Leader
03 تیر 1396 ساعت 02:55

فلسفه آهسته خواندن حمد و سوره برخی نمازها

ممکنه فلسفه آهسته خوندن حمد و سوره در نماز ظهر و عصر ایام هفته و بلند خوندن اونها رو در نماز روز جمعه بفرمایید؟

در روایات مربوط به احکام شرعی، برخی به همراه علتش ذکر شده و برخی بدون ذکر علت لذا بحث در این خصوص منتفیه و بنابر اینکه رعایت احکام، تعبدی ست باید انجام بگیره اما از حیث معرفتی میشه برای احکام مختلف وجوهی رو کشف کرد. برای مسئله جهر و اخفات در حمد و سوره هم مواردی قابل ذکر هست:

اول اینکه نسبتی بین آهسته خوندن حمد و سوره با موقعیت زمانی نماز وجود داره. بدین ترتیب که نمازهایی که در هنگام حضور و نورافشانی خورشید خونده میشن حمد و سوره شون اهسته خونده میشه.

دوم اینکه 2 نماز ظهر و عصر اولین و دومین نماز از نمازهای یومیه هستند

سوم اینکه این دو نماز در بین روز و هنگام فعالیت قرار دارند بر خلاف نماز صبح که قبل از شروع فعالیت-وهنگام ممنوعیت فعالیت- قرار داره و نمازهای مغرب و عشاء که بعد از فعالیت روزانه قرار داره.

بنابراین میشه از ارتباط بین آهسته خوندن حمد و سوره و همزمانی با روز و حضور خورشید که مظهر تام تجلی حق هست اینطور برداشت کرد که در حضور نیازی به بلند گفتن نیست چه اینکه حضور تام محقق شده. برعکس نمازهای دیگه در غیاب خورشید لازمه حمد و سوره بلند خونده بشه گویی اپبا این بلند خوندن غیبت خورشید مورد توجه قرار گیره و انچه فعلا از او مستقیما دریافت نمیشه رو اینطور جبران میکنیم.

این رابطه در خصوص نماز ظهر جمعه هست چرا که در صورت حضور امام که تجلی تام حق هست، نماز جمعه واجبه لذا هنگامیکه خود امام حضور نداره و نماز جمعه رو اقامه نمیکنه یا اینکه فرد به علتی نماز جمعه نمیخونه و ظهر رو بصورت عادی اقامه میکنه، در این خلاء حضور امام ، حمد و سوره بلند خونده میشه.

در خصوص مورد سومی هم که عرض کردم. چون ارکان حق 5 هست و تجلی اون 5 تن اهل کساء و پیامبر اعظم و حضرت امیر تجلی داشتند لذا 2 نماز اول که با این دو بزرگوار سنخیت و همراهی داره، حمد و سوره جهرا خونده نمیشه اما 3 نماز بعدی که مغرب متعلق به حضرت صدیقه، عشاء متعلق به حضرت امام مجتبی و صبح متعلق و منسوب به امام حسین علیهم السلام هست بلند خونده میشه.

بنابر سومین موردی که در مقدمه عرض شد میشه این پیام رو از آهسته خوندن حمد و سوره در نمازهای ظهر و عصر دریافت کرد که: موقع فعالیت و انجام وظیفه، یاد خدا رو اهسته بگو تا در عین حالیکه مشغول کار و وظیفه ت هستی حتی به همین اندازه هم از خدمت و فعالیت باز نمومنی.چه اینکه همواره در طول تاریخ بسیاری از افراد بودن که ذکر و عبادت و این قبیل امور شخصی رو بر فعالیت مفید اجتماعی و انجام وظایف در مقابل اجتماع تعطیل کردن و از این ناحیه نه تنها خودشون از راه حق منحرف شدن بلکه ضرباتی هم به اسلام و جامعه مسلمین وارد کردند و عموما گروه های انحرافی و تندرو و خشک مغز که در ادعا بسیار پسشتاز هستند و در عمل مشکل ساز، از همین دسته هستند.

ممکنه موارد دیگه یی هم بر اساس مبانی معرفتی قابل ذکر باشه اما باز هم تاکید میکنم وجوب نماز و همه لوازم و شرایط و اجزاءش از احکام جمله احکام شرعی و تعبدا واجبه و راهی برای علت یابی وجود نداره و این قبیل موارد که البته با عرفان عملی و بصیرت و شهود همراهه صرفا در حیطه معارف میگنجه.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design: