بسم الله الرحمن الرحیم

در ادامه مباحثی که بیان شد در مورد اسرار ماه مبارک رمضان به نقطه برجسته نورانی دیگری می رسیم که تفکر در آن نه تنها در لیالی قدر و در ماه مبارک رمضان بلکه در تمام طول سال و تمام طول عمر این تامل و تعقل نتیجه ای دارد که به کار مان میاد این نقطه نورانی و سفارش شده خواندن و تامل در سوره مبارکه دخان است . که معصومین فرمودند ىر طول این ماه هر شب صد بار این سوره را بخوانید یعنی سه هزار بار در ماه و این نشان از اهمیت زیاد این سوره دارد . سوره دخان جز سوره هایی است که به حوامین معروف است یعنی با لغت حم شروع شده است و سوره ای مکی است و مشتمل بر چند بخش است که علی الظاهر نا مربوط و علی الباطن کاملا مربوط به هم است .


بخش اول : د ر وجوه ظاهری قران فقط دو آیه اول حم والکتاب المبین و بدون توجه به لایه های عمیق و بطن هایی که برای مفاهیم و عبارات قرانی است نتیجه می گیریم که حم از حروف مقطعه است و دسترسی به مفهوم آن از دست انسانهای معمولی و غیر معصوم و غیر کامل خارج است و جز اسراری است که انسان کامل به ان پی می برد . ولی برداشت دیگری که وجود دارد این است که امام صادق فرمودند : (( حم )) اسم خاصی است برای رسول اکرم که این موضوع در کتاب انبیا قرن آمده است . و کتاب مبین اسم حضرت علی ( ع ) و لیله المبارکه اسم فاطمه الزهرا ( س ) و حکیمی که در انتهای ایه امده است فرزندان بانوی عالم است . .


در آیه دوم مبین به معنای روشن وبیان شده و آشکار واضح و قابل فهم برای همه است . می فرماید : قسم به کتابی که برای همه روشن و آشکار است منظور قران کریم .


انا انزلناه فی لیله مبارکه .... این کتاب را نازل کردیم در شبی که مبارک است .


انا کنا منذرین .... ما انزار دهنده هستیم . در اینجا چند بحث داریم


1 . ما رسول باطنی را در درون شما قرار دادیم تا موقعی که به خطا می روید شما را بتراسند و هشدار دهد یعنی حق .


2 . ماییم که هم رسول باطنی و هم رسول ظاهری را برای انزار شما فرستادیم


3. ماییم که انزار می کنیم و به پیامبر کاری نداریم البته شاید انزار در اینجا فقط اشاره ای داشته باشد به لیله القدر . ما هستیم که لیله القدر این همه اهمیت دارد و خیر من الف شهر است . اگر نوشته شود در آن شب خوشبخت هستیم و گرنه به شقاوت می افتیم پس باید در این شب دعا کرد و خواست و ما آن کار را انجام می دهیم و انزار می دهیم و هشدار می دهیم بلکه به لیله القدر نزدیک شوید .


فیها یفرق کل امر حکیم .... در این لیله القدر همه کارهایی که از روی حکمت و به طور محکم و حکمیانه و عالمانه است فرقه فرقه می شود که اینها هر کدام معنای(( اسم )) که علمای تفسیر بیان کردند . که آن چیزی که در لیله القدر نوشته می شود اولا حکمت است و بدون حساب و کتاب نیست اتفاقی و بدور از علم نیست دوما حاکمانه است یعنی همان چیزی که مقدر شده اجرا می شود .


امرا من عندنا ... یک مورد امر داریم یک مورد خلق . خلق ان چیزی است که محسوس و قابل لمس است و انسان با ان برخورد می کند و امر آن چیزی است که پشت پرده است و پشت خلق قرار دارد معنویت نام دارد و غیر محسوس و مجرد است . این امری است که بر اساس حکمت است و هر کسی متوجه نمی شود و درک نمی کند .


انا کنا مرسلین .. ما فرستاننده امر لیله القدر کتاب حم و رسول الله هستیم .


رحمه من ربک... هر چه ما بفرستیم رحمت است این را خطاب به پیامبر می فرماید رب تو بعد از قسم های که می دهد .


انه هو السمیع العلیم ..


او می شنود و می داند .


رب السموات و الا رض و ما بینهما ان کنتم موقنین ... اینجا وارد توصیف خداوند می شود که این رب تو فقط رب تو نیست رب یعنی تربیت کننده و پرورش دهنده آسمانها و زمین و هر آنچه که در آن هست


ان کنتم ... اینکه خداوند پرورش دهنده است و ارتباط مدام دارد با مخلوقات و این را فقط اهل یقین قبول می کنند حتی اهل ایمان و اهل اسلام و یا بدتر اهل کفر شاید قبول نکنند . البته یقین هم مراتبی دارد که در اینجا به آن اشاره ای نشده است یک برداشتی که می توان کرد همین ریشه فکری مادی گراهاست که در قبال این عدم یقین این ریشه فکری را دارند که قبول نمی کنند که خدا پرورش دهنده اسمان و زمین است یعنی معتقد به اتفاق و تصادفی بودن طبیعت هستند و انرژی در حال گسترش هستند شاید ایمان داشته باشند ولی چون اهل یقین نیستند به این تفکر پایبندند.


لااله الا هو یحیی و یمیت ... زندگی و مرگ بدست همان خداست


ربکم و رب ابائکم الاولین ... نه تنها رب خودت است بلکه پرورش دهنده تو هم هست . حضرت موسی در جایی از قران می فرماید : وقتی من مریضم او شفا می دهد گرسنه باشم او سیر می کند هدایت بخواهم او هدایت می کند منظور خدا به این معنا نه خدا به معنای الله خدایی که پرورش دهنده آسمانها است همه انسانها و پدرانشان و اولین آنها را آفریده است .


بل هم فی شک یلعبون ... آنهایی که اهل یقین نیستند در شک بچه گانه ای قرار دارند شکشان علمی نیست .


فارتقب یعنی مراقبت کن همراهی کن صبر کن و انتظار بکش اینها معانی است که از این کلمه استنباط می گردد به پیامبر امر می کند که زمانی که در آسمان دود آشکاری پدیدار می گردد ( در اینجا هم کلمه مبین به کار رفته است مانند کتاب مبین وو یک مبین هم در اسمان داریم ) در اینجا چند نکته مطرح می شود اول اینکه هر پیغمبری همانطور که ابزار هدایت و معجزه داشت رسول ما هم داشت و این آیه عذاب پیامبر بود موقعی که مشرکین ایمان نیاوردند و مقابل او ایستادند و شک کردند و در دل مردم نبست به خدا و رسولش وسوسه انداختند پیامبر از این آیه استفاده کرد و دعا کرد که خدایا قحطی برای اینها بیاور تا از گرسنگی ناله بزنند به سرعت این اتفاق افتاد و آنقدر گرسنگی بالا گرفت که همه هرچه را می دیدند تار می دیدند . و فکر می کرند دود همه جا را فررا گرفته است . این تفسیر بعضی از مفسران است برخی دیگر معتقدند این فارتقب یوم یعنی صبر کن روز ی که ( قیامت ) دودی که همراه با غبار آنر ا فرا گرفته است .


این تفاسیر چندان کار برد ندارد ان چیزی که مهم است این است که در آخر الزمان دود همه جا را فرا می گیرد و الان ما می بینیم که در ظاهر همینگونه است شکل کره زمین و اکو سیستم طبیعی که حاکم بر زمین است و دود ماشین ها کار خانه ها و گازهای گلخانه ای و لایه ازن و... دور تا دور کره خاکی را فرا گرفته همه می دانند و کاری از دستشان بر نمی اید . این در ظاهر قضیه است .


دوم اینکه همانطور که کتاب مبین است و حق اشکار است این دود همه اشکار است و گمراهی هم معلوم است این دو قابل تشخیص نیستند و برای کسانی که اهل یقین نباشند سخت خواهد بود . می بینیم که چه اتفاقات طبیعی عجیبی رخ می دهد پدیده علمی نو, بادها مرگ اور و.. و دلیل اینها هیچ گاه مشخص نمی شود این ظاهر است و باطنش هم نفهمیدن حق است مانند عراق که حق را از باطل تشخیص ندادند و یک نفر هم که فهمید و به میدان امد و ایستاد با ابزار شیعیان ان شیعه را سرکوب کردند و به صلح وادار ساختند و بعد به سراغ دیگر شهرها رفتند و جنایاتی که الان شاهد ان هستیم . بدتر از ان را در فلسطین می بینیم این به دلیل عدم تشخیص است و همان دودی است که جلوی دید ر ا گرفته است .


یغشی الناس ... این دود همه مردم را فرا می گیرد به زن و مرد و مومن و غیر مومن ... کاری ندارد .


هذا عذاب الیم ... این سختی متاثر کننده و زجر دهنده و درد ناکی است .


از این قسمت به بعد مشخص نمی کند که چه کسی دعا می کند.


ربنا اکشف عنا العذاب انا مومنون ... به دلایلی این یوم که گفته شده روز قیامت نیست اگر هم قیامت باشد منظور قیامت صغری است یعنی قیام مهدی موعود ( عج ) یک عده ای می گویند خدایا ما مومن هستیم عذاب را از ما بردار . در قیامت اینگونه نمی تواند باشد ما ایات زیادی داریم در مورد جهنمیان که از خدا می خواهند که عذاب از انها برداشته شود جواب میاید که دهان را ببنید شما در این اتش جاودانه هستید اما در این ایه این دعا یی که می شود مستجاب می گردد و در ایه بعد به ان اشاره می شود .


انا کاشفوالعذاب قلیلا انکم عائدون ... یک مقدار از عذاب را بر می داریم شاید که شما برگردید . پس مشخص میشود که دعای مستجاب در دنیا ممکن است و در اخرت نمی شود و اگر هم اینگونه باشد و دعایی مقبول گردد بازگشتی نیست چون دیگر جایی وجود ندارد که بخواهند باز گردند همه چیز متلاشی و از هم پاشیده شده است . نتیجه اینکه این دعا در این دنیا و برای ادم های خاص یعنی مومنین است . مومنین یعنی کسانی که ایمان دارند حداقل ایمان به خدا و اخرت دارند و اخرت را ابلاغ می کنند بحث منذرین و مرسلین را در اینجا مطرح می شود و منظور پیغمبر خداست کسی که ادعا می کند و می گوید خدایا من دعا می کنم و دعای مرا مستجاب کن و ادعا و ثیقه ای که به همراه دارد و خدا را به ان قسم می دهد که عذاب را از ما بردار ان سند و وثیقه ایمان است پس در اینجا بحث اخر الزمان برای ادم های مومن هست که گاهی هم کمک هایی می رسد و باید به یقین برسند الان دیگر موقع اسلام اوردن و ایمان اوردن نیست بلکه باید به یقین رسید چون مراحل قبلی را خواهی یا نخواهی گذراندیم یا از طریق ژنتیک یا اموزش مستقیم تحقیقی تلویحی ... ولی الان باید به یقین برسیم البته یقین بدون ریشه نمی شود ریشه ان اسلام است ریشه اسلام هم علم است و اینها البته همه لازم است ولی کسی گرفتار این عذاب می شود که یقین ندارد و کسی نجات پیدا می کند که به یقین برسد .


انی لهم الذکری ...مگر ما نگفیتم و تذکر ندادیم ؟ در اینجا نه بحث فرستادن پیامبر را می گوید و نه انزار بلکه می گوید تذکر دادیم تذکر را همه از ادم معمولی تا عالم واقعی و اولیا خدا و خداوند می توانند بدهند .


قد جاء هم رسول مبین ... فرستاده ای اشکار امد باز هم در اینجا کلمه مبین به کار رفته است که با قبلی ها همه در یک خط سیر هستند یعنی اگر کتاب اشکار بود و بیان شده و روشن بود و یک حجاب و دودی روی ان روشنایی را گرفت و تشخیص ندادید بعد از ان باز هم فرستاده ای به همان آشکاری را فرستادیم برای شما تا بهانه ای نباشد و حجت تمام شود . در مورد حضرت علی ( ع ) هم داریم که بسیار از اسلام اوردنگان ریزش کردند موقعی که ملعون اول و دوم سقیفه تشکیل دادن و به هم پیوستند و بعد حق ایشان را غصب کردد بعضی ها هم که خوب بودند و مجروحین و جانباز بودن و جز خانوده های شهدا بودند سابقه دارانی بودند که سیف اسلام نامیده می شدند ((اینها مسائل بس مهم است مالک اشتر هیچ گاه شمشیر اسلم نام نگرفت ولی طللحه و زبیر به ان مرتبه رسیدند )) ولی انها دود جلوی چشمانشان را گرفت و حق را گم کردند و به ملعون رای دادند در صورتی که ما ایات و روایات زیاد داریم و به گفته خود حضرت حق از خورشید در اسمان روشن تر است .


و به این دلیل و در این خفقان رسولی را که اشکار تمام است ( حضرت علی ( ع ) را ندیدند .


ثم تولوا عنه و قالوا معلم مجنون... از او رو برگرداندید و گفتید او فریب دهند و دیوانه ای بیش نیست . به پیامبر گفتند او دیوانه است جمع بین اینها و اینکه اسلام در روز غدیر کامل شد ( ایه الیوم اکملت .. ) آیه های دیگر می گوید لیذهب ... علی الدین کل .. همه جهان را باید بگیرد یعنی فراگیری دین اسلام از روز عید غدیر اغاز شد نه از زمانی که امام زمان ظهور کنند ائمه بعد پیامبر امدند تا بتوانند مردم را هدایت کنند و گرنه ایشان کار را تمام کرده بود و ابلاغ و انزار و بشارت و همه چیز در حداعلا انجام داد هیچ چیز کم نداشت چون لیله القدر بود همه چیز را سر موعد مقرر توضیح داد و دیگر چیز باقی نگذاشته ای نداشت پس اسلام از روز عید غدیر جهان گیر شد و پرچم ولایت برافروخته شد تا زمانی که مهدی موعود تشریف بیاوردند . می فرماید شما از موقعی که رو برگرداندید ( یعنی ارتباط این با امام زمان ( عج ) و دودی که غبار الوده در اخر الزمان )) کسی که امروز می گوید من حق را تشخیص نمی دهم عذاب را از من بردار با کسی که اصلا قبول ندارد و در جناح باطل قرار گرفته است او امروز باطل نشده است بلکه ریشه تاریخی دارد , در زیارت عاشورا داریم که اسس اساس ذلک از ان موقع شروع شده و هر کس که اطاعت کرده ان تفکر و ان منش را دارد .


در این زمانه هم داریم یزید مدرن و منافق امروزیزید مدرن است و همینطور علی مدرن وجود دارد پیغمبر از همان زمان حرص اینها را می خورد روایات زیاد داریم که پیامبر در مورد اخر الزمان و ارتداد مردم می گوید و می فرماید می ترسم از این اتفاقات و گمراهی که بر انها حاکم است و حق را تشخیص نمی دهند با اینکه روشن است وصف ان به این سادگی نیست بلکه سختی های بزرگ وکبیری دارد و ما انتقام می گیریم .


اینها مقدمه برای بحث لیله القدر است اینها همه یوم است .


یوم از یک جهت نگاه کنیم روز است و از سوی دیگر شب است .


نکته و سر : چرا شب مبارک است ؟ چرا روز مبارک نیست ؟ اشاره به سوره قدر که از شب شروع می شود و به روز ختم می شود یکی از معانی شب یعنی گمراهی تاریک دوری غفلت و مخالفت با خدا و معمولا گمراهی را به شب توصیف می کنند در دل ان گمراهی قران نازل شده است نه در دل روز , روز خوب روشن است و همه می دانند قران اگر هدایت کننده است باید شب نازل شود هنگام کفر و ظلمت و نفاق فساد و خود قران روز است . روز بعد از شب میاید یعنی نتیجه کاری که بعد از شب انجام می گیرد روز درست می شود و تا ان روز درست نشود ان شب ادامه پیدا نمیکند این شب به معنای دود گرفته است اصلا شب و روز را نمی توان تشخیص داد این یوم نه به معنی روز ی که خورشید در اسمان قرار گرفته است بلکه منظور ایام و روزگار است تا ان روزی که سلام هی مطلع الفجر است .


سوره دخان با سوره قدر حداقل در ابتدا به هم پیوسته هستند . معنی یوم در اینجا همان یوم است که در سوره قدر امده که ملائک می ایند و سلام را می اورند و نوشته ها و هر چیزی که مربوط به امام زمان (عج ) می شود را می اورند.


حتی مطلع الفجر . در چه زمانی و کی ؟ دقیقا ختم شب و روز است یعنی اگر کل عالم را یک روز و شب تصور کنیم شبی که در گمراهی است و در روزی هدایت پیدا می کند یک مطلعی دارد که قبل از اینکه این مطلع شروع شود شب بوده است در ان شب قران نازل شده و پیامبران زیادی امدند زحمات زیادی کشیدند اما مردم درست نشدند هر جای تاریخ را که بنگریم جایی نبوده که خالی از ظلم باشد حداقل بعد از غدیر همه سراسر ظلم و تاریکی و فساد بوده است . همه شب بوده تا مطلع الفجر . حال ان روز را توضیح می دهد فکر نکنیم که روز ساده ای است ان روز انتقام خواهد بود .


ولقد فتنا قبلهم قوم فرعون و جاء هم رسول کریم . ان ادوا الی عباد الله انی لکم رسول امین ... رسول شما مبین است و رسول ما کریم . حضرت موسی فرمود: بندگان خدا را رها کن و اختیارشانت را بدست من ده تو انها را به گمراهی می کشانی و به سمت خودت می بری من خیانت کار نیستم و تو خیانت کاری , من امانت دارم چه کل این مردم باشند و چه هدایت آنها در دست من امانت است .


وان لا تعلوا علی الله انی اتیکم بسلطان مبین ... سرکشی نکن همه ان اتفاقاتی برای موسی و فرعون افتاد الان هم می افتد منتها ان زمان کوتاهی بود ولی برای ما طولانی است و 1400 سال طول کشیده است چون ما به دخان گرفتاریم ولی انها نبودند انها یا حق داشتند و یا باطل یا شب داشتند یا روز یکی از این دو بود ولی ما چیزی ما بین این دو داریم مثل گرگ و میش نمی دانیم که اغاز شب است یا روز نمی دانیم که ایا فساد همه جا را می خواهد فرا گیرد و شروع شود شب است و صاحب عصری وجود ندارد و یا قرار است شب تمام شود و شروع روز است و چون دود همه جا را گرفته است مبین برای ماست


انی اتیکم بسلطان مبین ... من دلیلی که آشکار باشد برای شما دارم


وانی عذت بربی و ربکم ان ترجمون ... من پناه به او می برم اگر شما بخواهید مرا با سنگ بزنید .


و ان لم تومنوالی فاعتزلون .. اگر ایمان ندارید من عزلت اختیار می کنم . در حالی که ائمه ما اینگونه نبودند یک به یک جانشان را نثار کردند و شهید شدند .


فدعا ربه ان هولاء قوم مجرمون... متهم نیستند بلکه جرم دارند دعا کرد و وحی امد که


فاسر بعبادی لیلا انکم متعبون ... شما شبانه راه افتید اینها هم به دنبال شما می ایند موقعی که به دریا رسیدید به اهستگی از ان رد شوید .


واترک البحر رهوا انهم جند مغرقون ... انها غرق شده هستند همینکه شما از دریا خارج شوید انها غرق می شوند .


فما بکت علیهم السماء و الارض و ما کاانوا منظرین.... ( برای ادم منفی و کسی که خدا را قبول ندارد و بعد به آخر خط می رسد و عذاب او را در بر می گیرد عکس العملی نشان نمی دهد روایت داریم تنها کسانی که اسمان بر شهادت انها گریست حضرت یحیی و امام حسین بودند البته چون قتل امام وحسین اشکار بوده است والا اسمان بر همه اهل بیت گریه کرده است .).. اسمانها و زمین بای آنها اگر غرق بشوند و یا کشته گردند گریه نمی کند چون حقشان بوده است .


ولقد نجینا بنی اسرائیل من العذاب المهین ... از انها ( بنی اسرائیل ) عذاب را برداشتیم از اینها هم بر می داریم


ولقد اخترنا هم علی علم علی عالمین .... هنوز هم همینطور است و یهودیان در علم برتر هستند و این باعث علو و برتری و استثمار کردن انها می شود مثلث یهودیت امروز در دنیا امریکا و اسرائیل و انگلیس است . و در اصل اینها انگلیس قرار دارد . که دو هدف کلی دارند اول اینکه قدمت خود را ثابت کنند و ریشه خود را در گذشته بیان کنند و اذعان کنند که همیشه حاکم جهان بودند . دوم اینکه نقطه امن پیدا کنند و به همین دلیل انگلیسها یک مکان جدید پیدا کردند به نام امریکا و سرمایه گذاری کردند که دور از همه جاست و برای تصاحب ان باید مسافت زیاد و هزینه های زیادی را متقبل شد ریشه تاریخی را هم اسراییل قرار دارند یک جای کهن به نام قدس البته مدینه و عراق هم هست و یکی از دلایل تصاحب عراق هم همین است اینها مثلث قدرت در جهان هستند و علم و ثروت و قدرت در جهان به دست انهاست و مابقی مترسکی بیش نیستند .


و اتینا هم من الایات ما فیه بلوا مبین . ان هولاء لیقولون . ان هی الا موتتنا الاولی و ما نحن بمنشرین... . مادیگرایی را نشان می دهد که این گروه معتقدند فقط همین زندگی دنیایی است جسم فقط وجود دارد نفسی نیست که بخواهد زنده شود و بعد دوباره بمیرد و


فاتوا با بائنا ان کنتم صادقین اهم خیرام قوم تبع والذین من قبلهم اهلکناهم انهم کانوا مجرمین ... اینجا خداوند پاسخ می دهد (( تبع)) شخصی بوده که قبل از پیامبر بوده و نواحی زیر تسلط داشته انسان خوبی بوده و به اطرافیان خود از علائم ظهور پیامبر اخر الزمان خبر می دادو اینکه به زودی مبعوث می شود و به دین او گرویده می شود . خود ش خوب بوده ولی قومش مجرم بوده اند .


و ما خلقنا السموات و الارض و ما بینهما لاعبین... این بازی نیست که هر کس ظلمی کند و بعد به مذاکره بشیند .


و ما خلقنا هما الا بالحق و لکن اکثر هم لایلعبون ....


سر و نکته دیگر . اسمانها و زمینی که مطرح می شود این بالا و پایین نا حق نیست اگر مسلمانان امروز به این حال افتادند حقشان است که زیر پا باشند البته حق نه به معنای حق الهی بلکه حقی که الان حاکم بر عالم است و کسی هم که هیچ رحم نمی کند و فقط منافع خود را در نظر می گیرد مثل یهودیان هم در بالا قرار دارند . اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید غفلت را کنار گذاشت و با عزلت نشینی نمی توان کاری کرد . این در مورد فرد و جامه و امت اسلامی صدق می کند و فرقی ندارد .


و ما خلقنا ... لایلعمون . اکثر اینها به حق آفریده شده اند اما کسی علم به این حرفها ندارد اینگونه نیست که تنها بخوریم بخوابیم و تشکیل زندگی دهیم این همان لهو لعبی است که قران می گوید باید تفکر کرد .


ان یوم الفصل میقاتهم اجمعین .... روز جدایی مومن از کافر است .


یوم لایغنی مولی عن مولی شیا و لا هم ینصرون . الا من رحم الله انه هو العزیز الرحیم وضع همه معلوم می گردد هیچکس کمکی نمی کند مگر کسی که خدا به او رحم کرده است .


انا شجره الزقوم . طعام الاثیم . کالمهل یغلی فی البطون . کغلی الحمیم . خذوه فاعتلوه الی سواء ا الحجیم ... ثم صبوا فوق راسه من عذاب الحمیم . ذق انک انت العزیز الکریم ....اگر بخواهیم این ایات را ریشه در همان ایات قبلی بدانیم این ( یوم ) همان یوم القیامه است و قیامت کبری است و اینها همه توضیحاتش است اگر هم نه خدا اصل را برای امت اسلامی و برای همه گفت و مثالش را هم زد قوم موسی و بعد از ان هم تکا لیف را روشن می کند و قیامت را توصیف می کند . غذای گنهکاران از درختی بنام زقوم است مثل مسی که درون ادم بجوشد و ندا می اید که او را بگیرد و در اتـش اندازید عذاب سوزانی که از بالای سر ان بر گناهکار قرار داده شده است خطاب می رسد در ک کن و بچش که تو صفت بد داشتی . باید در مقابل خدا ذلت می داشتی ولی عزت داشتی حال نتیجه ان را ببین .


ان هذا ما کنتم به تمترو ن ... همین است که مردم را از را خدا باز می داشت و به شک می انداخت .


انا المتقین فی مقام امین ... در مقابل کسی که اهل تقوی است در مقام امین قرار دارد امین به دو معنا ست .


1 کسی که امانت دار است


2 کسی که تامین است هم مادی و هم معنوی یعنی برای او فراهم است و امنیت دارد چون اهل یقین است


فی جنات و عیون... نکته ادبی تولی به کفار گفته شد شما بعد از مرگ اول مرگ بعدی و مرگها دارید چون در جهنم هستید و انجا هم حیات است هم مرگ زنده شدن و مردن تا ابد . ولی در بهشت تنها حیات است . البته این بهشت برای متقین است متقین برزخشان به بهشت متصل است .


یلبسون من سندس و استبرق متقابلین . کذلک و زوجنا هم بحور عین . یدعون فیها بکل فاکهه امنین . لایذوقون فیها الموت الا الموته الاولی ووقئهم عذاب الجحیم .فضل من ربک ذلک هو الفوز العظیم ... و اضافه بر رحمت خدا فضل خدا هم برای انها است .


فانما یسرناه بلسانک لعلهم یتذکرون ... خواندن تفاسیر قران خوب است ولی قران را بید به زبان ساده خواند و ساده هم فهمید چون تذکر داده شده و این تذکر را همه بفهمند و درک ان برایشان سخت نباشد نباید بحثهای جانبی تفاسیر از ادبی و فلسفی و اعتقادی و ... مانع از دریافت مفهیم قران شود .


فارتقب .. باز هم صبر کن به این دلیل این یوم الفصل قیامت کبری نیست و این بهشت و جهنم آن نیست


هیچ ایه ای در قران وجود ندارد که همراه اهل بیت نباشد حتی اسمشان ولی بیان این نکات مشکل است خصوصا برای ما که به دنبال امام زمان هستیم و هر ایه ای مربوط به ایشان هم می شود .


سفارش شده سه هزار بار بخوانید و در هر بار خواندن قطعا چیز جدیدی به ذهنمان می رسد با همین یک سوره آدمی بی نیازی می شود در معارف باید به دنبال مسائل کلیدی اعتقادی رفت تا اساسی به درمان عقایدمان برسیم .


والسلام

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design:Dima Group