در قرآن کلمه ناس در تمام آیات به معنی عام اون یعنی، کل مردم، استفاده شده یا در بعضی آیات میشه معانی خاصی هم بهش داد؟

به عبارت صحیح تر ، مردم بدون توجه به ویژگیهاشون و صرفا بر اساس فطریات و ذاتیات انسانیشون به عنوان "ناس" تلقی میشن مگر اینکه شاهد و نشانه ای برای تخصیص وجود داشته باشه

دلیل اینکه این سوال رو پرسیدم این هست که گاها در بعضی آیات کلمه ناس با این معنی به نظر عجیب میاد به عنوان مثال در آیه54 سوره نسا که اشاره شده حسادت میکنند به مردم به خاطر آنچه که خداوند از فضلش به آنها عطا کرده و در ادامه از آل ابراهیم و کتاب و حکمت صحبت شده که به مردم عادی داده نشدن!

روایاتی در این مورد خاص داریم که منظور از "ناس" معصومین هستند

کلمه ناس میتونه جمع کلمه انسان باشه؟

ریشه این کلمه " انس " هست که به صورت اناس استفاده میشه و با آمدن الف و لام و تغییر تجویدی میشه الناس

همه جا هم این کلمه با الف و لام به کار میره

انسان هم با کلمه ناس هم ریشه است و از انس گرفته میشه. البته نظرات دیگه ای هم در خصوص ریشه کلمه انسان وجود داره که مشهورترینش اینه که کلمه انسان از ریشه "نسی" به معنای فراموشی گرفته شده

پس منظور از پسر انسان که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد ودر تورات مطرح شده برمیگرده به همین آیه؟

ممکنه معادل "بنی آدم" در قرآن باشه

اگر بشارتهای تورات و دیگر متون رو مستند و بدون تحریف بدونیم و این ترجمه به عربی رو دقیق فرض کنیم. در یک احتمال واضح میتونه به معنای "بنی آدم" باشه و در یک احتمال دقیق تر که مبنای معرفتی داره میتونه به معنای "الناس" قران کریم با معنا و تاویل خاصش باشه. همانند آیه 54 سوره مبارکه نساء

یعنی ثمره، نتیجه و سرامد اوصیاء پیامبر آخرالزمان و خاتم النبیین

 

 

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design:Dima Group