بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

اشاره؛

دوازدهم اردیبهشت ماه ، سالگرد شهادت مظلومانه متفکر و فیلسوف اسلامی استاد بزرگوار شهید آیت الله مرتضی مطهری است . این معلم وارسته از بزرگترین تئوری پردازان انقلاب اسلامی و بفرموده امام خمینی (ره) تمامی آثارش بدون استثناء موثر است . استاد شهید از جمله شخصیتهای برتر علمی اسلام می باشد که شوریدن بر کفر و نفاق را سرلوحه افکار و اعمال الهی خود قرار داده بود و با تکیه بر عقاید و آرای صحیح و متکی بر ادله عقلی و نقلی فراوان هرگز از صراط مستقیم خارج نگشت و فکر و قلم و حضورش در هر حیطه ای از علوم و شئون اسلامی منشأ خیر و برکت و هدایت جامعه اسلامی گردید . برجستگی شخصیت این عالم فرزانه و این مجاهد نستوه در مقابله با اندیشه های غیر اسلامی و مخرب ، پاسخ به مسائل مطروحه در اذهان عمومی و همچنین رد شبهات دینی و عقیدتی بوضوح مشهود است . اگرچه این شهید والا مقام در خدمت  به اسلام و انقلاب اسلامی از هیچ کوششی دریغ ننمود و تمامی وجودش وقف اسلام و انقلاب بود اما خدمات علمی استاد درعرفان، فلسفه و کلام آنقدر متقن، مفید و خلل ناپذیر است که نه انقلاب و اسلام بلکه تمامی بشریت و همه انسانهای اندیشمند و حق طلب و تمامی کسانی که علم و عقیده و تعلیم و تعلم را ارج می نهند ، از زحمات و خدمات خالصانه ایشان دینی بر گردن دارند. شاید عدل و انصاف  حکم می کرد برترین انسانها که به بهترین پاداش نائل می آیند به فراخور شخصیت پرمحتوی و افکار عمیق و مستحکم خویش بدست بی هویت ترین انسان نماها و کج فهم ترین و از حیوان پست ترها جام می وصل و شربت احلی من العسل شهادت را بنوشند و این فرزانه دوران و این انسان نزدیک به مرز کمال نیز سیر الی الله را در عروجی گلگون و با پیکری غرق بخون به پایان رسانید و در حیاتی ابدی نزد پروردگار خویش میهمان گشت . روح بلندش با شلیک کوردلانه و ننگین منافقی خودباخته از جسم خاکی جدا گشت و به ملکوت اعلی پیوست.

نوشتار کوتاهی که در پیش داریم گزیده هایی از سخنان استاد شهید پیرامون نفاق و منافق است .

 

 

نفاق چیست ؟

 

§        نفاق یعنی راههای مخفی و پنهانی.

§        نفاق یعنی کفر در زیر پرده.

§        نفاق از جمله مختصات انسان است . یعنی این قدرت برای انسان هست که در دلالت تظاهرات ظاهری نسبت به حالات درونی خودش تصرف کند . یعنی نسبت به یک کسی منتهی درجه خشم داشته باشد ولی برای اینکه او را بفریبد تظاهر کند به محبت و مهربانی و قربان صدقه اش برود.

 

منافق کیست ؟

 

§        اگر مومنین مردم را ترغیب می کنند به آنچه که « معروف» نامیده می شود و کار خیر است و اگر باز می دارند از کارهای« شر» اینها درست در جهت عکس فعالیت و کار می کنند و نقش بازدارندگی دارند. یعنی موقع کار که می شود عقب نشینی می کنند، از داخل به جامعه اسلامی صدمه و ضربه می زنند.

§        منافق کسی است که فکر و اندیشه اش یک جور می گوید و زبانش جور دیگر ، درست بر ضد آن. احساسات و عواطفش در یک جهت است ولی تظاهرات ظاهریش در جهت دیگر . در دل خدا را قبول ندارد اما متظاهر به خداپرستی است . پیغمبر را قبول ندارد اما متظاهر به احترام به پیغمبر است . قرآن کریم را قبول ندارد اما متظاهر به احترام به قرآن است .متظاهر به احترام به علی علیه السلام است و همینطور همه مقدسات دین ، یک پرده ای بر روی کفر خودش کشیده است .

§        منافق دو در برای خودش قرار داده ؛ یک در ورودی که به آن در به اسلام وارد می شود و یک در خروجی که باید فرض کنیم در پنهانی است . از یک در وارد می شود و از در دیگر خارج می شود .

§        قرآن می فرماید : یک عده مردم منافق و دور و پیش تو (پیامبر) می آیند و تظاهر به اسلام و ایمان می کنند. می گویند شهادت می دهیم که تو پیغمبر خدا هستی . خدا می داند که تو پیغمبری و خدا شهادت می دهد که این منافقین اعتراف ندارند و دروغ می گویند.

 

 

ادله نفاق چیست ؟

 

§        هرچه که بشر بدوی تر و از تمدن دورتر بوده و در درجات پایین تر زندگی می کرده است ، از صراحت بیشتری برخوردار بوده است . یعنی آنچه که در درون داشته است از فکر و احساسات و عواطف و از رغبتها و بی میلیها و از مهربانیها و خشمها و از ایمانها و بی ایمانیها هرچه داشته است همان را ظاهر می کرده است و هرچه بشر پیش رفته و تکامل پیدا کرده است ، قدرتش بر تصنع – که نفاق نوعی تصنع است – افزایش پیدا کرده است .

§        اگر ما مردم عصر خودمان را با صدر اسلام مقایسه کنیم نفاق هزاران درجه بیشتر شده است .

§        اساساً اگر عصر ما را از نظر انسانی بخواهند ارزیابی کنند نه از نظرصنعتی اگر یک جنبه انسانی را بخواهند ملاک و مشخصه عصر و زمان ما قرار بدهند باید بگویند عصر نفاق . اگر بگویند در عصر ما آن بزرگترین ماشینی که ابتکار و اختراع شده است چه ماشینی است ؟ بنظر من ماشین قلب حقایق ، اینکه بشر اینهمه توانایی پیدا کرده است که حقایق را وارونه جلوه بدهد.

 

 

خطر نفاق و منافق

 

§        خطر نفاق و منافق از خطر کفر بیشتر و خیلی افزونتر است برای اینکه نفاق همان کفر است ولی در زیر پرده.

§        از نظر ما شیعیان که علی و تاکتیک علی علیه السلام با پیغمبر فرقی نداشت ولی چطور است که پیغمبر با این سرعت پیشروی می کند و دشمن را یکی بعد از دیگری ساقط می کند ولی علی علیه السلام  وقتی که با دشمنانش روبرو می شود سخت دچار و گرفتار است . آن پیشروی برایش نیست و در مواقع زیادی از دشمن شکست می خورد . چرا؟  برای اینکه پیامبر با کسانی می جنگید که کافر بودند . ولی علی علیه السلام از اول با منافقین طرف بود.

§        بشر وقتی درجامعه ای قرار گرفت که دید اگر بخواهد بر خلاف اصولی که مردم آن جامعه به آن اعتقاد دارند تظاهر کند جامعه او را در هم می کوبد ، فوراً تظاهر می کند به همان لباس در می آید ولی جامعه خودش باید آگاه باشد و گول تظاهر و فریب را نخورد .

§        پیغمبر(ص) از دوچیز اظهار نگرانی می کرد : از نفاق و منافق و دیگر از اینکه توده امت جاهل و نادان باشند .

§        اگر دو خطر (نفاق و نادانی ) با هم پیدا بشود یعنی از یک طرف منافقها و بی دینهای متظاهر و ریاکارها پیدا بشوند و از طرف دیگر مردم جاهل و نادان باشند ، آنها اینها را ابزار خودشان قرار می دهند . حادثه کربلا بر اثر همین دو عامل (نفاق و نادانی) بوجود آمد . مردم جاهل و نادان ابزار دست ابن زیادها قرار گرفتند .  و یک عده قلیل منافق توانستند از توده ای مسلمان ولی جاهل و احمق لشگری انبوه علیه فرزند پیغمبر بوجود بیاورند .

§        امام سجاد علیه السلام فرمود : هیچ روزی مثل روز حسین بر پیغمبر سخت نگذشت ، سی هزار نفر در کربلا جمع شدند و به قصد قربت فرزند پیغمبر را کشتند .

§        حضرت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا چنین می فرماید : شما ما را دعوت کردید ما آمدیم . آتشی که ما آن را برای دشمنان ما و شما افروختیم و شما این آتش را علیه خود  به کار بردید ؟ شمشیری که ما به دست شما دادیم با همان شمشیر خود ما را می خواهید بکشید مرا با شمشیر اسلام دارید می کشید ؟

§        در قرآن در مقابل مومنین و موافقین دو دسته مخالف وجود دارند نه یک دسته . دسته ای که گاهی آنها را کافران و یا مشرکان  می نامد و دسته دیگری که آنها را منافقان می نامد .

§        قرآن در بعضی تعبیرات خود به اینها به خشم بیشتری نگاه می کند و اینان را مستحق عذاب بیشتری از کافران می شمارد .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design:Dima Group