Leader
07 فروردين 1396 ساعت 05:13

ریشه گناهان

ریشه گناهان

-          ازوقتی بیشتربه خوراک اهمیت میدم... بعضی اوقات شرایط مهیا میشه برای طیب خوردن و نوشیدن.

بله ریشه همه خطاها و گناهان نفوذ شیطانه که از طریق ورود به حواس انجام میشه و این اتفاق با خوراک حرام. شبهه ناک یا غیر طیب میسر میشه

-          اگر ریشه است پس چه چیزی فرمان به این خوردن داده است؟!شیطان از چه راهی وارد شد؟ !

برای درک بهتر فلسفه این نفوذ باید به داستان آدم و سکونتش در بهشت و علت رانده شدنش توجه کنیم که مکرر در قرآن بهش پرداخته شده و روایاتی هم در ذیلش داریم

-          قرآن میفرماید گول خوردند و بعد خوردند!

خیر هیچکدام اینها نیست.وسوسه شدند و نزدیک به درخت ممنوعه شدند...وسوسه یعنی تحریک نفس

-          شیطان موجب لغزش شد آیه 36 بقره

نزدیک شدن به درخت ممنوعه یعنی غیر طیب...فوسوس لهما الشیطان

-          پس ابتدا نفس آدمی یعنی نفس ریشه خطاهاست؟

خیر..نفس ریشه نیست نفس مهیا کننده ست. عمله ی بی امکانات

-          من فکر میکردم که "درخت ممنوع" همان شجره ی ملعونه ی "نفس" باشه.

برداشت شخصی نباید ملاک باشه...بحث باید مبنا داشته وگرنه اثرگذار نخواهد بود

-          شخصی خیر جسم چه اراده ای دارد که بخواهد؟

-          این روح است که بقول حاج آقا مجتبی دارای مراتب نفس، عقل، و قلب است

چه ربطی به جسم داره؟.. من درباره جسم صحبت میکنم... خیلی ها ارزش چندانی برای جسم قایل نیستند اما شما کلا جسم رو گذاشتید کنار

-          این نفس است که میخواند و تحریک حواس میشود

این موارد برداشت شخصی و به نوعی ذوقیات فردیه که مبنا نداره ..خب وقتی هرکس حرف خودشو بزنه امکان ارایه ادله نیست... ذوقیات و حدسیات علیرغم منافع زیادی که دارن معمولا باعث بسته شدن گوش باطنی میشن

-          ائمه ع چرا گناه؟و اقرار به گناه در ادعیه؟

در نظام توحیدی امام مساوی امت + یک است پس وقتی امام چیزی میگوید از جانب امت میگوید تا آنها امکان اتصال را داشته باشند

-          امام میفرماید اینکه اولیاء الهی (امامان* خود را گناه کار میخوانند اشتباه است که بگوییم برای آموزش و... انسان میباشد. اگر میخواهید مقام ائمه را بالا ببرید چرا خدا را پایین میکشید. آنها واقعآ اینگونه بودند منتهی گناه آنها با ما تفاوت دارد. آنها به اذن خدا که توجه به مظاهر الهی میگردند آنرا گناه ميدانستند. ..

سوالی که پرسیدید پاسخهای متعددی دارد که متناقض نیستند و اصطلاحا نفی مادا نمیکنند بلکه هرکدام به ساحت و مرتبه خاصی اشاره دارند...فرمایش امام هم ناظر به یکی از این معانیست نه همه معانی

-          دو نگاه است.. مقام بنده و خالق!

نخیر اصلا اینطور نیست

اگر معنا به آنچه نقل کردید منحصر باشد با صریح آیاتی از قرآن تضاد داره... اون معنا فقط در صدد بیان یکی از ساحاته نه همه جوانب و مراتب

-          هیچ موجودی به پای 14 معصوم نميرسد ولی آنها مقابل باریتعالی چنین بودند؟

خب باشه اما این فقط یک معناست و انحصاری نیست و موارد دیگه یی هم داره

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design: