Leader
31 شهریور 1396 ساعت 04:12

شرح دعای 44 صحفیه سجادیه. قسمت 10

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ اَعِنّا عَلى‏ صِيامِهِ بِكَفِّ الْجَوارِحِ عَنْ مَعاصيكَ، وَ اسْتِعْمالِها فيهِ بِما يُرْضيكَ، حَتّى‏ لا نُصْغِىَ بِاَسْماعِنا اِلى‏ لَغْوٍ، وَ لا نُسْرِعَ بِاَبْصارِنا اِلى‏ لَهْوٍ، وَ حَتّى‏ لانَبْسُطَ اَيْدِيَنا اِلى‏ مَحْظُورٍ، وَ لانَخْطُوَ بِاَقْدامِنا اِلى‏ مَحْجُورٍ، وَ حَتّى‏ لا تَعِىَ بُطُونُنا اِلاّ ما اَحْلَلْتَ، وَ لاتَنْطِقَ اَلْسِنَتُنا اِلاّ بِما مَثَّلْتَ...

همونطور که در جلسه قبل عرض شد، این بخش از دعای 44 صحیفه سجادیه در صدد تعریف یک روزه کامل و مقدمات و آثار روزه داری در ماه مبارک رمضانه لذا حضرت علی بن الحسین علیهما السلام، ابتدا 3 لازمه اعتقادی-عملیه ورود به روزه داری رو متذکر میشه -که دیروز عرض شد- سپس با بیان 2 موضوع اصلی و کلیدی، آثار روزه صحیح و مقبول رو تبیین می فرمایند.

در مسیر کمال و رسیدن به حقیقت، دوری از بدی و گناه و انجام دستورات و واجبات، مهمترین و موثرترین اصل و راهکاره که در ماه مبارک نیز همین 2 موضوع مهم به عنوان زیربنای رسیدن به روزه صحیح و مقبول مطرح شده، یعنی می بایست هدف از روزه داری، یکی دست شستن از گناه باشه و دیگری رسیدن به مطلوب و خواست و رضایت خدا باشه. اگر این 2 مهم فراهم شد و بلکه بهش معتقد شدیم، خداوند متعال راه انجام روزه صحیح رو نشون انسان میده و عملا این 2 هدف با روزه داری محقق خواهد شد.

اما سجاد علیه السلام پس از مطرح کردن این 2 هدف اصلی، یک به یک آثار یک روزه صحیح و حقیقی رو بر میشمرند که هم میتونه دعا و خواست ما از خدا باشه و هم می بایست سعی و تلاشمون برای رسیدن به چنین روزه ای باشه.

بنابر همین توضیحات 6 اثر اصلی روزه حقیقی رو بیان میفرمایند که جنبه ظاهری و جسمی -جوارحی-داره و سپس 6 اثر اصلی و مهم دیگه رو بیان میکنند که جنبه باطنی و جوانحی داره.

شش اثری که روزه حقیقی بر روی جسم و حواس ظاهری میذاره اینهاست:

  1. 1.عدم تمایل گوش به شنیدن حرفهای بیهوده
  2. 2.ندیدن صحنه ها و تصاویر غفلت زا
  3. 3.دراز نشدن دست به سمت کارهای ممنوع
  4. 4.نرفتن با پاها به سوی مکانهای ممنوعه
  5. 5.پر نساختن شکم مگر با حلال الهی
  6. 6.زبان نگشودن جز به آنچه خدا گفته است

اینها آثار روزه مقبول برای حواس ظاهری و جسمانی ست که از نگاه دیگر میتواند خواست و قصد ما از روزه داری باشه.

شش اثر هم روزه حقیقی برای حواس باطنی انسان داره که در واقع 2 اثر اصلی و مبنایی 4 اثر دیگه رو هم بوجود میارن که عبارتند از:

  1. 1.سختی نکشیم- بواسطه روزه- مگر برای نزدیک شدن به پاداش الهی
  2. 2.در چنین معامله ای-روزه-وارد نشویم مگر برای نگه داشته شدن از عقوبت الهی
  3. 3.همه این آثار روزه داری از ریاکاری دور بماند و از ریا پاک گردد.
  4. 4.این سختیها و آثار مبارکی که دارد برای به رخ دیگران کشیدن نباشد.
  5. 5.روزه و آثارش جز برای خدا نباشد و کسی را در آن شریک نسازیم.
  6. 6.از این روزه داری و آثارش، جز خدا را نخواهیم.

گرچه یکایک این موارد محتاج توضیح است اما بخاطر کمی فرصت، ناگزیر عبور میکنیم و فقط متذکر میشم که چه در آثار جوارحی و چه در آثار جوانحی، رتبه بندی وجود داره و تا کسی مرحله اول و اثر اول رو به دست نیاره امکان رسیدن به اثر دوم رو نداره و نهایتا اینکه آخرین اثر، بالاترین رتبه برای روزه دار خواهد بود.

پس از این بخش، حضرت زین العابدین علیه السلام به سراغ اعمال و رفتار دیگه ای میروند که روزه ی ماه مبارک رمضان رو تکمیل میکنه که ان شاءالله بهش خواهیم پرداخت.

Template Design: