بسم الله الرحمن الرحیم

 

مواردی هست که باید خیلی بهش توجه کنیم اول که بارها گفتیم بازم می گیم ان شالله کاملا واقف هم هستید که ما قصد تفسیر قرآن را نداریم بنده شخصا قائل به این هستم که تفسیر رو صرفا معصوم می تونه انجام بده هر کس هر تلاشی بکنه مگر به این نیست باشه که قرآن را از مهجوریت خارج کنه و برای مردم همانگونه که آشنا هست آشنا یی شون بده و گرنه تلاش در این جهت که خدا چه می خواهد بگوید معنا چیست ؟ تاویل چیست ؟ اینها همه تلاش بیهوده است و کمک می کنه به مهجوریت و غریب بودن و دور دست بودن قرآن به همین دلیل ما ادعای تفسیر نداریم فقط ما با مفاهیمی که در قرآن کریم هست سعی می کنیم یک انس و آشنای ایجاد کنیم که نتیجا با منطق قرآن آشنا بشیم چرا خدا اینجوری حرف زده ؟ چرا احکام داریم ؟چرا اخلاق داریم ؟ چرا باید دین داشته باشیم ؟ اینها می شه منطق چه منطقی موجب اینها میشه اینو ما همیشه تو ذهنتون داشته باشید .
مورد بعدی اینه که پیغمبر 23 سال به طول انجامید تا دین را عرضه کرد وحی بر ایشون نازل میشد و توضیحاتی رو که لازم بود ایشون میداد و آهسته آهسته دین کامل میشه تا در غدیر خم مطابق صریح آیه دین کامل شد با آمدن دستور به پیغمبر مبنی بر شناسوندن و تعیین قطعی و شخصی امیر المومنین به عنوان وصی پیغمبر اکرم چون پیش از اون بارها این اتفاق افتاده بود چه توسط آیات و چه تسط اتفاقاتی که افتاده بود پیغمبر شخصا این کار رو انجام داده بد اما حالا دیگه آخر عمر پیغمبر بود برای اینکه اختلافی نباشه برای اینکه صرفا مخالفین استناد به این نکنند که چون پیغمبر دستخطی نداره خود خدا این دست خط را فرستاده که سوره مائده هست این آیات یعنی استفاده از قرآن از زمان وصایت امیرالمومنین شروع میشه اون 23 سال همزمان بود استفاده کردن از قرآن و نزول قرآن با هم موقعی که دین کامل شد حالا شد یک منبع بسته شده و محفوظ که چیز دیگه و تغییر و تبدیل نداره کم و زیاد نمی شه درون خودش هر چی هست حالا باید بریم سراغش چیزهایی رو برداریم و جامعه و فرد را هدایت کنیم و کنترل کنیم پیش ببریم به سمت اهداف الهی و فرا بشری این وضعیته که ما داریم این دلیل اصلی ما بر این که ولایت و خلافت ال بیت بسیار مهمه هر کس او رو نپذیره اصطلاحا مرتده از دین الهی نه تنها از دین اسلام همه ادیان الهی دین اسلام هیچ گونه اختلافی با هیچ دین الهی دیگه ای نداره الانم اختلافاتی که هست به خاطر اینکه اون ادیان تحریف شده هستن اون ادیان توسط افراد سودجو کم و کاستی درشون ایجاد شده یا چیز هایی بهش اضافه شده به اسم دین الهی ان ادیان کتابشون آسمانی اصالتا هست اما این کتابی که دست اینهاست آسمانی نیست نوشته افراد معمولیه به این دلایل ما اختلافاتی داریم اما در اصل دین ، دین ابراهیم ادیان ، ادیان ابراهیم همه با هم متحدن اینایی که دارن الان تلاش می کنن یه جوری گفتگوی ادیان ایجاد کنند نه گفتگوی عالمان دین با هم که یه جور مباهله و بحث بر این باشه که حق با کیه که نهایتا یک حق روشن میشه این نه بلکه دنبال این هستن که با گفتگوی ادیان ثابت بکنن که همه ادیان موجود با همین وضعیت فعلی بر حق هستن " پلورالیسم " اینها دیگه کسانی هستن که شما بدونین مفاد صریح آ یات سوره مبارکه محمد ( ص ) شامل حال اینها می شه " الصدوا عن سبیل الله " دقیقا یعنی همین اینها مقدماتی که ما تا ندونیم نمی تونیم خودمونو نسبت به قرآن از مجموعه افرادی که قرآن را مهجور قرار دادن خارج کنیم از ویژگی های آخرالزمان مهم ترین ویزگی ها مهجور بودنه قرآنه قرآن منبع هدایته سند زندگیه مادی و معنوی است به عنوان انسان به عنوان انسان کامل و در آخرالزمان مهجور مانده چه کسانی می تونن به سمت قرآن برن ؟ مهجوریت یعنی غیر قابل استفاده بودن یه گوشه افتادن زندان شدن غیر قابل دسترس بودن خیلی مراتبی داره بخشی از آن مرتبه علمیه مهجوریت علمی علوم بشری حتی علوم اسلامی به جایی رسیده که راه فهم قرآن را نه تنها بازنکرده بلکه بسته بخاطر تاثیر منطق غیر الهی که در کل جهان حاکمه من جمله اذهان علمای اسلامی حتی شیعیان حتی مفسرین الان زمانی نیست که دیگه ما بخواهیم با اون روشهای علمی گذشته بتونیم بهره ای از قرآن ببریم اینکه بیام از لحاظ ادبی ، فلسفی از لحاظ شان نزول از لحاظ عبارتهای مختلفی که در تفسیر قرآن بکار می برن نسبت به مجمل ، مقید ، مطلق ... از این طریق ما نمی تونیم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم اون راه بسته است اوتن یک تلاش بیهوده است الان شاید یه موقعی علما صلاح می دیدند به خاطر کوتاه بودن دست مسلمین و مومنین از امام معصوم بیان تو هر زمینه دینی تلاش بکنند تا خلا حضور امام رو یه جوری مثلا پرش کنند که بخشی از آن تفسیر قرآن باشه چون " و ما تاویله الا الله و راسخون فی العلم " اینها وقتی می بینند راسخون فی العلم که آخرینش امام زمان نیست غائبه خب علما اومدن تو طول تاریخ تلاش کردن خلا این راسخ در علم رو یه جوری پر بکنن که مردم بی بهره از قرآن نباشن اما وقتی شما نگاه می کنید تو طول این چند صد سال هی فاصله مردم به عنوان کسانی که بنابر عقیده همه شیعیان و خیلی از مسلمونهای غیر شیعه همه مردمی که مخاطب قرآن هستن چون فرقه های کوچکی از مسلمون ها و البته غیر مسلمانها که اسلام شناس هستن اینه که قرآن برای قشر خاصی نازل شده بعضی ها می گن فقط پیغمبر بعضی ها می گن فقط کسانی که در اون زمان بودن حالا تعریف های دیگه ای که داره اما اکثریت و قول حق اینه که قرآن برای همه است و الان ما به وضعیتی رسیدیم که اکثریت این همه نمی تونن از تفسیر های موجود استفاده بکنن یعنی تفسیر ها کارایی ندارن چرا ؟ چون اصلا تفسیر نیستن فقط طرف یه آیه ای رو می خونه می شنید می اومد خدمت امام صادق ( ع ) یا بن رسول الله این آیه یعنی چی ؟ اگر قرار بود آقا یه چیزی بر اون اضافه بکنه که طرف مجبور بشه همون آیه رو بفهمه هم این چیز اضافی رو این که دیگه هنری نیست که اینو هر کسی می تونه انجام بده هر کلمه ای رو به شما بگن الان دید مثلا در مورد خبرنگاری دنیا که شخصیت افراد بزرگ رو کلمه ای می سنجن یعنی وقتی یه مصاحبه ای تخصصی می کنند با یک نفر مثلا سیاستمدار اقتصاد دان هنر مند خبرنگاران حرفه ای بخشی از زمان مصاحبه شونو به این اختصاص میدن می گن که فلانی آقای استاد آقای کی من این کلمه رو می گم شما کلمه رو توضیح بده برای من یه اسمی رو می بره می گه قرآن اون باید جواب بده یعنی هر کسی حالا اینکه متخصص و سیاستمدار و اقتصاد دان که خبر نگار باهاشون صحبت می کنه یا علمی ندارن این یعنی هنر نیست اگرم هنره اسمش تفسیر نیست تفسیر همونی که امام صادق انجام میده امام صادق چکار می کنه یک نگاهی تو طول قرآن می کنه یعنی وجودش اینطوریه زمان نیاز نداره این کار رو انجام بده تو طبقات مختلف بیان شده برای فواصل زمانی و مکانی و بالاخره امور مختلف که تو زندگی مسلمونا پیش میاد نازل شده ولی یک حرف بیشتر نیست امام نگاه می کنه اونجا که ساده تره رو بیان می کنه اونجایی که به ذهن نزدیک تره از خود قرآن چیزی اضافه نمی کنه میگه مگه نشنیدی که اونجای قرآن اینو می گه می گه چرا ؟ مگه تو نمیدونی اونجا قرآن اینو گفته می گه چرا ؟ خب دیگه اون آیه ای که پرسیدی معناش اینه طرف می فهمه یعنی امام هم از علم خود خدا و علم خود قرآن استفاده می کنه تفسیر به این معناست خب حالا شما تفسیر های موجود را ببینید چه جوری اینطوری نیست تلاش اونها تا موقعی می تونست مثمر ثمر باشه که مردم رو نسبت به قرآن جذب بکنه نه طبقه بندی الان فهم تفاسیر موجود حتی اینایی که خیلی متاخر نوشته شده علمای بزرگ ما نوشتن اینو اینا رو حتی متخصصین بعضا نمی فهمن یعنی چی یعنی قران کاملا مهجور شد چون طرف می خاست دست دراز کنه قران را برداره بخونه فهم عمومی که بر ذهن این به درست و یا غلط حاکم شده بود بهش گفت دستت کوتاه کن تو چه می فهمی قرآن چی میگه قرآن کار هر کسی نیست گفت خوب باشه خوب چکار کنم ؟ گفت دستتو دراز کن تفسیر رو بردار گفت باشه تفسیر رو برداشت دید یا ابوالفضل این اصلا فکر کنم قرآن به هر زبون و هر شکلی بود من شاید یک چیزیشو می فهمیدم اینا چیه تو اینه اینهمه اصول علمی پیچیده شده بهم دیگه که میخاد بگه چی ؟ خب این شد مهجوریت علمی نسبت به قرآن که اتفاق افتاد مهجوریت معنوی قرآن نوره قرآن میزان و معیار عمل صالحه کسی از نور قرآن بهره می بره که اهل عمل صالح باشه وقتی اعمال به فساد کشیده میشه آهسته آهسته جدایی میشه از قرآن قرآن محفوظه کسی جسارتی به قرآن نمی تونه بکنه نور قرآن خاموش شدنی نیست اما کسی دیگه بهره ای نمی بره این میشه مهجوریت معنوی و نورانی و هر شان دیگه ای از شخصیت و زندگی انسانی در نظر بگیری می بینی ما از قرآن مهجور شدیم حالا ما احساس می کنیم . و گاها یقین داریم که آخرالزمانه ، فرصتی باقی نمونده باید یک راهی را پیدا کنیم که دستمون دراز کنیم قرآن را برداریم این دست دراز کردن اسمش تفسیر نیست تفسیر از معصوم بر میاد ما الان باید فقط یک انسی پیدا کنیم با قرآن . به خاطر اینکه انس پیدا بکنیم باید بفهمیم که قرآن چی میگه منظور ش از این حرفها چیه به طور ساده اینکه وارد جزییات توضیحش بشیم اولا یک کار عالمانه ای از من یکی مطلق بر نمیاد میشه همین تفاسیری که هست دوم اینکه الان دیگه زمان اون نیست الان با این شتابی که انسانها به سمت اضمحلال فکری دارن به سمت فساد دارند به سمت ظالم یا مظلوم شدن دارن نمیشه کسی رو نگه داشت ببری سر سفره قرآن کسی نمیایسته میرن سریع الان باید دستور العمل و راهکار خیلی سریع تاثیر بزاره باید درون اون فرد باشه ریشه این دستور العمل باید خیلی ساده و سهل الوصول باشه باید برای همه باشه یعنی همون طبقات فکری که قبلا به واسطه مهجور موندن قرآن یکی یکی درست شده الان باید شکسته بشه الان بجای اینکه به اسم و... فلان و چیزای قلمه سلمبه متوسل بشیم که آقا ما فلان عقیده رو داریم باید بی توجه به اینها ساده صحبت کنیم البته کسی که ساده صحبت می کنه باید این چیزها رو بدونه این سادگی باید پر باشه نه بی معنا باشه اون موقع یک کانال کوچکی باز میشه که قرآن از مهجوریت خارج بشه البته باز هم عمومی نخواهد شد تا امام زمان بیاد اما ما میخایم تو این فضای سنگینی یه راه نفسی پیدا کنیم یه راهی که نور رو ببینیم و معنا رو درک کنیم راهش اینه من سعی ام اینه که هیچ موقع تو اون وادی تفسیر معروف و اینها وارد نشم تا حالا ها نشدم و به خاطر همین شما می بینید که وقتی مایک سوره را شروع می کنیم تو ضیح میدیم شاید صدها معرفت را من فقط فهرستش را می گم که فقط تو ذهن شما این جا بگیره که قرآن اینو میگه قرآن اینو داره یه دونه هم نداره بارها اینو داره شکل قرآن نوع سخن گفتن قرآن جایگاه قرآن اینا برای ما روشنه یعنی قرآن رو لب طاقچه مون لااقل ببینیم لااقل تو ذهنمون باشه روزی یک بار بیاد چرا به ذهن کسی نمیاد ؟ چرا کسی از قرآن استفاده نمی کنه ؟ چون چیزهایی که تو ذهنش هست هیچ علامت و نشانه ای و سر انگشتی را به قرآن نداره طرف وقتی میخاد یک تصمیمی بگیره خیلی هم ام منصفیه یعنی تعصب نسبت به تصمیمی که میخاد بگیره یا فهم خودش نسبت به اون تصمیم نداره اما تو ذهنش چیزی رو قرار ندادن که اگر گیر کرد بگه خب بزار من یه استخاره ای بکنم حالا استخاره از قرآن خیلی مرتبه پایینی نسبت به بهره بردن از هدایت و نورانیت قرآن اما می خام مثال ساده بزنم نداره همچین معرفتی رو خب بیا برای ان تقیسر قرآن بگو اسم کلمه تفسیر قرآن رو بگی فرار میکنه میره میگه بااب تفسیر قرآن مال طلبه هاست یه سری آدم های خاصیه که علم شو دارن عربی بادن با اینکه قرار نبود تفسیر قرآن این باشه و قرار هم نیست بدونید هدف چیه گم نکنید راهو ما قصد تفسیر نداریم نیاز به تفسیر نداریم مطلقا نداریم مطلقا نه گوینده اش نه شنونده اش ما الان نیاز به آشنایی و آشنا شدن با قرآن داریم به طور حقیقی الان شما چند نفر رو می تونید تو خیابان وایسن و جلو شونو بگیرید چند نفر میتونید پیدا کیند دوتا جمله در مورد قرآن بگن ؟ نیستن دیگه خیلی کم خیلی کم خیلی هم طرف تلاش بکنه دوتا جمله رو بگه یا محفوظات ذهنش نسبت به خود قرآنه مثلا می گه بله اونجای قرآن گفته " و منزل القرآن ما هو الشفا وللمومنین و لایزید و الظالمین الا خسرا " اینکه حرف تو نوبد که تو چی داری نسبت به قرآن چی ؟ آشنایی نیست اختلاف یعنی فاصله زیاد افتاده حجاب افتاده بین ما باید این حجاب رو برداریم حالا تو قرآن چیه این کار معصومه ان شالله میاد توضیح میده این فراموش نشه سوره مبارکه محمد خیلی معارف زیادی درش هست شاید حدود 40 یا 50 سر فصل داره که بعضی هاشو اون دفعه فقط اشاره کردم بعضی دیگه شم می گم اما ما چی باید ازش دریافت بکنیم مهم اینه بحث کلی این سوره مبارکه که از همون ابتدا شروع میشه بر سر کسایی که کاملا حق براشون روشنه درک کردن لمس کردن حس کردن حق رو تو تمام و جمیع مراتبش اما جلوش می ایستن به دلایلی بعضی ها مریضن دلشون مریضه نمیخان ترقی و پیشرفت و تعالی دیگران را ببیند مثلا خودش هر چقدر دعا کنه با دعا نکردنش هیچ فرقی نداره وقتی می بینه یک نفر دعا می کنه راحت داره زندگی می کنه بخاطر اون دعا کردنش " مایعب بکم ربکم لولا دعا کم " که تو قرآن هست میگه خدا اصلا به شما توجهی نمی کرد اگر دعا نمی کردید وقتی می بینه خدا داره به اون توجه می کنه این به خاطر مرض درونیش سعی می کنه اعتقاد اون فرد رو نسبت به دعا از بین ببره اینم الصدا عن سبیل الله هست این حالا کسی که مرض داره مرض قلب ی داره نه قلب صنوبری طپش کننده به معنای مرگز عقاید به فرد یکی دیگه منافعش ایجاد می کنه که دیگران به حق گرایش پیدا نکنن مردم بزار مشغول دنیا و زندگی دنیایی باشن اگر برن سمت خدا اگر طرف ببینه بدونه دست دراز کردن به سوی افراد دیگه که وام بگیره که شغل فراهم بکنه می تونه با یک دعا مشکلشو حل بکنه این برای خیلی ها زور داره این بازار خیلی ها رو کساد می کنه اینها حربه اشون چیه اینجا ؟ که اون نیازمادی افراد رو بیشتر بکنه بیکاری رو بیشتر کنن گره اقتصادی رو بیشتر کنن اینها رو که بکنن بعد فرهنگ رو خراب بکننن که طرف اعمال و قلبش خراب بشه دیگه نتونه دعا کنه مثلا برکت از بین بره این ادبیات مائه تو واقعیت و جامعه از این ادبیات استفاده نمی کنن یک توضیحات دیگه ای میدن اما حقیقت همین اینه یه سری ها منافعشون ایجاب می کنه که راه رفتن به سمت خدا رو ببیند بعضی ها دشمن خدا هستن یعنی ادعای خدایی دارن تو هر زمینه ای که هستن شیطان بزرگی که الان ما باهاش طرف هستیم اینها ادعای خدایی دارن اینا برای تمام لحظات زندگی بشر پیش از تولد و بعد زندگیش که دیگه اون چند ساعت آخر که به خاک می سپرنش برنامه دارن برنامه هایی که شاید نود درصد را خود انسانهایی که دارن به این برنامه ها عمل می کنن اصلا خبر ندارند که رب اینها کیه " انا ربکم الاعلی " این صدای امریکاست پرورش دهنده برتر شما منم داره پرورش میده انسانها رو جنسیت ها رو تعیین می کنه قیافه ها رو تعیین می کنه کوتاه وبلند بودن قدها رو تعیین می کنه کیفیت و کمیت غذاخوردن را تعیین می کنه کیفیت و کمیت راه رفتن گفتن شنیدن دیدن را داره تعیین می کنه که بیشتر اینها رو خود مردم اصلا خبر ندارن این دشمن خدائه این به خاطر اینکه موقعیت خودشو حفظ بکنه به خاطر اینکه همه مخلوقات چه انسانها و چه غیر انسانها تحقت تصرف خودش باشن " الصدوا عن سبیل الله می کنه راه خدا رو می بنده این سوره اینها رو داره معرفی می کنه اصلا بیان و توان این سوره گذاشته شده برای اینکه ما اینگونه افراد را بفهمیم اینجا همون نقطه ای که مارا نجات میده همون صحبتهایی که چند دقیقه پیش کردم اگر بخواهیم قرآن را از مهجوریت نجات بدیم ما باید این سوره را بفهمیم.
امام صادق ( ع) فرمود : من قرا سوره الذین کفروا >> همین سوره را هر کس بخونه گناه نمی کنه هرگز ببینید چه چیزهایی اتفاق می افته گناه نیم کنه هرگز شک در دینش هرگز وارد نمی شه همه رو ابدا داره هرگز در هیچ شرایطی به فقر هرگز مبتلا نمیشه هرگز از سلطان از کسی که صاحب قدرت هرگز نمی ترسه از شک و کفر در یک حفاظی قرار داره که اون حفاظ هرگز از بین نمی ره .
" وکل الله به قبره ... والملک " خدا حفاظ و هزار تا ملک در قبرش و نکیرش قرار میده که نماز بخونن در قبرش و ثواب اون نماز ها ربرای این بفرستن تا قیامت بشه و مشایعت می کنن این فرد رو تا اینو به یه موقفی برسونن در قیامت که اون موقف موقف امنه " کلمه الله لا اله الا الله حسنی و من دخل حسنی امن "
تو اون موقف میرسونه اینا رو موقف توحیدی که هیچ ضرر دیگه ای به او نرسه از هر خسارت و عذاب و خسران دنیایی که بود آخرتی هم محفوظ باشه امام صادق می گه هرکسی این سوره رو بخونه به اینجا می رسه اینجا همون جاییه که ما از قرآن می تونیم استفاده کنیم راهیه که مهجوریت قرآن برداشته می شه چرا ؟ چون افرادی که باعث مهجوریت قرآن میشن ما می شناسیم اینجا از اهل علم هم بحث می کنه که تو این سوره که اهل علم هم یک نگاه عجیبی دارن ببینید گفتم وارد جزییات نمیخام بشم اما میخام کلیت رو که بدونی گاهی هم بعضی هاشو بگم و منهم از اون کسانی که الصدوا عن سبیل الله می کنن کسایی که مخالف خدا و پیغمبرش هستن خدا داره به پیغمبر می گه " و منهم من یستمع الیک " می ان حرفهای تو رو گوش میدن جامعه 1400 سال پیش را تصور نکنید الان را تصور کیند کسانی که می آن حرف پیغمبر را گوش میدن پای بحث پیامبر می شنیدند الان شده حدیث و روایت و قرآن دیگه غیر از اینه ؟ علوم اسلامی کسانی که می آیند " و منهم من یستمع الیک حتی اذا خرجوا من عندک " اینا میان می شینن حرفهای تو رو گوش میدن بعد که خارج می شن از پیش تو میرن بیرون " قالوا للذین اوتو العلم " بحثم اینجا بود اهل علم ببینید اوتو العلم کسانی که علمی بهشون رسیده چه عکس العملی نشون میدن و اون گروهی که اومدن حرفو گوش دادن چی می گن " فاذا قال انفا " چی می گه این این ضرب المثلی هست که ما استقفاده می کنیم که وقتی اشاره دور بهش تا سر بینی شو بیشتر نمی بینه این اصلا حرفاش هیچ عمق نداره پشت سر پیغمبر می گن ببینید الان تو جامعه کی داره این حرف رو میزنه می گن دین مال 1400سال پیش بوده با پای چپ برو توالت بدرد الان نمی خوره این یعنی عین همین حرف بعد برای کی می گن ؟ برای اوتو العلم یعنی کسی که با این حرف مخالفه اما سکوت می کنه جوی که الان هست این همه اراذل و اوباش فکری و عقیدتی تو جامعه ما می نویسن و می گن و کی جوابشونو میده خیلی کمه دیروز آقای رحیم پور صحبتهاشو گذاشته بود ایشون می گفت صاحب تفکر علم و کسی که تولیدکننده علم باشه و خلاصه بدرد امروز امروز اسلام بخوره تو تمام علومی که من سراغ دارم با سخاوت بخام بگم 10 نفرن . که می گفت نیستن راست می گه چون همین اتفاقات الان داره می افته می گن چی ؟ دستورات دین باهاش نمی تونی اصلا یک قدم برداری تا نوک دماغتم نمی تونی بببنی ما میخایم الان تو این دنیا عصر ارتباطات میخان با تکنولوژی غرب رقابت بکنی مگه میشه ؟ ما خلا تئوریک داریم آقای ... تلاش سروه اینه که اینها رو به ما معرفی کنه که ابتدا شما از اینها نباشید دوم وقتی از اینها نبودی از قرآن بهره میبری و نتیجه اش می شه همین فرمایش امام صادق ( ع ) دیگه گناه نمی کنی ابدا امام که شوخی تو کارش نیست که بیاد یه کلمه رو برای خنده بگه اونو هم چند دفعه شش هفت دفعه ابدا ابدا بگه نه دنیا آخرتت هم تضمین میشه ما باید این سختی رو به جان بخریم باید این حجاب را پاره کنیم خلاصه هر نحوی هست ساده است البته اما ما خودمونو تو یک جایگاهی قرار دادیم که انجام کارهای ساده برامون خیلی سخته اما کارهای سخت خیلی برامون ساده شده افرادی رو ببینید در روز 7 یا 8 ساعت ورزش می کنن چون حرفه شونه خسته هم نمی شن اما اگر بخان یه عبادت کوتاه بکنن اصلا حسشو ندارن مومنن علی الظاهر شیعه هستن و بین ما می بینید دیگه غیر از اینه ؟ ما باید از این خطرات خودمون محفوظ کنیم فهم ما نسبت به قرآن اینه وگرنه وارد اون حرفهای علمی تفسیری بشیم جز اینکه حجاب رو حجاب درست کنیم هیچ اتفاق دیگه ای نمی افته اصلا نباید بزاریم چشممون بهم بخوره اصلا نباید رومون به این سمت و اون سمت برگرده فقط قرآن رو ببینیم " اولئک الذین طبع الله علی قلوبهم و اتبعوا هواء هم "
اینها کسانی هستن که خدا قلبشونو بسته اینها پیرو هواهای خودشونن حرفهای خودشونن چیزهایی که خودشون به نتیجه رسیدن شناخت این گروها خیلی مهمه شناخت این گونه افکار و افراد خیلی مهمه تلاش این سوره مبارکه اینه نتیجا شما بدترین شرایط ممکن بعد از پیغمبر اکرم را می بینید که تو این سوره هست دیگه بحث ارتداد ارتداد یه دفه بهتون گفتم هر صحبتی هر مقوله ای این الگو را داره فقط با دقت این الگو دیده میشه که بحث ارتداد مثلا ارتداد اتفاق افتاد بعد از رحلت پیغمبر وقتی حق را قبول نکردن اون دفعه براتون گفتن حضرت امیر یه روز اومد تو مسجد بلند بلند شروع کرد با صدای بلند فریاد الذین کفروا و الصدوا عن سبیل الله اضل اعمالهم " بعد آیه های بعدی ابن عباس یه کسی که بالاخره تو این وادی ها ئه حالا توضیح نمیخاد گفت آقا چرا داد می زنی ؟ شما هیچ موقع قرآن را اینطوری نمی خوندی ابوبکر هم بود حضرت اشاره کرد چرا حق منو ضایع کردی ؟ چرا حق من ضایع می کنید ؟ و شما ها سکوت می کنید ؟ مگه این آیه نازل نشد ؟ قبلا خدا گفت راه خدا رو نبندید ؟ مگر روز غدیر پیغمبر من معرفی نکرد ؟ شما کجا علم دارید ؟ شما کجا عدالت دارید ؟ شما کجا تقوی دارید ؟ شما چی جوری میخاید مردم رو هدایت کنید ؟ مگه هدایت کار انسانهای معمولیه ؟ کسی گوش نداد این ارتدادی بود که اون موقع اتفاق افتاد درسته ؟ اما این نقطه است اثر وضعیه وضعشه انتقالش کجائه ؟ وسعتش کجائه ؟ جهانی شدنه . روزی جهان رو خواهد گرفت الان نزدیکه ارتداد پیامبر اتفاق افتاد در اعداد همه رو گرفت الا ثلاث رباع چهار پنج نفر که گفتم براتون در افکار و هر چیز دیگه ای تو اون مقطع زمانی برد اون مقطع اون نقطه اون اتفاق تا کجائه ؟ چیزی که سوره میخاد به ما حالی کنه رسیدن آخرالزمان زمان آخر ما همش می گیم آخالزمان این کلمه خیلی پر معنائه آخرالزمان .
تلاش این سوره که شما راحت این ارتداد رو پیدا کنید الان حس بکنی الان بشناسی الان مرتدین رو بشناسی مرتد نه اونی که فقط تو حکم فقهی جا می گیره که باید اعدام بشه نه اون ارتداد عمومی مهجور موندن قرآن پشت کردن " ان الذین ارتدوا علی ادبارهم من بعد ما تبین الهم الهدی " هدایت یعنی کمال یعنی آخرین چیزی که خدا نمی گه که کتاب برای اینها خونده شده " یتلوا علیهم آیاتهم " نمی گه می گه هدایت به طور روشن برای اینها عرضه شد . بعد از اون اینهاست پشت به حق کردن جز ما کس دیگه ای نیست جز این همه تلاش و زحمتی که صدها سال کشیده شده تا حق روشن بمونه هدایت باقی بمونه چیزی نیست بعد از اومدن یازده امام و دوازدهمین که غائبه این مال این زمانه مال آخرالزمانه تلاش این سوره اینه که ما بفهمیم کجا قرار داریم ئو راه نجات چیه بخاطر همین دو گروه رو اینجا بیان می کنه هم اونهایی که نجات پیدا می کنن چه قتل یعنی جوری می خواد بگه که کسی نمی فهمه اینها مردن گاهی طرف کشته می شه مظلومانه غریبانه در بین جمع اما غریب کسی نمی دونه این پای اسلام مرد یعنی کشته شد حالا بعضی شهدا هستن که تابلو دارن مثل شهدای جنگ تحمیلی اما خیلی از شهدا هستن اینطوری نیست اینجا اون گروهی رو بیان می کنه که با این وجود در می افتن با این ارتداد در می افتن مثل " اون اواتوالعلم نیستن که بگن کیه هیچی نگن سکوت کنن بلکه اینها حرف می زنن در می افتن می گن اینطوری نیست دین جوابگوئه بعد حرف می زنن دفاع می کنن لازم باشه مجاهدن دیگه جونشونو هم میدن چون اجرشون اونجا اومده که از همه بالاترن " فضل الله المجاهدین علی القائدین اجرا عظیما " تلاش این سوره اینه که چشم ما تو آخرالزمان باز باشه نسبت به حق همون اتفاق که بعد از رحلت پیامبر افتاد برای ما می افته چطور شد اون همه مسلمونی که خود پیامبر رو دیده بودن سالیان سال پدر و مادرشون هم پیغمبر رو دیده بودن با هم رشد کرده بودن مو به مو اتفاقات رو پی گیری کرده بودن چطور یه شبه دین رو کنار گذاشتن ؟ کسی هم نفهمید ما اونطوری نشیم اونا یه شبه دین رو کنار نزاشتن همه فهمیدن که دین رو کنار گذاشتن الانم همونه یه شبه از زندگی خارج نمی شه همه هم می فهمن اما خودشونو به نفهمی می زنن می گن کسی که خوابه تا صداش کنی بلد میشه اما کسی که خودشو به خواب زده هر چی صداش کنی بیشتر خودشو به خواب می زنه چون میخاد بگه من خوابم می فهمی چی می گم ؟ کسی که کافره با کسی که مرتده مثل همین می مونه کافر خوابه شاید با یه تلنگر بیدارشه شاید البته شاید مرده باشه در همون خواب اما کسی که خودشو به خواب این بیداره خودشو زده به خواب این حق رو دیده براش بان شده چشمشمو بسته خودش اعمی شده چشمشمو به حق بسته اینو شما هر چقدر هم تلاش بکینی بیدار نمی شه هی بیشتر به خودش حالت طبیعی تری می گیره که یعنی من خیلی خوابم سنگینه هر چی تو بلند تر صدا می زنی اون حالتش عمیق تر میشه الان وضعیت اینطوریه اینو ما باید درک کنیم تا نجات حاصل بشهتا اضل اعمالهم در مقابلش هم هست دیگه یحبط اعمالهم اضل اعمالهم اینا بلاهاییکه به سرتون میاد در مقابل اون کسایی که " لم یتربکم اعمالکم " خدا رها نمی کنه بی فایده نمی زاره بی حساب و کتاب باقی نمی مونه عمل وقتی می کنی نتیجه شو می بینی ما خیلی اعمالی داریم خوب درست دینی نتیجه نداره چون دچار یکی از مشکلاتی که گفتم هستیم این سوره سعی داره اول مشکلتو حل بکنه بگه بابا چشتو باز کن اگر چشمت باز بشه اگر حق رو تشخیص بدی اگر صدای علی رو تو مسجد بشنوی اگر غاصب زمان رو بشناسی اگر کافر زمان رو بشناسی اگر کسی رو که راه خدا رو سد کرده تو اقشار افراد افکار مختلف بشناسی اون موقع هر عملی بکنی خدا نتیجه عمل رو برات نگه می داره نمیزاره از دست بره جز این حالت دیگه ای وجود نداره اگر بخای به اطرافیانت نگاه بکنی که روزه و نماز و حجاب و ... با نبود اینها فرقی نمی کنه چون اونها رو این سیل برده همون فرمایش پیغمبر که به نوعی در همین روایاتی که از امام صادق نقل کردم هست ببین حضرت میگه گناه ، شک ، کفر ، فقر اونجا پیغمبر چی فرمود در مورد آخر الزمان ؟ باد سرخی که می وزه از هر روزنه ای وارد میشه همه چی رو می بره شک میاره فقر میاره بی ایمونی میاره کفر میاره نا امنی میاره ببینید که که چقدر قشنگ آخرالزمان تو این سوره تصویر شده میگه خب اون دیگرانی که اطرافت داری می بینی این اعمالشون با انجام ندادن این اعمالشون یکیه چون این روزنه که هیچی در خونه شون هم رو این حرفها بازه اصل اینا رو از دست دادن اینا غاصب رو با علی از هم تشخیص نمیدن حالا برن هی نماز بخونن برن هی روزه بگیرن برن اهل تقوی بشن به خاطر همین تو این سوره درباره این قضیه رو مطرح می کنه خیلی ساده است اگر ما تو یه جایگاهی قرار نگرفته باشیم که کارهای ساده انجامش برامون سخت باشه خیلی این سوره به درد ما می خوره راه نجات مائه همه قرآن همینطوره اما همه اون سر انگشت هاتو اون سوره جمع شده ساده هم هست کوتاه هم هست 38 آیه داره شروع مقدماتی نداره ابتداش میگه الذین کفروا ...
جاهای دیگه مقدماتی رو فراهم می کنه یه داستانی رو میگه یه حکمتی رو بیان می کنه بعد مصداقشو بیان می کنه اینجا صاف میره سراغ مصداق چون میخاد بگه آخرالزمان فرصت این کارها نیست تو حالا می خای بری 60 سال درس بخونی 70 اسل هم اون 60 سال رو تجربه کنی 130 ساتل بعدا مثلا میخای بیای راه حق رو بگی اینطوری نیست چشتو بازکن همین الان پیدا می کنی حق برای همه آشکاره اون نفر اومد پیش امام صادق گفت آقا این شرایطی که شما برای آخرالزمان گفتی کی آخه می تونه حق رو تشخیص بده ؟ آقا گفت نگاه کن آسمونو چشمش افتاد به خورشید چشمشمو زد گفت حق از این روشنتره که اینکه تو نخای ببینی
بخایم ببینیم این سوره کمک میکنه
والسلام

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design:Dima Group