خلاصه سخنرانی شب اول محرم توسط استاد سید مهدی طباطبایی با موضوع: حیاء
1- محور آیاتی که در مورد حیاء آمده این روایت کوتاه است که بایستی او را حفظ کنیم و به خاطر بسپاریم:
لا ایمان لمن لاحیاء له
ایمان ندارد کسی که حیاء ندارد.
2- نگاه کنیم آیا انسان با حیایی هستیم یا نه، کمیت و کیفیتش چقدر است، به همان اندازه ایمان داریم؛از نماز و روزه فهمیده نمی شود.
3- دو جور حیاء داریم یکی خوب یکی بد، خجالت حیای بد است، ولی آنکه مد نظر روایات است حیای خوب است که به معنی شرم می باشد.
4- ما در دلمان قوه ای داریم که به آن فطرت میگوییم که جزئیاتی دارد. مانند وجدان، هر کاری که انسان انجام می دهد، درست یا غلط آن را می گوید، کارش روشن گری است، تبیین می کند.
5- روز اولی که خدا انسان را خلق کرد، یک نسخه از خودش را توی دل آدمها گذاشت، که نقطه مطلوب و کمال را هر کسی درون خودش دارد، کسی که از آن استفاده کند، به آن نقطه مطلوب و کمال خودش می رسد.
6- یکی دیگر، اینکه همه انسان ها ستایش گرند، امکان دارد در مصداقش اشتباه کنند ولی قطعاً در حال عبادت کردن هستند. این عبادت کردن از درون خودش می جوشد حال می خواهد هر دین و مسلکی که داشته باشد.
7- یکی دیگر زیبایی دوستی است، مصداقش برای هر کسی فرق می کند، این یک قدرت فطری درونی و ذاتی انسانهاست.
8- دیگری حیاست که کمتر به آن پرداخته شده است، هر کجا که به دنیا بیایی با هر قومیتی، با هر دینی، با حیاء به دنیا می آیی. همه به آن نیاز دارند، مبنای اخلاقیات است و تا شناخته نشود، هیچ اخلاقی داخل انسان باقی نمی شود.
9- انسان اولین چیزی که درک می کند خودش است، وقتی بچه گریه می کند فکر می کند الان از گرسنگی می میرد، این یعنی اول خودش برایش مهم است. دوم کسی که او را خلق کرده است، در منظر بچه پدر و مادر خدای او هستند، اول مادر، بوی او را می فهمد، بدون اینکه کسی به او آموزش داده باشد، به خاطر همین می گویند با بچه تا هفت سال دعوا نکن، قهر نکن، بد رفتاری نکن، چون از خدا گریزان می شود.
10- شرم ذاتی و فطری است هر نوزادی که به دنیا می آید همراه خودش دارد، برای نوزاد اول خودش، بعد پدر و مادر و بعد دیگران هستند همه انسانها نیز اینطوری هستند اول خودش، دوم خدای خودش و سوم دیگران.
11- هر کاری که انجام می دهد، نسبت به خدا، خودش و دیگران، که این سه تا ارتباطات تنگاتنگی با قوای درونی ما دارند، حیا نسبت به خودم، نسبت به خدا، نسبت به دیگران.
12- انسان عقل دارد، تفاوت او با دیگر موجودات در عقل است که از زیرمجموعه فطرت است، یعنی خودش فکر می کند و تصمیم می گیرد که برای او اختیار می آورد، و ارزش آن نیز به همین اختیار است، به کسی می گویند وارد بهشت می شود که خودش این راه را انتخاب کرده باشد، اگر کسی به خاطر خانواده یا از روی تقلید باشد دیگر اثر و ارزشی ندارد.
13- هر چقدر که نماز بخواند، ذکر بگوید، اما نداند برای چه، ارزش و اثری ندارد. اینکه بگوید چون امام(ع) گفته من هم انجام می دهم، شیعه گری نیست، ارزشش به این است که اول فکر کنم بعد انجام دهم، اگر فکر نکنم، یک تقلید کورکورانه است، شاید یک چیزی از روی محبت خدا به شما بدهد اما خیلی فرق می کند با آنکه فکر می کند.
14- امام(ع) ابتدا فکر می کند بعد یک دعایی را می گوید، تو هم بنشین اول فکر کن، تو هم برسی به فکر امام(ع)، آن موقع یک دعای چند خطی به اندازه یک مفاتیح تو را نجات می دهد. کسانی که اعمال عبادی را بدون فکر انجام می دهند، مانند داعشی ها هستند، می گویند بکش می روی بهشت، دیگر فکر نکرده که مصداقش چیست، و این فساد عظیم را موجب شده است.
15- تو باید به اندازه خودت فکر کنی، تا بفهمی، تا اینکه کارهایت صادقانه باشد، ریاکارانه نباشد، هر اندازه که بفهمی، در مسیر امام(ع) حرکت می کنی.
16- حیاء یعنی مانع اشتباه کردن، یعنی یک چیزی از درون که قبل از اشتباه فعال می شود، قبل از اینکه حرام بخوری، صدایی از درون میگوید نخور، اینجا نرو، این کار را نکن، اگر این صدا از درونت بیشتر شنیده می شود شما با حیاتر هستی.
17- اشتباه اول در فکر است، بعد در عمل، ما همیشه می رویم سراغ عمل، ولی اول یک فکری به سراغ آدم می آید، یک نیت بد، یک چیزی توی گوشش گفت برو انجام بده، اول باید جلوی فکر را بگیرد. حیاء جلوی فکر بد را می گیرد، بعد جلوی عمل بد را.
18- اگر بدی پیش آید یعنی حیاء ضعیف است، زورش به تو نمی رسد همین چیزهایی که می خوری، حیای تو را ضعیف کرده است.
19- در روایت سه تا محور را برای حیاء بیان کرده که یکی از آنها را دو بار تکرار کرده و ما معمولاً از آنها غفلت می کنیم. و آن نگاه کردن است. حیاء را از نگاه کردن می فهمیم، چه مرد چه زن، وضعیت کنونی جامعه، ریشه اش در نگاه کردن است.

20- وقتی یک زن به این طرز داخل خیابان می آید باید توجه نکنی، نگاه نکنی، گشت ارشاد راهش نیست، این روش ائمه نیست، از دین زده می شود، راهش حیاست، ببین چرا حیاء از بین رفته است. اول به زنها می گوید به مردها نگاه نکن، حرام است، بالاتر از آن بی حیایی است، به مردها هم گفته چشم هایت را ببند، نه اینکه به بدحجاب نگاه نکن، بلکه کلاً ببند، هر چیزی را نگاه نکن.
21- فساد همه جا را نابود می کند، تمام دنیا گرفتار هستند، کسی کاری از دستش برنمی آید، از کجا شروع شده، از نگاه کردن، خدا حیاء را در مرد و زن در چشم آن قرار داده است.
22- به زن و مرد گفته هر دو این آتش را روشن ترش می کنند، حال می خواهند با نماز درستش کنند، اما درستش نمی کند، چون این نماز با آن ذهنیت، خوانده می شود، بی حیایی را با چیز دیگری نمی شود درست کرد.
23- الان در گروه ها و شبکه های اجتماعی انواع عکس و کلیپ های گونانون را نگاه می کند، سر خدا، امام حسین(ع) و قرآن را کلاه نگذار، اگر نمی خواهی نیرنگ کنی، هیچ کدام را نگاه نکن، آنکه خلاف شرع است، آنکه احساسات انسان را تحریک می کند. انسان که اشتباه می کند، شروع می کند به توجیه کردن، سر خودت کلاه نگذار.
24- یک میزان برای حیاء داشتن، چشم است، این که چقدر نماز می خوانی، ذکر می گویی، اینها نیست، حداقل تمام قتله کربلا همین طوری بودند، چیزی که نداشتند حیاء بود.
25- شما اگر تمام تاریخ را بررسی کنید نمی توانید وصف حضرت زهرا(س) را پیدا کنید، اما در مورد دیگران نوشته اند، کسی اصلاً ایشان را ندیده که بخواهد توصیف کند، حتی از نابینا حجاب می کرد.
26- می خواهی ببینی چقدر حیاء داری که مبنای دین است، ببین چقدر به نامحرم نگاه می کنی، بعد چیزهای دیگر است. به زن و مرد دستور داده که به نامحرم نگاه نکن، حالا ختم قرآن می گیرد، آیا به همین آیه عمل کردی. مخاطبش همه انسانها هستند.
27- هیات ها را حضرت زهرا(س) راه می اندازد، یکی را مداح می کند؛ یکی سخنران؛ یکی آشپز؛ همه اینها را یک نفر مدیریت می کند، آن حضرت زهرا(س) است. سخنران را کسی هدایت می کند به تحقیق و تلاش و نوشته های من نیست، موضوع را هم تعیین می کنند، وقتی بحث حیاء مطرح می شود یعنی روی خط قرمز قرار داریم، برو مشکل را حل کن با تظاهر چیزی حل نمی شود، سر منشاء آن حیاء است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design:Dima Group