Leader
04 آذر 1396 ساعت 03:48

عهدالله

 

-          در آیه 80 سوره بقره گفته شده ک قوم یهود گفتند که ما هرچه گناه کنیم آتش دوزخ چند روزی به ما نمی رسد، و خداوند در جواب می فرماید ک آیا از خداوند عهد و پیمانی گرفتید. و در آیه بعد نیز خداوند توضیح می دهد که کسانی که گناهی مرتکب بشن و اثر گناهشان همه وجودشان رو فرا بگیره و جایی برای رحمت الهی نباشه، انان همدم آتشند و در آن جاودانه میشن.یک حدیثی رو شنیدم (هم در تشیع و هم در تسنن) ک میگن یک مذهب برگزیده هست و وارد بهشت میشه و هرکدوم اونو ب خودشون نسبت میدن، سوالم اینه ک فرضا تشیع برگزیده باشه (البته درمورد اینکه اکثر ما در اصل شیعه نیسیم و فقط دوستار اهل بیت هسیم و جایگاه شیعه خاص است، بحثی ندارم) ما چ عهدی از خداوند گرفتیم؟ آیا جایی اومده ک همچین عهدی گرفته باشیم؟

بحث "عهدالله" یکی از مباحث پیچیده و مهم در معارف ماست که البته سطوح مختلفی داره. به بیان ساده عهدی که خدا به انسان داده در وفای انسان به عهدی که خدا از او گرفته تجلی پیدا میکنه. یعنی انسانهایی که بر پایه ایمان بخدا عمل میکنند، در ابتدا بطور ناخوداگاه و رفته رفته بطور آگاهانه، خودشون رو مخاطب عهدی از جانب خدا میبینند که ملزم به رعایتش هستند. مثلا قران میفرماید: "الم اعهد الیک یا بنی آدم الا تعبدوا الشیطان" خب در ابتدا انسان بدنبال مکان و زمانی میگرده که خدا از انسان چنین عهدی رو گرفته، که برخی به عالم ذر اشاره میکنند . اما وقتی به زندگی انبیاء و اولیای الهی نگاه میکنیم، میبینیم اونها با ایمان کامل و عمل صالح خودشون این عهد رو نمایان میکنند. سرّ این مطلب اینه: ما که از بیرون میبینیم، خدا رو ملزم به گرفتن و دادن عهد میدونیم، چون منطق بشری و دنیایی اینطور میفهمه. اما اولیای الهی، خودشون رو تابع و بدهکار میدونند. بنابراین با ایمان و عملشون، "عهدالله" که دو طرفه است رو نشون میدن و بلکه، خودشون "عهدالله" هستند.

پس برای درک این عهد دو سویه، به ولایت و ولی الله میرسیم. یعنی کسانیکه ولایت الهی رو درک و دریافت و پیروی میکنند، در واقع وارد محدوده "عهدالله" میشن. هم ایمان و عمل دارند، هم دیگران و جلب و جذب میکنند و در مقابل کسانیکه شاید ظاهرا اهل اسلام و ایمان باشند اما ولایتمدار نیستند، هرگز نه بر عهده هستند و نه اطمینانی نسبت به وعده های الهی دارند.

Template Design: