Leader
09 ارديبهشت 1396 ساعت 13:46

سوالات اسرار نماز

 

-          درمورد مهر سجاده،حالت ارغام واستفاده از مهر دیگر برای بینی هم همان اثر که در مهر بزرگ را گفتید داراست؟

 

استفاده از 2 مهر کوچک استحباب داره اما اون سرّی که گفته شد منحصر به همون نحو عمل کردنه البته رسیدن به این حالت به غیر از مهر و جنسش به فیزیک بدن هم مربوط میشه.. که در بحث سخت افزار نماز و حالت جسمی و رفتاری بدن موقع نماز مورد بحث قرار میگیریه

 

-          آیا ما میتونیم دنبال الگوی عملی وحاضر بریم یا نه هرکس نماز مال خودشه وخود باید به ساز کار اصلیش برسه ودرستش کنه مثلا نحوه نمازخواندن رهبر انقلاب؟

 

بله. بهترین الگوی موجوده

 

-          آیا شرکت در جماعت به بازسازی وتصحیح نمازمون کمک میکنه؟

 

به شرط صحت جماعت. قطعا

 

-          حالا اگر این خوراک درست نشه و در نتیجه بدن تربیت نشه..همچنان تازمان مرگ بدن در سردر گمی بسر میبره؟

 

بله دقیقا..

 

اصلا مرکب هموار و راهوری فراهم نمیشه که بخواد اون حالت معنوی و توجه مورد نیاز نماز رو حمل کنه..اون حالت در ابتدا مثل سبکبالی و به نوعی بی وزنی در هنگام نماز خودش رو نشون میده.. و اگر کمی به این حالت توجه بشه و تجربه بشه موقع قیام فرد نماز گذار احساس میکنه به فاصله چند سانتیمتر از زمین جدا شده و انگا 30-40 سانت قدش بلندتر شده.

 

-          چرا؟زاویه دید باید طوری باشه که نگاه به محل سجده و مهر باشه و محل مهر هم که تعیینش کمی دقت نیاز داره محل قرار گرفتن مهر برای سجده به اندازه فاصله ناف تا چشم هست، که در این صورت اگر نگاه به مهر باشه کمی گردن به سمت جلو خم میشه

 

 

 

بحث مفصل و پیچیده ای داره که به هم به اختلاف فیزیک زن و مرد بر میگرده هم به بحث پوشیدگی بدن و هم به بحث حیا و مسائل اخلاقی

 

-          کسانی که وزن زیادی دارن یا نمیتونن بایستن چکارباید بکنن؟! این نکات شامل حالشون میشه؟

 

بحث ما در خصوص ایستادنه. اگر کسی توان یا امکانش رو نداره از بحث خارجه

 

-          خب بالاخره تابخواد غذاش طیب بشه زمان میبره دراین طول زمانی باید نمازش رو هوابمونه؟

 

نه هر مقدار که علم و آگاهی پیدا میکنیم و عمل میکنیم به همون اندازه به نماز کامل نزدیک میشیم. اصولا این امور تربیتی زمانبره و یک شبه و یکباره فراهم نمیشه

 

-          همین که مهر رو به قبله باشه کفایت نمیکنه؟

 

نه باید حدافاصلش تا نوک انگشت پا مشخص باشه چون بر روی فیزیک بدن خصوصا گردن در موقع ایستادن. روی چشمها در موقع رکوع و بر روی کل بدن در موقع سجده تاثیر میذاره

 

جای قرار گرفتن مهر و محل سجده بسیار مهم و موثره..از نوک پا تا جای مهر مساویه با فاصله ناف تا چشم

 

-          از چشم تا ناف چقدره؟

 

دو سه وجب

 

-          پس دوسه وجب فاصله خوبه!؟!

 

نه.. به اندازه فاصله ناف تا چشم

 

-          اگر نقطه ی شروع نماز و رأس اتصال آن بامعبود نیت باشد،اگرنیت مابا آن شرایطی که شما فرمودید درست منعقدنگردد پس نمازی که خوانده میشود،نوعی بیهوده کاری خواهد بود.درست است؟؟

 

برای خدای مهربان و کریم هرکاری رو با هر کیفیتی انجام بدیم بیهوده نیست اما باید برای بندگی تلاش کنیم

 

-          پس تعبیری که میگویند قیام نماز یعنی آماده شدن برای مبارزه و جنگ با شیطان و هوای نفس تناقض با تعبیر شما از قیام ندارد؟دوم اینکه آیا خواسته ما در اول نماز که در نیت متبلور میشود همان قرب الی الله است؟

 

خب به نوعی بیان شما حداقلیه و عرایض من حداکثری. شما نماز مومن رو میگید من نماز امام رو.

 

-          مگه مومن و امام نمیخوان به یک هدف و یک نقطه برسن؟منظور شما اینه که هدف مشترکه ولی لوازم اومدین امام و مومن فرق میکنه؟

 

خیر یک نماز بیشتر وجود نداره که وجود خود امامه.. اما یک نماز هم هست که همین عبادت مشهوره و امام روح و سر نمازه

 

-          مگه در نیت خواسته اصلی قرب به خدا نیست پس چه خواسته دیگه ای مد نظرتونه؟

 

 محصول نماز و نیت. تقربه اما خود نیت مجموعه ای متشکل از همه خواسته هاست که به ترتیب اولویت از ابتدا تا انتهای نماز برآورده میشه. وقتی از اسرار نماز میگیم قطعا فرد محاسبه و ... پشت سر گذاشته.. نباید بحث رو به عقب ببریم

 

-          این خواسته ها همون سوره حمده؟

 

ما چه متوجه باشیم چه نباشیم کل خواسته هامون در نیت هست و بهمین خاطره که سیر نماز تامین نیازهای مومنه و بنده در طول نماز به مایحتاج و نیازهامون فکر میکنه

 

-          یعنی نماز بالقوه نیرویی داره که اگه ما متوجه نيازهاي معنوی خودمون هم نباشیم کار خودش رو انجام ميده؟

 

مگه ما در نیتمون نمیگیم: نماز میخونم قربت الی الله؟ خب قربت الی الله یعنی نزدیک شدن به خدا چون ما دور هستیم از او. چرا دوریم چون بجای خدا خواسته های دیگه یی داریم..حالا یکی موقع نیت اونقدر نزدیکه و بلکه یکیه که خود خدا رو نیت میکنه یکی هم مثل من دوره دنبال مایحتاج مادیشه درحالیکه در فطرت من هم خداخواهی هست..پس کسی که نزدیکه بخدا یک نیت میکنه و کسیکه دوره دهها نیت و اگر بتونه این خواستهها رو بترتیب کنه شبیه انسان کامل رفته رفته خداخواه میشه درحالیکه حاجاتش هم اجابت میشه

 

-          شما فرمودید منظور تون نماز امامه .چطور در نماز تک تک خواسته هاش اجابت میشه . امام که نیتش با خدا يکيه؟ اونم قرب به خداست

 

امام خدای روی زمینه و خودش یعنی اجابت. پس این محصولات برای اقتداکنندگان به امام حاصل میشه

 

-           پس اثرات دعاهای وارده چی ميشه؟

 

در معرفت توحیدی هر کدوم از اعضای بدن مفهوم و کارکرد خاصی دارن و "گردن" و حالتش نیز معنای خاصی داره که در آیت و ادعیه ی زیادی درباره ش صحبت شده.. در نماز هم حالت گردن بسیار مهم و تعیین کننده ست و اصولا برای اهل معنا از مهمترین نشانه های سیر و سلوکه.. اگر موقع ایستادن کاملا صاف بایستیم و با توجه به اینکه محل سجده و قرار گرفتن مهر به اندازه فاصله ناف تا چشمها با نوک انگشتهای پاست و چشم هم باید به مهر دوخته بشه پس گردن یک حالت خاص به خودش میگیره که براساس شکل بدن نمازگزار برای هرکس متفاوت و منحصر بفرده.

 

-          یعنی حالت گردن رو نمیشه تقلید کرد ومثلا شکل فلان شخص نگه داشت؟

 

بله دقیقا همینطوره.قابل تقلید نیست

 

-          پس حالت خشوع وخضوع که بعضیها در گردن نشون میدن چیه؟

 

اصلش درسته اما نباید تقلیدی باشه ..

 

-          كسي كه گمراهيش زياده هم متواضع به نظر مياد؟

 

بله اما اسمش تواضع نیست بلکه عوامانه ش میشه "گردن شکسته".. این مورد فقط یک بار در قرآن اومده..که ممکنه به آخر الزمان هم مربوط باشه.. اونجایی که می فرماید ما اگر بخواهیم طوق بندگی و هدایت را بر گردنشان می اویزیم..تنها جایی هست که قرآن از "تواضع" صحبت میکنه

 

-          ولي فكر مي كرديم گمراهان به دليل نفهمي با تكبر راه ميرن؟

 

بله قطعا همینطوره اما به موقع از حالت گردنشون گمراهیشون قابل تشخیصه.حالا هرچقدر هم که مدعی باشند و سربالا و مغرورانه حرکت کنند.. مثلا شما بارها از اخبار و ادعیه شنیدید که گنهکار...سر بزیره ... خب سربزیر بودن حالت گردن رو نشون میده... یا خدا دوست داره وقتی بنده باهاش مناجات.. میکنه سرش رو بالا بگیره.. اینا همه حالات گردن هست و نشانه ای از هدایت یا گمراهی

 

-          خوب روايات مگه در عالم اخرت رو نميگه؟

 

اخرت الان موجوده و ممکنه بخاطر الودگی به مادیات از درکش عاجز باشیم

 

-          بله موجوده ولي گمراه كه از وجودش اگاه نيس؟

 

گمراه ازش آگاه هست اما کتمانش میکنه

 

-          ولي وقتي حاضر ببينه سر بزير ميشه

 

نه.. این سربزیری دائمیه .. آنچنان که سربلندی همیشگیه... فقط روز قیامت حجابها برداشته میشه تا همه درکش کنند..وگرنه الان هم هست.. یوم تبلی السرائر

 

-          چگونه يه بدوي از عالم اخرت اگاه ميتونه باشه؟ از كسي هم خبري نگرفته..اين برام قابل درك نيس..الان به نظرم منم اگاه نيستم

 

هرچه رسول ظاهری (نبی و رسول) مامور به ابلاغش هستند رسول باطنی (عقل به جمیع مراتبش) هم مامور به ابلاغش هستند. پس اگر کسی رسول ظاهری رو هم درک نکنه اما چون عقل داره همه این پیامها بهش میرسه فقط اگر بین پیام این 2 رسول هماهنگی حاصل بشه و انسان درک کنه یکی هستند رستگاری حاصل میشه ..بالاترین مرتبه عقل به نوعی فطرته ..انسانها فطرتا به همه این موارد آگاه هستند که مثلا از راه وجدان که مرتبه ی دیگه یی از عقل هست بهش دسترسی پیدا میکنن

 

-          اگر کسی از ما سوال کرو ما برای چی نماز میخونیم...چطور ساده جوابسو بدیم؟

 

خب جوابهای مختلفی میشه به این سوال داد که بستگی به ظرفیت و نیت سوال کننده داره .. اما ساده ترین جواب اینه که چون در سراسر قرآن بین اعمال بر نماز بیش از هر چیزی تاکید شده.همچنین در همه روایات موجود همین روند هست. پس نتیجه میگیریم هر مسلمان برای اثبات اینکه به خدا معتقد است باید نماز بخواند همچنان که بنابر ایات قران و تورات و انجیل و همچنین اسناد متعدد و موثق تاریخی نماز منحصر به اسلام نبوده و در همه ادیان واجب بوده .. خیلی ها گمان میکنن به صرف داشتن یک رابطه ی درونی و قلبی با خدا مومن محسوب میشن اما عقلا و شرعا و مطابق تجربه تاریخی ایمان به خدا باید تجسم بیرونی داشته باشه که میشه نماز

 

-           با توضیحات شما اصلا نماز ما نماز نیست متاسفانه !

 

باید تلاشمون رو بیشتر کنیم اونم بطور اصولی و موثر.. جا برای رشد خیلی زیاده و راه کمال انتها نداره بیان این اسرار به زبان ساده به این دلیله که قله ها رو بهتر ببینیم و به جایی که هستیم نچسبیم و حرکت کنیم

 

-           آیا مسواک زدن هم جز طهارت به حساب میاد؟

 

این مواردی که گفته شده و ادامه داره در خصوص سخت افزار نمازه یعنی همین اعمال ظاهری نماز اما در مرحله بعد باید در خصوص نرم افزار نماز یعنی اذکار صحبت بشه. حالا حدفاصل بین این ظاهر و باطن عضوی قرار داره که این ارتباط رو برقرار میکنه اون عضو زبان و برای پاک بودن زبان و توانمندی سازی برای ایجاد ارتباط بین سخت افزار و نرم افزار زبان قطعا باید دهان پاک باشه هم از نجاسات هم از الودگیهای ظاهری پس مسواک زدن بسیار مهمه و درجای خودش درباره ش مفصل تر صحبت خواهیم کرد. ان شاءالله

 

-          بستن چشمان تو نماز جایزه یا حتما باید باز و متمرکز بر محل سجده باشه؟

 

بستن چشم در هیچ حالتی توصیه و تجویز نشده. در نماز هم نباید بست

 

-          فارغ از نماز گهگاهی به رکوع بریم؟

 

بله. رکوع خودش یک عمل مستقل هم هست

 

-          چه ذکری بگیم؟

 

برای شروع نماز مستحبی با رکوع طولانی .ذکر هم همون سبحان ربی العظیم و بحمده و یا سبحان الله

 

-          هفت بار ؟

 

بله یا بیشتر یا بی عدد..یا بهمراه اذکار دیگه..ادعیه..استغفار..صلوات

 

-          اینکه تعداد رکوع در نماز ایات زیاد هست در همینه؟

 

فلسفه نماز ایات مستقله اگرچه همین اسرار در اونجا هم نهفته ست...اما در کل با اون نماز خاص بیشتر از همیشه اعلام وابستگی و اتکا و خودسپاری میکنیم

 

-          آیا وضو فلسفه اش در گام نخست نظافت نیست؟

 

خیر..اگر فلسفه طهارت و وضو نظافت بود لازم و واجب نبود که قبل از وضو موانع و الودگیها رو رفع کنیم بعد وضو بگیریم

 

-          (در نگاه اول میشه فهمید برای تواضع کامل در برابر خدا باید با 7 خاک در امیخت)چرا هفت خاک ؟

 

هفت موضعی که بر خاک قرار میگیره

 

-          از کجا مطمئن هستیم که برترین مخلوقاتیم . ما که فقط صد هزار سال است که از غار بیرون آمده ایم و جهان فعلا گفته اند چهارده میلیارد سال قدمت دارد و تازه بحث جهان های موازی هم هست. آیا همین لاف و غرور که خود را بالاترین بدانیم گند نمی زند به بقیه نمازمان

 

 

 

·         اولا خداوند متعال بعد از خلقت ادم فرمود فتبارک الله احسن الخالقین پس برترین خلق هستیم و حرف شما مردوده

 

·         ثانیا ادم حدود 10 هزار ساله هبوط کرده و اونها که در غار بودند و...نسناس بودند که در جای خودش بحث کردم میتونید پیگیری کنید

 

تاریخ انبیاء به استناد قران .تورات و اناجیل اربعه موجوده.تاریخهای مستقل هم هست. لطفا بدیهیات تاریخی را با خزعبلات غربیهای ماتریالیست قاطی نکنید جناب انصاری. اونها رو به خودشون واگذار کنید تا ما هم پیرو قران خودمون باشیم

 

-          محل اتصال مهمه يا وسيله ارتباط؟ منظورم اينه وقتي اتصال به خاك و مهر باشه با وقتي سجاده ميندازيم و مهر ( از جنس خاك) نداريم و چيز ديگه ايي جاي مهر ميزاريم تغييري تو كيفيت اين اتصال پيش مياد يا نه؟چون تو بحث تبادل انرژي وجود خاك مهمه

 

بله همینطوره.

 

اولا ما نماز اصیل و کامل رو میگیم. یعنی نمازی که باید بهش برسیم. یعنی وضو.قبله.لباس.سجاده.محل سجده.ایستادن.رکوع.سجده.اذکار.نیت و...همه اجزا و شرایط نماز رو رفته رفته فراهم کنیم حتی یکبار در طول عمرمون

 

پس اگر ما بر مهر یا سنگ سجده میکنیم اما در اسرار سجده گفته میشه باید تربت امام حسین باشه پس باید سجده نماز رو کاملتر کنیم با تغییر مهر تا نهایتا برسیم به تربت و همینطور مابقی اجزا و شرایط نماز رو

 

-          اینکه مجوز داده شده که به غیر خاک بر چیزهای دیگه ای هم میشه سجده کرد وقتی دقت کردم دیدم تمام اونها ی رابطه ای با خاک دارن درسته؟

 

بله شرطش خاکی بودن و از خاک بودنه

 

-          فلسفه و حکمت پامال شدن بدن سید الشهدا و با خاک یکسان شدن حضرت خیلی حیرت آ وره کاش بیشتر توضیح ميداديد

 

توفیق بشه حتما ..اما خب ی حس و حال میخواد که با دل رفت جلو...حیفه...خیلی نابه...نباید هدرش بدیم

 

-        سجده رو بيشتر می فهمم تا رکوع!

 

بله موقع توضیحات هم عرض کردم درک رکوع از قیام و سجده خیلی سختتره

 

-         رکوع مستحبی رو برای چی گفته بوديد ؟

 

نماز مستحبی گفتم با رکوع طولانی برای درک بهتر اسرار رکوع

 

 

 

-        وضو تاثيری در گرم کردن مغز داره يا چيز ديگه ای ؟ دوم اينکه گرم کردن بدن دقيقا يعنی چی ؟الان هر کسی اگه يه ليوان عرقيجات گرم مثل عرق نعنا استفاده کنه,گرميش تامين ميشه يا هر کسی فرمول خاصی داره ؟

 

وضو از یک نظر در تامین آب بدن موثره ..دوم اینکه هرکس باید طبع و مزاج خودش رو بشناسه و بر اساس اون سعی کنه تعادل رو همیشه حفظ کنه و کمی هم گرمتز ار متعادل باشه. از راه خوراکی ها و ارتباط با اب و خورشید و ماه و خاک و باد و...

 

-        ارتباط توجه در اذان و اقامه با تمرکز در نماز چیه؟ و بعد بنظرم میاد ی ارتباط قوی اذکار اذان و اقامه با اذکار سه رکن مذکور باشه .اگه صلاح ميدونيد بفرماييد

 

پاسخ بخش اول سوال شما رو بعد از اظهار نظر دوستان میدم اما بخش دوم بله همه اجزاء نماز با هم در ارتباط هستند و اذان و اقامه که از اجزاء اعتقادی هستند به نوعی پیش از نماز خط سیر رو مشخص میکنن تا ذهن از اون مسیر حرکت کنه و قطعا در طول نماز خصوصا در 3 رکن قیام و رکوع و سجود اون ایمان در عمل دیده میشه که البته توضیحش مفصله بعدا عرض میکنیم

 

اذان و اقامه توضیحات زیادی داره که باید در فرصت مناسب درباره ش صحبت کنیم اما به اختصار اینکه شما با گفتن اذانه یا اقامه یا هر دو مجموعه عقایدت رو بیان میکنی و نماز رو در او راستا قرار میدی

 

اینکه ما معمولا در هنگام نماز نمیدونم چیکار میکنیم بخاطر همینه و اگر بر اذان و اقامه ی با توجه مقید بشیم معنای نماز خوندن رو متوجه میشیم ..خط سیر مشخص میشه..حس ایمانی بر حس ظاهری و رفتاری غلبه پیدا میکنه..حس حضور و نظارت خدا بیشتر میشه

 

البته اذان جنبه های اجتماعی هم داره که سرجای خودش باید درباره ش صحبت کنیم

 

-        جالبه که شما میتونی صد رکعت نماز بخونی با توجه . اما یه اذان و اقامه با توجه کم میشه گفت .معلومه که به فرمایش شما شیطان نمی ذاره توی ریل قدم بذاری درسته؟

 

بله

 

-        به فرمایش شما در اذان و اقامه اعتقادات بیان میشه . اما شق دومش بنظر میاد از بعد شهادتین یه حدیث نفسی پیش میاد درسته؟شما میگین حی علی الصلوه و بعد اون همینطور تا آ خر، به کی ميگيم؟

 

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته رو به کی میگیم؟ السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته !

 

الان قصد ندارم سطح مباحث رو بالا ببرم-گمونم همینجوری هم خیلی بالاست- اما ی اشاره میکنم

 

بنده در برابر خدا که میاد یعنی هر زمان محضر خدا رو احساس میکنه اولین کاری که باید بکنه عرضه عقایدشه

 

در برابر امام هم همینه..اول باید یگی کی هستی تا بعد...

 

اما عاشق عارف نزدیکترین و مطمئن ترین راه رو بلده و میره و دقیقترین و بهترین پاسخ رو میده..میدونی چیه؟

 

خیلی ساده: هرچی شما بگی ...و ما یشاءون الا ان یشاءالله از همینجا نشات میگیره

 

-        پس با فرمایشات شما اگه به این برسیم واقعا که امام همه کارها رو انجام میده و ما فقط تکرار میکنیم احتمالا شب اول قبر هم امام به دو ملک جوابگو خواهد بود درسته؟یا اینکه ایشون میگه و ما تکرار ميکنيم..تلقين..برای ميت

 

برای عاشق عارف بله ..همون که امام رضا فرمود ما می آئیم...

 

-        چرانمازهای مستحبی اقامه نداره؟

 

اصولا نمازهای مستحبی پیوسته به واجب هستن و همچنین برای سهولت و امکان خوندن در هر شرایطی. زیاد قوانین خاص ندارن

 

-        نمازشب هم میتونیم بدون اقامه بخونیم؟

 

بله اشکالی نداره

 

-        من به طرز عجیبی اذکار رو در جاهای مختلف نماز اشتباه می کنم! چرا؟

 

اگر مومن مصمم به انجام کار یا روش درستی بشه شیطان سعی در مخالفت و بهم زدن ارامش میکنه. اگر اینطور اتفاقات در نمازتون افتاده به همین دلیله. باید پافشاری کنید . بزودی اثرش از بین میره

 

-        اینکه در نماز عشق الهی رب به عبد و بالعکس یادمون میاد و نماز رو برامون زیبا ترمیکنه خوبه یابد؟! اصلا ایا اون نماز درسته؟!

 

بله خیلی هم خوبه..فقط اگر صرفا یک احساس زودگذره باید با مداومت و فکر و توجه نهادینه ش کرد

 

-        دوستی گفت؛ ازاونجایی که ذهن ادمی سرعت بالایی داره بعداز مدتی کوتاه مثلا خوندن دو سه رکعت نماز این حرفا تکراری میشه و انسان محتاج دوباره دانسته های جدید میشه درسته؟

 

حرف درستی نیست..حس و حال معنویی که در اثر نماز کسب میشه در "قلب" جا میگیره و اساسا نماز رو باید با توجه قلبی خوند نه ذهن!!! ذهن جای کلمات و رفتار سطحی و ظاهری و زودگذره اما قلب نه دائمیه

 

-        یعنی بجای کار روی دل روی ذهن متمرکز شده؟

 

قلب و دل انسان درهای خاصی داره که ممکنه بسته بشه و در اون صورت چیزی به دل راه پیدا نمیکنه و در سطح ذهنیت باقی میمونه که ارزش چندانی نداره

 

-        این درهای بسته همان حجاب هایی هستند که بین عبد و معبودند؟

 

بله ...حجابها درهای دل هستند ..گاهی از اعمال ما ناشی میشن. گاهی از سست ایمانی و بی ایمانی

 

-        پس از مدتی ک انسان ب نمازش توجه میکنه خواب هایی رو میبینه و دستوراتی رو دریافت میکنه چقد میشه ب این خواب ها اعتنا کرد؟

 

خواب انواع و حالات مختلفی داره که فقط یک بخش کوچکیش تعبیر داره و قابل اعتناست که تعبیرش هم کار هرکسی نیست به همین دلیل خواب حجت شرعی نداره و نباید بر اساس خواب سیر الی الله رو انجام داد. در ضمن اینکه بیشتر خوابهایی که دیده میشه تحت تصرف دیگرانه و باید در مواجه با این خوابها خیلی احتیاط کرد

 

-        تحت تصرف دیگران یعنی چه؟

 

توضیحش مفصل و کمی پیچیده است. اما الان همونظور که در پوشیدن لباس وطرز حرف زدن و راه رفتن و حتی شیوه فکر کردن،انسان مستقل خیلی کم پیدا میشه و اکثریت به نوعی مدگرا هستن و درحال تقلید، در خوابهایی هم که میبینیم همینطوره و تصاویری که دیده میشه مربوط به افراد قدرتمندتریست که به نوعی بهشون وابسته هستیم

 

-        موقع قیام.. هیچ حرکتی نباید باشه ؟ مثلاتکان خوردن دست؟

 

این نکته فقط به قبل و بعد از رکن اشاره داره نه حین رکن که بحثش مجزاست....ولی بله از هنگام ورود به رکن تا انتهاش نباید بدن حرکتی داشته باشه

 

-        در صورت حرکت نماز باطله؟

 

اگر رو از قبله برگرده یا حالت نماز بهم بخوره بله وگرنه باطل نیست اما نماز هم نیست

 

-        درباره شکل ظاهری رکوع و سجده بفرماييد که رکوع چه زاويه ای بايد داشته باشه

 

شکل بدن در حال رکوع اینطوره که کمر باید صاف باشه بدون خمیدگی ...حالت پاها دقیقا صاف حالت کمر هم دقیقا صاف

 

چون موقع ایستادن نگاه بر روی جای سجده و مهر تنظیم شده دیگه تغییذ دادنش کراهت داره و باید ثابت بمونه بنابراین اگر زاویه دید رو ثابت نگهداریم و به رکوع بریم، در حال رکوع نگاه بین دو پا و روی زمین خواهد بود

 

حالت بدن در سجده هم برای هرکس متفاوت و منحصر بفرده چون فاصله مهر تا سرانگشتان پاها برای هرکس فرق میکنه

 

 اگر جای سجده و مهر بدرستی انتخاب بشه وزن بدن موقغ سجده تقسیم میشه

 

بهترین راه همونطور که قبلا گفتم اینه که موقعی که صاف ایستادیم ببینیم مهر و محل سجده رو کجا تعیین کردیم. الان معمولا بر اساس سجاده های اماده که بی حساب هست تعیین میشه یا در صف بر اساس جای ایستادن بغل دستی و موقعیت مهرش اما اینها صحیح نیست

 

موقع ایستادن فاصله مهر تا نوک انگشتان پا به اندازه فاصله ناف تا چشمانون هست که برای هرکس متفاوته اما حدود 3 وجب میشه

 

اگر جای مهر و سجده درست باشه. فاصله بین دو پا تنظیم شده باشه فقط میمونه محل قرار دادن کف دستها که صحیحش اینطور که

 

وقتی ایستادید و دستها روی ران قرار گرفته به جهت ادب. حالا در همون حالت و بدون اینکه زاویه قرار گیری دستها تغییر کنه دستها رو بالا بیاریم تا به حدود کتفها برسه

 

همین حالت.دقیقا موقعیت قرار گرفتن دستها در حالت سجده ست

 

البته برای آقایون بهتره آرنج رو به سمت بیرون متمایل کنند و برای خانمها به سمت بدن

 

-        اینکه درقنوت هرکسی به هرحالتی قرارمیگیره ...مثلا سرکج میکنه ،کف دستهارو نزدیک صورت میاره و...اشکال داره!؟

 

بله...حالت دستها در قنوت هم تعریف خاص خودش رو داره...اگر موقع ایستادن باید نگاه به محل سجده و مهر باشه پش مثل این میمونه که یک خط مستقیمی از چشم تا مهر ترسیم کرده باشیم

 

حالا اگر خواستیم دستها رو برای قنوت بالا بیاریم. لازمه که نگاه به کف دستها باشه.پس دست باید اونقدر بالا بیاد که اون خط فرضی رو قطع کنه و زوایه دستها هم باید طوری باشه که نگاه به کف دستها بیفته

 

بعضیا طوری زاویه میدن که دست رو به اسمون میشه که صحیح نیست

 

بعضیا هم برعکس عمل میکنن

 

در ضمن انگشتا هم باید موقع قنوت به هم پسبیده باشه و هر دو دست هم در کنار هم قرار بگیره

 

تقریبا 45 درجه است اما بستگی به قد فرد و موقعیت سجده داره

 

دو تا نکته دیگه رو هم در خصوص این حالات مخصوصا قنوت بگم که ممکنه باهاش روبرو شده باشیم

 

اول اینکه رعایت این نکات برای اینه که بتونیم به باطن نماز راه پیدا کنیم پس اگر موفق شدیم یا کسانی رو دیدیم که مطمئن هستیم موفق به درک حقیقت نماز هستند و حالات بدن و قنوتشون یک جور خاصی است نباید اشکال بگیریم

 

دوم اینه که در حالات مختلف دعا که ممکنه قنوت هم جزوش باشه در روایت و آداب ما مواردی وارد شده

 

که مثلا نشان دهنده حالت استصاله یا نشان دهنده حالت تضرعه یا نشان دهنده حالت درماندگیه

 

عکس آقا مجتبی(در حالت قنوت) دقیقا حالت عادی و صحیح قنوته. هم زاویه.هم حالت.انگشتان و دست

 

حالا بعضیها ممکنه ی روایتی ی جایی خونده باشن و فکر کنن بهتره تو نماز اونطوری قنوت بگیرن مثلا دستها رو به همین حالت قنوت میگیرن اما حتی از سر هم بالاتر میبرن

 

خب این حالت دعا هست اما وقتی شکل نماز رو بهم میزنه نباید داخل نماز اینطور قنوت گرفت

 

در کل حالت دستها برای دعا شبیه قنوته اما میتونه دستها از هم باز باشه یا کمی بالاتر و پایینتر باشه

 

البته نگاه کردن به کف دستها در موقع دعا وجود نداره و در برخی موارد گفته شده در انتهای دعا به کف دستت نگاه کن و به صورتت بکش

 

وگرنه موقع دعا بهتره زوایه دست به سمت اسمون باشه

 

-        اگه در فضای باز باشه و یا جلوم پنجره باشه به اسمون نگاه میکنم.حس خیلی خوبی بهم میده و خدارو بهتر حس میکنم.این اشکال داره؟؟

 

برای نماز واجب باید آداب خاصش رعایت بشه اما برای دعا یا نماز مستحبی نه هرطور که باشه اشکالی نداره

 

منکر این نیستم که حس خوبی در ارتباط داشتن با اسمون هست اما موقع نماز واجب.حالات بدن و نگاه. اسراری داره که تا رعایت نشه اون ارتباط عمیق موثر برقرار نمیشه و اگرم لذتی بوجود میاد زودگذر و کم اثره به نوعی میشه گفت الزام به این حالات در نماز دنبال تربیت حرکات و حالات بدن ماست

 

ی نکته ی دیگه هم در خصوص حالات بدن موقع نماز یادم اومدکه عرض میکنم

 

افراد مطابق فیزک بدنشون و بافت گوشت و اینکه بدنشون بهمراه چربی ست یا عضلانیه و همچنین طبعشون و نهایتا مسائل روانی و اخلاقیشون .. بدنشون دو حال داره

 

یک عده در هر حالتی که بدنشون قرار داره مخصوصا موقعی که قرار کار خاصی مثل نماز انجام بدن بدنشون رو سفت میکنن

 

و یک عده ی دیگه بدنشون شل و رهاست

 

اینکه در نماز باید چطور باشیم خیلی مهمه ...اکثرا آدم میبینه نمازخونها بدن خودشونو سفت و محکم کردن که این صحیح نیست

 

در موقع نماز بدن و عضلاتش باید آزاد باشه اما با کنترل نه اینکه یله و رها باشه که اصطلاحا بهش ولوو یا لَخت میگیم

 

حتی درباره لباس هم همینطوره ...موقع نماز نباید لباسی پوشید که چسبونه یا کش داره یا کمربند و اینجور وسائل داشته باشه که به بدن فشار میاره

 

-        واقعا یه آدمایی مثل من که راحت سر نماز می ایستند (معمولی)و یا دائما تمرکز میکنن که فکرشون و حواسشون جمع باشه ولی انگار ذهن لج میکنه و هر چند ثانیه میره اینور اونور پس نمازم درست نیست نه؟

 

ببینید اول و مهم و اصل اینه گه بدونیم نماز برای کمک کردن به ماست نه زجر دادنمون!!! همینکه توفیق خوندن نماز رو داریم باید قدردان باشیم و چون میخواهیم کاملتر بشیم سعی میکنیم نمازمون رو کاملتر و بهتر کنیم

 

پس اگر نقص و مشکلی در نمازمون هست نباید باعث اذیتمون بشه

 

اما سعی هم میکنیم مشکلات رو به حداقل برسونیم.حالا هر مقدار که شد

 

ما انسانهای معمولی هستیم با توان محدود

 

و اگر صحبت از نماز کامل میکنیم برای اینه که قله رو فراموش نکنیم و بدونیم همواره راه پیشرفت و کامل شدن بازه

 

درباره قبله که سوال کردند. باید بطور دقیق رعایت بشه و خیلی خوبه همه مون در منزل یا محل کار و هرجایی که نماز میخونیم قبله نما بذاریم و با اطمینان قبله رو تشخیص بدیم...البته اگر سهوا کمی از قبله متمایل باشیم اشکالی به نماز وارد نمیشه

 

-        مگه اینطور نیست که نماز بدی ها رو از بین میبره پس چطور خیلی از نماز خون ها هیچ وقت هیچ تغییری نمی کنند؟

 

خب دو تا مسئله وجود داره یکی اینکه نماز از بدیها جلوگیری میکنه یعنی اصلا نمیذاره فرد بدکرداری بکنه ثانیا اینکه وقتی کسی اینطور نیست و هم نماز میخونه همکارهای زشت انجام میده مشخص میشه فقط ادای نماز خوندن رو در میاره

 

وگرنه "ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر"

 

و در حقیقت همه تلاش ما هم باید همین باشه که مازمون واقعی باشه نه از روی عادت. یا مصلحت .یا اجبار. یا نادانسته

 

بلکه با چشم باز...با فهم کامل...با شوق و رغبت...تا موثر بشه و جلوی کارهای زشتمون رو بگیره

 

-        چرابعضی موقع نماز رو با اشتیاق زیادمیخونیم بعضی موقع هاباکسالت.؟

 

ببینید این دنیا چه مادیاتش چه معنویاتش در یک قانون کلی سیر میکنه که بهش "قبض و بسط" میگن. قیض و بسط یعنی باز و بسته شدن یا قطع و وصل شدن..بنابراین امکان اینکه همه نمازها با حالت خوب و توجه کامل باشه وجود نداره.گاهی انسان سرحاله گاهی هم ی نماز معمولی میخونه و این هیچ اشکالی نداره و کاملا طبیعیه

 

-        پس چرا بازم دچار اشتباه میشیم تو نماز؟

 

ما تو مقدمات مکرر عرض کردیم که بیشتر مشکلات از جسمه و مشکلات جسم هم از خوراک ناسالمه. نتیجتا میشه گفت دو جور مشکل وجود داره یکی که همیشه تو جسم و بدن ما وجود داره و هر از گاهی اذیتمون میکنه یکی هم که ممکنه در موقعیتهای مختلف پیش بیاد

 

الله اکبر نوع دوم رو از بین میبره

 

اما نوع اول بستگی به سلامتی جسم ما داره. اگر خوراکمون حلال و طیب باشه از قبل راه نفوذ شیطان رو بسته ایم و در وجودمون لونه نکرده که مثلا موقع نماز بازیش بگیره و اذیتمون کنه

 

-        در مورد امام زمان بود گفتید اینکه می گن امام از گناه ما ناراحت میشه و گریه می کنند درست نیست پس دلیل دلگیر بودن غروب جمعه چیه؟

 

علتهای مختلفی وجود داره اما اگر بخواهیم رابطه دلگیر بودن غروب جمعه رو با امام زمان علیه السلام بدونیم ..امام همواره در انتظار ظهور هستند و هر روز هفته که به تاخیر میفته این حس غم در وجودشون تشدید میشه. اینکه یک روز یا یک هفته دیگه قراره ظلم و فساد ادامه پیدا کنه. این غم بزرگ باعث اون حالت دلگیری میشه نه اینکه چهارتا آدم معمولی اونم از روی نادونی و ناتوانی ی گوشه یی ی غلطی کردن

 

-        آیا نماز خوندن در لباسی که قبلا به یکی از نجاسات آلوده شده،ولی بعدا پاک شده باشه.در ارتباطمون با خدا در حین نماز تاثیر منفی میذاره؟

 

 لباس اگر الیافش طبیعی باشه حتی اگر نجس بشه بعد از تطهیر اثار نجاست رو در خودش نگه نمیداره اما الیاف مصنوعی اینطور نیست

 

-        در اپارتمان های امروزی کدام قسمت به‌ نظر شما به مصالح طبیعی نزدیکتر هست؟ که نماز اونجا اقامه بشه بهتره

 

البته توضیحاتش مفصله و قبلا هم در جلسات متعدد بیان کردم اما مختصر میگم که سوال بی جواب نمونده باشه

 

برای ساختمان هم قوانینی وجود داره که متاسفانه کمتر کسی بهش توجه میکنه و با توجه به تهاجم سنگین دنیای غرب. این بخش از زندگی ما هم تابع فکر و اهداف اونها شده

 

به زبان ساده ما باید همه اجزای زندگیمون و لوازم زندگیمون طبیعی و بلکه طیب باشه و ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست

 

اما الان نه مهندسی خانه ها اینطوره و نه مصلاحش

 

و ما به ناچار تسلیم این شرایط نامظلوب شدیم که مضراتش بسیار بیشتر از منافعش هست

 

بنابراین اشاره به این مطلب صرفا برای بالا بردن آگاهیه و ممکنه کاربرد چندانی نداشته باشه

 

در اسلام برای منزل مسکونی بیش از 2 طبقه اجازه داده نشده که هر 2 طبقه در اختیار صاحب خونه باشه نه دیگران

 

آپارتمان و اپارتمان نشینی اساسا با بندگی مشکل داره و موانع زیادی ایجاد میکنه

 

همه ما هم این رو مکرر تجربه کردیم. حس و حالی که در خونه های حیاط دار هست هرگز در آپارتمان پیدا نمیشه

 

در هر صورت کاری که فعلا میشه انجام داد اینه که اولا برای نمازمون حتما یکجای ثابت تو خونه در نظر بگیریم

 

ثانیا در انتخاب اون محل دقت کنیم که طبقه پایین و بالاش چیه

 

اگر طبقات بالا و پایین محلی که برای نماز انتخاب میکنیم. سرویش بهداشتی و اتاق خواب نباشه. کفایت میکنه

 

ثالثا اتاق و جایی رو انتخاب کنیم که حتی الامکان ساده و بدون تجملات باشه و کمتر رفت و امد بشه. روبروی در یا پنجره نباشه

 

فرش یا موکت دست باف داشته باشه و اگر مقدور نیست لااقل سجاده با الیاف طبیعی داشته باشیم

 

-          شکل صحیح تکبیره الاحرام چطور؟

 

چون تکبیرالاحرام جزو ارکانه نماز پس نباید بدن در اون حالت حرکتی داشته باشه بنابراین موقع گفتن الله اکبر به چند روش میشه عمل کرد

 

·         اول اینکه الله اکبر بگیم بعد دستها رو بالا ببریم

 

·         دوم دستها رو بالا ببریم و برگردونیم بعد الله اکبر بگیم

 

·         سوم دستها رو بالا ببریم و کنار گوش نگهداریم . الله اکبر بگیم بعد دستها رو بیاریم پایین که این از همه بهتر و کاملتر و معرفتی تر به نظر میاد

 

 

 

-          این جمله ای که شما گفتین بهترین و‌کاملترینه میشه برای نیت گفت؟ بدون قربه الی الله

 

نه شرایط ظاهری نماز همونهاست که در رساله ها نوشته نیت نماز هم شرایطش مشخصه ما بحث معرفتی رو میگیم

 

نه بحث فقهیش رو..از نظر فقهی نیت چند تا بخش داره

 

·         اول اینکه بدونی داری چیکار میکنی حتی اگر به زبان نیاری

 

·         دوم نماز چه نمازی از نمازهای 5گانه ست

 

·         سوم واجب یا مستحبه

 

·         چهارم تمام یا شکسته است

 

·         پنجم قضا یا ادا ست

 

و در کل چون ما عبادتها من جمله نماز رو برای نزدیکی شدن به خدا انجام میدیم نیتمون میشه قربة الی الله

 

-          درمورد وضو میگن دست راست که میشورین دوبارمیتونین ازارنج دست بکشین تانوک انگشت وبرای دست چپ یکبار

 

هم صورت هم دستها رو هرچند بار که بخواهید میتونید موقع وضو بشورید و محدودیتی نداره فقط هر وقت که یقین کردید بطور کامل شستید یکبار شرعی حساب میشه و وظیفه شما انجام شده بار دوم جایزه و بار سوم وضو رو باطل میکنه

 

-          تونیت وضومیگیرم قربه الی الله

 

برای همه عبادتها باید نیت قربة الی الله داشته باشیم

 

-          من مادرم آرتروز زانو داره و نمیتونه با این شرایط اعمال رو انجام بده لطفا اینو توضیح بدین

 

مطابق فرمایش قرآن و دستور شرع کسی که توان جسمی نداره و مریض هست معذوره و هرچی در توانش هست باید انجام بده پس همه این موارد برای او هم ثبت میشه و فرقی بین او و کسی که سلامت هست و میتونه همه این کارها رو انجام بده نیست

 

-          نگاه کردن به نگين عقيق درقنوت مسيله اش چيست؟

 

برخی از علمای قدیم چنین سفارشی کردن اما ظاهرا سندی بر مستحب بودن این کار وجود نداره و اساسا چرخوندن انگشتر و حرکت بیجای دست برای انجام اینکار در نماز کراهت داره پس این کار معتبر نیست و اصل در قنوت نگاه کردن به کف دستها است.

 

-          علت توجه معکوس به سوره حمد چیست؟

 

بطور کاملتر توضیح خواهم داد اما همه سوره حمد در لفظ "الحمدلله رب العالمین" ابتدای سوره نهفته است و چون ممکنه از توان بصیرتی و معنوی ما بر نیاد که درکش کنیم در آیات و فرازهای بعدی توضیح داده شده. لذا اگر این سوره مبارکه رو در روندی معکوس مد نظر قرار بدید -شبیه مهندسی معکوس- رفته رفته به معنای نهفته در کلمه اول نزدیک میشیم و ان شاءالله پی خواهیم برد

 

با این توضیحات به این مرحله رسیدیم که اگر کسی از نعمت خاص خدا بهره مند بشه مورد غضب خدا قرار نمیگیره و گمراه نمیشه پس حالا باید ببینیم مطابق صریح آیات سوره حمد، نعمت خاص چیه که میبینیم "صراط مستقیم" دقیقا نعمت خاصی هست که بهش اشاره شده. یعنی خداوند متعادل اگر کسی رو در راه راست قرار بده نعمت خاصش رو به اون فرد بخشیده و دیگران که فقط از خور و خواب و قدرت و زیبائی و... بهرهمند هستند مورد توجه خاص نیستند و شبیه مابقی موجودات به یک زندگی حداقلی مشغولند.

 

خب حالا حتما برامون سوال میشه که از کجا بفهمیم ما جزو کسانی هستیم که خدا ما رو به راه راست خودش وارد کرده و ما رو بطور خاص هدایت کرده و آیا این "در صراط مستقیم بودن" هم نشانه ای داره؟

 

بله . سوره حمد 2 نشانه بزرگ و قطعی برای کسانیکه در راه راست و صراط مستقیم قرار دارند بیان فرموده:

 

اول اینها کسانی هستند که فقط خدا رو عبادت میکنند و چیزها و کسان دیگه یی رو خدای خودش نمیدونن

 

دوم اینها کسانی هستند که در انجام امور کلی و جزئی زندگیشون- چه مادی چه معنوی- فقظ از خدا کمک میگیرند و حتی اگر به وسیله ها و اسباب ظاهری و مادی هم نیاز پیدا کنند اما کمک و یاری واقعی رو از خدا میخوان.

 

در مرحله بعد از درک حقایق سوره مبارکه حمد به اینجا میرسیم که این خدای خوب و مهربون حقیقتا واجد شرایط پرستیده شدن هست و بدون چشمداشت یا ترس باید بپرستمش و ازش تجلیل و قدردانی کنم که این احساس بسیار زیبای بندگی در "الحمدلله" خلاصه میشه.

 

اما وقتی میخوام این حس زیبا بندگی رو به خدای مهربون خودم بیان میکنم متوجه نکات ظریف و دقیق دیگه هم میشم:

 

یک اینکه خدا با چینش این سیستم برای هدایت من (یعنی برای گمراه نشدنم غضبش رو فروخورده چون میخواسته به من نعمت خاصِ صراط مستقیم رو عطا کنه لذا منو به خودش وابسته کرده و نذاشته دیگران برام جایگاه خدایی داشته باشند) به من فهموند که نه تنها خدای منه بلکه یک مربیه مهربون و دلسوز هم هست که هر لحظه مشغول مراقبت و تربیت منه و تازه بهتر که نگاه میکنم میبینم با همه انسانها و بلکه با همه خلایق همینطورهستش هرچند که اونها متوجه نبابراین به جای "الحمدلله" میگم " الحمدلله رب العالمین"

 

"رب العالمین"ی که هم "الرحمن" هست یعنی بطور عام توجه و لطف و محبت میکنه هم "الرحیم" هست یعنی بطور خاص هم محبت میکنه و محبتش خاصش رو هم دریغ نمیکنه

 

و نهایتا وقتی میبینم خداوند همه خلایق رو با مهربونی و لطف و بلکه نوازش و دلسوزی داره تربیت میکنه و دنبال بزرگ کردن و ارزشمند ساختن هرکس و هرچیز هست پس قطعا اگر همه عالم در یک روز جمع بشه که همه عالمیان حضور داشته باشند اون روز بطور قطع کاملا در اختیار این خدای مهربان خواهد بود لذا "مالک یوم الدین" خطابش میکنم.

 

خب این گوشه ای از اسرار زیبای سوره مبارکه حمد بود که در نماز و بیرون نماز میشه و باید بهش فکر کنیم تا بتونیم در طول نماز حرف دلمونو به خدا بزنیم

 

-          معنای دقیق و واضح و غیر قابل تفسیر ؛ایاک نستعین؛ چیست ؟

 

"عون" که ریشه این کلمه هست یعنی همراه و یاور و کسی که با وجود انسان انچنان هماهنگ و همراهه که در انجام کارها و افعال نیمه ی او محسوب میشه بنابراین "استعانت" و "نستعین" یعنی طلب یاور همیشگی و همراه حقیقی کردن برای انجام کار است .. با اضافه کردن "ایاک" این یاور طلبی برای انجام کارها منحصر به خداوند متعال میشه . اون هم خدایی که حقیقتا و ادراکا نزدیک من هست

 

بنابر این "ایاک نستعین" یعنی خدایا من به تو ایمان آوردم پس تو هم کارهایم را انجام بده چه اینکه بر اساس مبانی توحیدی فاعل حقیقی خداست و اگر کسی ایمان حقیقی داشته باشد خدا همه اعضاء و جوارح او میشود کارهایش را انجام میدهد

 

-          آیا درست است که بگوییم در ترجمه آن : تنها از تو و نه هیچ کس دیگر کمک و یاری می طلبم؟

 

 بله اما باید توجه کنیم فضای غالب تعالیم دینی در جامعه و بلکه جهان به نوعی قشری و ظاهریست لذا وقتی هیچکس رو از خدا جدا میکنیم تصور میکنه وسائل و اسباب طبیعی انجام امور هم باید کنار گذاشته بشه و نتیجتا به یک انزوای صوفیانه و مضر میرسیم پس این ترجمه وقتی درسته که از قبل پذیرفته باشیم بطور طبیعی برای انجام امور زندگی وسایل و اسبابی بوجود اومده که با توحید و استعانت صرف از خدا منافات ندارن

 

-          به عبارتی آیا در عربی از کلمه ایاک قوی تر در خصوص مفهموم تنها و فقط داریم ؟

 

برای تاکید بیشتر داریم اما برای رسوندن این انحصار خیر ایا قویترین عبارت هست

 

-          از این رو این سوال را پرسیدم که زندگی نامه عارف بزرگی را مدتها پیش خوانده بودم (اسمش در خاطرم نیست) که از او نقل ها بر سر زبان بود . روزی کسی از وی پرسید که از کدام تمرین و از کدام روش به چنین جایگاهی رسیدی و خدایی راستش را بگو . وی جواب داده بود که در هنگام نماز گاهی به ایاک نستعین که می رسم در آن غرق می شوم و درون معنایش فرو می روم . گاه شده که زمان گذشته اما در تکرار و یافتن ذهنی این که تنها از تو کمک می خواهم غوطه می خورم

 

بله نکته زیبای و قابل تأمیله .. اتفاقا در لوازم و اسباب سیر این ذکر بطور خاص کاربرد و جایگاه ویژه ای داره

 

-          خداوند اعضا و جوارح ما می شود یعنی چه؟

 

یعنی خداوند چشم مومن میشود و هرچیزی که لازم است برای او میبیند.گوشش میشود و هرچیزی که باید را میشنود و کارهایش را خدا به عهده میگیرد و به بهترین شکل به انجام میرساند. به زبان ساده تر اختیار اعضاء و جوارح از دست نفس گرفته میشود و به خدا سپرده میشود

 

-          چرا سفارش شده برای رفتگان سوره حمد تلاوت بشه؟

 

سوره حمد چکیده و فشرده قرآن کریمه و قرآن ارزشمندترین هدیه ست

 

-          تعداد ایات سوره حمد اسراری داره؟

 

بله اشاره به 7 مرحله اصلی تکامل.7عالم.7در بهشت و...داره

 

-          اینکه کسی صرفا توفیق نمازخوندن داره حالا با هر کیفیتی میتونه دلیل بر این باشه که جز نعمت یافتگانه؟ با توجه به سوره ی حمد؟

 

بله نماز خوندن یکی از نشانه هاست البته به تصریح آیات 2تا6 سوره ماءده که در خصوص کیفیت نماز مقبوله. صرف خوندن نماز لازمه ی در صراط مستقیم بودن هست اما کافی نیست بلکه نماز باید کامل بشه

 

-          کیفیت نماز ما چقدر تو روند ظهور تاثیر داره؟

 

از چند منظر میشه به این سوال نگاه کرد و پاسخ داد. از حیث امور شخصی نماز کامل نشان دهنده مومنی ست که ظهور در قلبش محقق شده یا درحال وقوعه و این یعنی یکی از عناصر موثر در تحقق ظهور بیرونی در حال آماده شدنه پس کیفیت صحیح و مطلوب نماز ارتباط مستقیم با ظهور داره.البته از حیثیات دیگه هم پاسخهایی وجود داره.

 

-           ابعاد دیگه ش رو هم توضیح بدید

 

 به اختصار اینکه روح ظهور، اقامه نماز کامل انسان کامله که از تکبیر پیروزی بر شیطان تا سلام ایجاد بهشت زمینی ادامه پیدا میکنه و کسانیکه روند ایجاد و تحقق نماز کامل رو بطور شخصی درک کردند میتونند اون روند بیرونی رو هم درک کنند بعبارتی بهشت زمینی که محصول ظهوره، توسط مصلین برپا میشه و امام این نماز عظیم، حضرت حجت هستند.

 

-          یه سری تمرینات هست برای باز شدن چاکراها،که گفته میشه باعث پیشرفت بهتر معنوی میشه..نظرتون رو در این رابطه میفرمایید؟

 

نگاه عرفان توحیدی به بدن شباهتهایی با عرفانهای دیگه من جمل هند و امریکای جنوبی و افریقا داره اما اختلافاتی هم داره. هم در معانی و مفاهیم.هم در تقسیم بندی و البته در نتایج و محصولات لذا من هیچوقت بر اساس عرفانهای غیر توحیدی مباحث رو مطرح نمیکنم اما اگر اشتراکات بی ضرری باشه بهش اشاره میکنم در خصوص بحث چاکرها و کلا بحث تبادل انرژی و نیرو با محیط و جهان هم همینطوره..

 

اگر بحث اسرار سجده رو مطالعه کرده باشید اونجا هم اشاره هایی داشتم

 

در کل ارتباط با نیروهای جهان در نماز بطور کامل اتفاق میفته بشرطی که نماز کامل و با شرایط خاص باشه که از خوراک شروع میشه

 

-          اگر سعی خودمون رو برای هر چه بهتر خوندنه نماز داشته باشیم و از اون تمرینات هم استفاده کنیم،مشکلی نیست؟

 

هیچ تمرین بدون پشتوانه اعتقادی اثر نداره و به واقع بعضی از عقایدی که در این عرفانها و سبکهای تربیت درونی مطرح میشه ضد توحیدی و مخرب و غلطه. پس در عمل ممکن نیست چرا راه درست و غلط رو همزمان طی کنید. مگر اینکه بخشهاییش رو انجام بدید که مطمئن باشید از نظر اعتقادی و عملی انحراف و مشکلی نداره وگرنه کلا این امور تهییج کننده است و امور هیجانی انسان رو از تعادل خارج میکنه

 

-          غیر از نماز یومیه زمان مشخصی برای خواندن و تاثیر گرفتن از سوره قدر سفارش شده؟

 

در درجه اول و مهم خوندن این سوره در نمازهای پنجگانه است

 

-          برداشتم این بود که با درک سوره قدر...زمان حقیقی درک میشه...سپس طبق فرمایش شما روح درک میشه. درسته؟میخوام بدونم ماحصل درک زمان حقیقی چیه؟

 

روح 3 نوعه یا سه مرتبه داره و من نمیدونم چقدر به کار ما میاد اما اختصارا اینکه

 

عامل زنده شدن جسم و ایجاد نفس، روح نامیده میشه

 

ملک عظیمی هم داریم که در عالم وجود درحال سیر هست که روح نامیده میشه

 

حقیقت روح هم هست که فراتر از این دوست

 

البته بنابر دلایلی به جبرئیل یعنی ملک مقرب و واسطه هم روح یا روح القدس گفته میشه که با بحث فعلی فرق میکنه

 

-          این صحت داره که شب اول قبر اگه بالای قبر میت دستتو روی خاکش بزاری و سوره ی قدرو بخونی از عذاب قبر کم میشه.با توجه به توضیحات جنابعالی پیوند نزدیکی بین روح و سوره ی قدر هست.

 

بله سوره قدر به هرنحو. خوندن.نوشتن.یادآوری.تفکر و زندگی کردنش موجب ایجاد زندگی و روح میشه

 

پس همونطور که به قبر بخونی عذاب رو بر میداره پس به جسم خودمون هم بزنیم سختیهای مادی برداشته میشه به همین خاطر از جمله سوره هایی هست که روزی مادی رو گسترش میده!

 

-          در تفسیرقران نوشتن این سوره برنامه ریزی یک ساله انسان هستش. یک جا هم خوندم این سوره رو هزار بار بگی درشب قدر توعالم خواب ایندتو میتونی ببینی.. سوالم اینه این سوره رو ما هر روز زیاد بخونیم سرنوشت ما تغیرمیکنه به بهترین ها..یااین برنامه ریزی یک ساله چیه؟

 

تا این سوره در نمازهای واجب به طور منظم خونده نشه و نتونیم به باطنش-به اندازه خودمون- پی ببریم. نباید به زیاد خوندنش خودمونو عادت بدیم. اساسا هیچ ذکری جز صلوات و استغفار، توصیه به زیاد خوندن نشده اما به درک و فهمشون اکیدا توصیه شدیم

 

-          چرامیگن تونمازهاتون اول سوره قدر روبخونین دررکعت بعد توحید روچه فرقی داره کدوم رو اول بخونیم؟

 

توضیحات مختلفی داره اما برای شناخت خدا باید ولی خدا رو شناخت پس اول سوره قدر بعد سوره اخلاص

 

-          چطور میتونیم به باطن سوره قدر به اندازه خودمون پی ببریم؟

 

این توضیحات دقیقا برای همینه که وقتی سوره رو میخونیم بدونیم به چی باید فکر کنیم هم مطالب ساده تر گفته شد هم کمی از اسرار و از حقیقت زمان..پس با فکر کردن به همین مباحث و خوندن و مطالعه پیرامونش میشه به باطنش راه پیدا کرد

 

البته متاسفانه سالهاست که اگر گاهی بطور خیلی کم به بحث در خصوص زمان -که مستقیما به شناخت امام علیه السلام مربوط میشه-میپردازیم جز سکوت چیزی تحویل نمیگیریم و این نشونه خوبی نیست

 

این یعنی گم شدن در زمان ظاهری و فریب خوردن از شیطان

 

این یعنی آلودگیه شدید خوراک

 

امیدوارم که به لطف امام تغییری حاصل بشه در این حالات ناخوب ما...

 

-          به نظرم این گم شدن ها یه دلیلشم عدم شناخت ماازاین بزرگوار.فقط میدونیم یه امام زنده داریم. ودرطول زندگی کمتر یااصلا بهش فکرنمیکنیم هیچ رابطه ای باهاش نداریم

 

بله همینطوره...

 

کسی میتونه حقیقت زمان رو درک کنه که با امام زمان ارتباط قلبی داشته باشه

 

و کسی میتونه با ایشون ارتباط قلبی داشته باشه که حقیقتا اما رو دوست داشته باشه

 

و این دوستی مستلزم اینه که انسان حقیقا به وجود ایشون باور داشته باشه

 

ان شاءالله که اینطور هست...

 

-          من بعضی وقتا که تشهد و سلام نمازمو میخونم چون تمرکز نداشتم و دقت به معنی نکردم تا نمازم تموم میشه کات نمیکنم فورا 1بار دیگه این دو ذکر رو میگم تا دلم اروم بشه و با دقت بخونم.این کار اشتباهه و نمازم باطل میشه؟؟

 

اذکار نماز واجب و مستحب داره مثلا از 3 سلام نماز 2 تای اول مستحب هستن و فقط "السلام علیکم و رحمة الله و برکاته" واجبه

 

در اذکار واجب فقط اگر اشتباهی رخ داده باشه یا اصلا انسان به یاد نداره که گفته یا نه میتونه تکرارشون کنه اما در اذکار مستحبی منعی نداره. به شرطی که از روی وسواس و بی دلیل نباشه چون این تکرار کردنها انسان رو به وسواس میندازه و این خطرناکه

 

-          سوره اخلاص این عواقب رو گفتید داره سوره حمد چطور زیاد خوندنش مشکلی پیش نمیاره برای افرادی مثل من که سطح ایمانشون ....

 

هرکاری باید با ایمان قلبی و توجه انجام بشه وگرنه مضراتش بیشتر از منافعش میشه. فرقی هم بین اذکار و کارها نیست.همه همینطورند. البته وقتی خوندن این اذکار واجب باشه بحثش فرق میکنه و یا اینکه دستور مستند و قطعی از معصوم رسیده باشه متفاوته. این موارد و هشدارها برای کارهای خودسرانه ایه که ما بدون علم و آگاهی انجام میدیم.

 

-          پس حتی خواندن سوره های قرآن به تعداد زیاد بدون آگاهی هم درست نیست؟

 

نباید گفت: درست هست یا درست نیست بلکه بهتر و درستتر اینه که بگیم در دین ما اصل داشتن معرفت و اگاهیه نه انجام فله ای اعمال. اگر معرفت باشه عمل کم هم موثر و نتیجه بخشه و اگر معرفت نباشه اعمال زیاد باعث خستگی و فرسودگی جسم و روان و نهایتا ایجاد اخلاقیات و صفات بد میشن.

 

-          آیا در نماز اذکار و سوره ها را فقط بخوانیم و نماز را انجام بدهیم یا در باره معانیشان هم فکر کنیم؟

 

اگر خوراک حلال و طیب باشه. و مومن در همه حال به فکر رشد و تعالی خودش باشه. در هر بخشی از نماز بطور هوشمندانه ذکر خاص خودش رو میگه اونم با فهم کامل

 

-          گفتن ذکر سبحان الله همیشه و در هر حالی،حس یکسانی نمی ده؛ به نظر در اوج آلودگی ادای این ذکر گویاتره..این حرف درسته ؟ و اگر درسته بخاطر دو وجهی بودن اثر ذکره؟ یعنی اثبات پاکی خدا و ناپاکی خودمون

 

تمام اسماء و صفات خداوند در 2 جهت متضاد محور مختصات فعال هستن و اگر با علم و بصیرت بر روی نقطه تعادل و صفر قرار بگیریم، پس از مدتی نقاظ منفی تبدیل به نقاط مثبت میشن. مثلا "سبحان الله" از یک سمت بیانگر آلودگی ما در مقابل منزه بودن خداست و از سمت دیگه منزه سازی قلب ما برای تجلی بیشتر نور خدا در قلب ما . پس این ذکر آلودگیه درونیه ما رو تبدیل به نور خدا کرد

 

-          ذکر سبحان ربطی با فرقان هم داره؟از جهت تشخیص حق و باطل فکر کنم!

 

همه اذکار به هم مرتبطند و اصلا عین هم هستند!

 

-          گاها مشاهده میشه در رکوع این ذکر سه بار گفته میشه. ایا تکرار این ذکر ضروری است؟

 

یکبار گفتنش واجبه و بیش از اون مستحبه

 

-          همچنین طولانی کردن رکوع برای اینکه من به معانی که شما فرمود تفکر کنم جایزه؟

 

این فکر و تامل باید بیرون نماز انجام بشه وگرنه لذت نماز از بین میره و حواسم انسان به کلمات و معانیش جلب میشه و از توجه حقیقی غافل میشه

 

-          میتونیم اهمیت قیام سجده و رکوع رو با هم مقایسه کنیم؟یا اینکه ارکان نماز همه در یک سطح و ارزش هستند؟

 

اگر بعنوان اجزاء نماز مدنظر باشن که قابل مقایسه نیستن و سرجمعشون میشه نماز کامل. اما اگر مستقل در نظر بگیریم فرمایشتون درسته

 

-          تفاوت العظیم و الاعلی چیه که در اولی تعظیم می کنیم و در دومی به خاک میفتیم؟

 

فلسفه رکوع سرسپردگی و خم کردن قامت برای به دوش گرفتنه مسءولیته پس باید اعتراف کرد به بزرگیه مولی و معبود

 

فلسفه سجده هم بازگشت به اصل و سرشته اولیه ست یعنی خدایا من پستترین و کمترینم و تو برترین و ارزشمندترین که میشه اعلی

 

-          برای جانماز و سجاده چه رنگی مناسبتر و بهتره؟

 

در درجه اول جنس سجاده و جانماز مهمه که از الیاف طبیعی باشه.

 

در خصوص رنگ هم محدودیتی وجود نداره اما ساده بودن طرح و ترجیحا سفید بودن میتونه زمینه تمرکز رو بیشتر فراهم کنه و از منحرف شدن حواس جلوگیری کنه.

 

-          ضمن پوزش جنس جانماز و اینجور چیزا مهم نیستن. مهم ارتباط و حضور قلبه..شاید تاحالا نشنیده باشین، ولی جانماز حضرت آقا فقط یه پارچه‌ی سفیده و بس..

 

برادرجان ظاهرا شما مباحث "حلال و طیب" رو پیگیری نکردید!

 

اما اگر فرمایش شما درست باشه، پس ی پوست سمور یا پلنگ یا یک حیوان حرام گوشت و نجس دیگه رو سجاده کنید! هم زیباتره هم نرمتر و به زعم شما هم که مهم نیست چی باشه!

 

در ضمن "ی پارچه ی سفید" دقیقا چیزیست که در سوال و جواب گذشته مورد توجه قرار گرفت تا از روی آگاهی انتخاب بشه که قطعا موثره! بشرطی که به چیزهایی که میبینیم حتی اگر ساده به نظر بیان توجه کنیم!

 

-          در جایی خوندم ک در ثلث آخر شب دعا مستجاب هست. ثلث آخر شب چ موقع هست؟ و از اذان مغرب تا اذان صبح رو باید کل شب حساب کرد؟ در مورد 2 بار بودن ذکر تشهد نیز توضیح دهید؟

 

ثلث آخر شب بهترین اوقات برای نماز شب و قرائت قران و دعا و شب زنده داریست که از غروب آفتاب تا اذان صبح محاسبه و تقسیم بر 3 میشه و بخش سوم سحر یا ثلث اخر شب محسوب میشه

 

2 بار بودن تشهد ارتباط با تعداد رکعات داره که ان شاءالله بعدا درباره ش صحبت خواهیم کرد. درباره تسبیحات اربعه هم همینطور.

 

چون مباحث نماز سنگینه و نیازمند فکر و تامله و باید فرصتی برای عمل کردن باشه چند روز یکبار سراغش میریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design: