاسف بیشتر اینجاست که طرفین بجای حل مشکل که کسب آگاهی نسبت به خودشون، همسرشون و زندگیه مشترکه، یا به جدایی فکر میکنند یا اینکه با همون وضعیت ادامه میدن و بچه دار میشن.

ی موقعی از بنده سوال شد که جلسه خواستگاری چی بگیم؟ تقریبا 5 جلسه بطور فهرست وار به توضیحات مختصر، مواردی رو ذکر کردم که لازمه طرفین از هم بدونند و پیش از ازدواج درباره ش صحبت کنند. گفتن کلیات دردی رو دوا نمیکنه و فقط رفع تکلیفه. باید حرف زدنها شناخت ایجاد اینکه و حقوق و حدود رو نشون بده و مشخص کنه. تا طرفین با دید باز وارد زندگی مشترک بشن. این یعنی مبنای عدالت در خانواده. قطعا چنین ازدواج و چنین خانواده ای هر وقت تصمیم به بچه دار شدن بگیره، درباره داشتن بچه و همه لوازم مادی و معنوی پدر و مادر شدن، بدنبال کسب آگاهی میره و مبنای عدالت نسبت به بچه ها نیز بوجود میاد.

پس عدالت در همه زندگی خصوصا در خانواده یکی از مهمترین نشانه ها و خصویات صالحین هست. اگر بدنبال اخلاق هستیم و مباحث اخلاقی رو پیگیری میکنیم، باید بدونیم، ریشه و اصل و مبنا همین عدل و انصافه و لازمه ش داشتن آگاهی نسبت به جایگاه خودمون هست.

ای کاش فرصتهایی که خصوصا در این فضاهای مجازی براحتی از دست میدیم، در راستای کسب معرفت و شناخت نسبت به خودمون مورد استفاده قرار بدیم که بسیاری از مشکلات ریز و درشت فردی و اجتماعی رو حل خواهد کرد.

ان شاءالله همگی مشمول ادعیه حضرت سجاد علیه السلام باشیم و دعای اون بزرگوار در حقمون به اجابت برسه و نسبت به وظایفمون آگاه و عالم و عامل باشیم.

Template Design: