خلاصه سخنرانی شب سوم محرم 95/07/13

1- دوازدهمین اثر بد و سوء دنیاپرستی و حب دنیا که یازده تای آن را دیشب برشمردیم، و از بدترین آثار دنیاپرستی است، بدبختی است، عاقبت فرد دنیادوست شر و بدی است، عاقبت به خیر نمی‌شود، بدبخت می‌شود.

2- یکی از آثار دنیادوستی و حب دنیا، که نام بردیم، حرص است. انسان‌ها در درون خودشان نیرویی(حرص) دارند که به آن نیاز دارند ولی اگر از حد تعادل خودش خارج شود، انسان را بیچاره می‌کند، چه از لحاظ مادی، جسمی و هم از لحاظ معنوی.

3- اگر کسی این دنیا را نشناسد، و در دام این دنیا گرفتار شود، فرق نمی‌کند، اندازه‌اش، کوچک یا بزرگ باشد، چسبیدن به آن باعث گرفتاری می‌شود، ما فکر می‌کنیم، حتماً رقمش باید بالا باشد، خیلی مهم و بزرگ باشد، نه این‌ها مهم نیست، یکی با صدهزار تومان، یکی با یک میلیارد، ظرفیت‌ها فرق می‌کند، اصل چسبیدن به دنیا و دنبال دنیا رفتن، بد و از آن نهی شده است.

4- یک موقع می‌بینی، یک گلدان انسان وابسته است، به عدد و رقمش نیست، باید بگردیم آن را(وابستگی و تعلق) پیدا کنیم، نقطه ضعف‌هایمان را پیدا کنیم، هر چیزی که نقطه ضعف‌مان بود، قیمت‌مان همان قدر است.

5- دنیا باج زیاد به دنیاخواهان نمی‌دهد، بکله دنبال خودش می‌دواند، یک ذره یک ذره می‌دهد، و همین جوری اسیر خودش می‌‌کند، باید حواس‌مان بیشتر از این‌ها جمع باشد، مخصوصاً خانم‌ها بیشتر در معرض این خطر هستند، اگر بخواهند یک جامعه را منحرف کنند، از طریق خانم‌ها این کار را می‌کنند، چرا که آنها پرورش دهنده فرزندان هستند، بیشتر این تهاجم‌ها روی خانم‌هاست، می‌بینید خانم‌ها بیشتر اسیر مارک و مدل هستند، وقتی زنی خراب شد، اول شوهرش را خراب می‌کند بعد فرزندش را‌. اگر روابط خانوادگی قوی است، محورش زن است، زن است که می‌تواند ارتباط بین خانواده را با مهر و محبت برقرار کند، بخاطر همین می‌گویند صله‌رحم، وقتی مادری از دنیا می‌رود، شالوده خانواده به هم می‌خورد. هر چیزی که بیشتر باعث فریب آدم‌ها می‌شود، مربوط به خانم‌هاست، برای اینکه بتوانند ضربه بزنند، و اسلام و ایمان را از دست این‌ها دربیاورند.

6- ما به این دنیا با خواست خودمان نیامده‌ایم، بلکه به خواست خدا بوده است، پس بالاخره باید در این دنیا زندگی کنیم، و با مشکلات گوناگون آن روبرو می‌شویم، این واقعیت دنیاست، تنها راهش این است که روش و راه برخورد با این‌ها را پیدا کنید، تا هنگام برخورد با این مشکلات چطور رفتار کنید و چه کاری باید انجام دهید.

7- انسان باید بفهمد در این دنیا چگونه زندگی کند، کسی که دروغ می‌گوید، فریب این دنیا را خورده است، هرکسی هم به یک صورت، فریب دنیا را می‌خورد، یک جماعتی دنبال لاغر شدن است و یک جماعتی دیگر دنبال چاق شدن، فرقی نمی‌کند، این یعنی فریب دنیا را خورده است، این یعنی اسیر دنیا شدن، باید مدام دنبال دنیا بروید.

8- ما یک حساب کنیم چقدر عمر می‌کنیم، مثلاً 70 سال، یک سوم آن را می‌خوابیم، یک سوم دیگر را سرکار هستیم، تفریح و کارها روزمره و رفت و آمدها هم حساب کنیم، نهایتاً کل عمر مفید ما 5 سال است، اگر آن هم بشود، حال اگر بخواهیم همین مقدار کم عمر هم به دنبال ماشین و این طور چیزها برویم، این مدت کم نیز به هدر می‌رود.

9- پس اصل چسبیدن به دنیا، بد است، و هرکسی هم به یک صورت گرفتار دنیا می‌شود، یکی موسیقی دوست دارد، دنبال آن می‌رود، یکی دنبال فوتبال است، این یعنی دنیا، که شخص اسیر آن شده است. هرکس یک مدلی است، فرق نمی‌کند دلیلش چه چیزی باشد، مهم این است که مواظب باشیم اسیر دنیا نشویم.

10- ما معمولاً متوجه این فریب دنیا و اسیرشدنش نمی‌شویم، ولی وقتی متوجه می‌شویم که دیگر فایده‌ای ندارد، پس هرکسی باید پیدا کند که از کجا می‌خورد.

11- یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کسی که فریب دنیا را خورده و دنیا را دوست دارد، حرص‌زدن است، حالا حرص‌زدن سر هر چیزی، فرق نمی‌کند. ما اگر می‌خواهیم اسیر دنیا نباشیم، نباید حریص باشیم.

12- همه ما گرفتاری‌مان همین این حرف‌هاست، حالا یکی کمتر و یکی بیشتر، اگر این طوری نبود که باید دعایش مستجاب می‌شد.

13- وقتی می‌خواهید برای امام حسین(علیه‌السلام) کاری انجام دهید، نذری بدهید، پول حلال بیاورید، اگر درآمدتان واقعاً حلال است، این کار را انجام دهید، بعد از آن نوبت به موادی است که تهیه می‌شود، برنج هندی، مواد سمی دارد که سرطان‌زاست، روغن لادن که مربوط به آل سعود است، این چیزها را ندهید، امام حسین(علیه‌السلام) گردنت را می‌شکند، توی این ظرف‌های آلوده، این چای‌های آلوده، این‌ها به دنبال از بین بردن نسل شیعه هستند. کشتارگاه‌های ایران اکثراً مسائل شرعی را رعایت نمی‌کنند، و گوشت‌شان حرام می‌شود، چه برسد به گوشت برزیلی، جالب این که در آخر سر این چیزها نیز دعواست، این چیزها یعنی حرص‌زدن.

14- امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند:«حَرَّم الحریص خَصلتین و لزمته خَصلتان حَرَّم القناعه فَافتقد الراحه و حَرَّم الرضا فَافتقد الیقین»(وسایل الشیعه،ج16،ص20) یعنی اگر آدم حریصی هستی، دو چیز بر تو حرام می‌شود و به آن نمی‌تواند برسد، و دو چیز نیز را از دست می‌دهد، یکی این‌که دیگر نمی‌تواند قناعت کند، ولخرجی می‌کند، در نتیجه آسایش و راحتی را از دست می‌دهد، بیشتر بدهکاری‌های ما بخاطر قناعت نکردن ماست، و دومی این که به هیچ چیز رضایت ندارد، چه رضایت مادی و چه رضایت معنوی.

15- هرکسی خودش فکر کند که از خدا راضی هست یا نه، از امام زمان(علیه‌السلام) راضی هست یا نه، انسانی که حریص است، هم خودش را اذیت می‌کند، هم دیگران را، به خاطر همین خصلت مدام نق می‌زند، کسی که خدا را قبول دارد، باید راضی باشد. اگر به خدا اعتقاد دارید، این نعمت بزرگی است، باید به رضایت برسید، باید راضی شوید.

16- همین که هیأت می‌آیید، نماز می‌خوانید، این‌ها نعمت‌های مفتی است که در اختیار ماست، امنیتی که داریم، نسبت به این‌ها راضی هستیم یا نه، اصلاً به این‌ها فکر می‌کنیم. خیلی جاها خانواده اصلاً اعتبار ندارد، اگر شما خانواده دارید، احترام‌تان را دارند، آیا شما به این نعمتی که خدا به شما داده رضایت دارید یا نه، کسی که رضایت نداشته باشد، یقینش را از دست می‌دهد.

17- امام علی(علیه‌السلام) فرمودند:«انتقم من الحرص بالقناعه کما تنتقم من العدو بالقصاص»(شرح ابن‌ابی‌الحدید، ج20،ص304) یعنی از حرص انتقام بگیرید، با قناعت کردن، همچنان که از دشمن انتقام می‌گیرید با قصاص. یعنی قناعت کردن جلوی حرص را می‌گیرد.

18- آقای بهجت(ره) فرمودند هر وقت هیأت رفتی، یقین کن که کربلا رفتی. آیا این نعمت کمی است، باید یقین داشته باشید، تا وقتی هیأت رفتید، دعایتان مستجاب شود. اگر کسی را دنیا فریب دهد، کم کم یقینش از بین می‌رود.

19- باید محاسبه کنیم،و از اولیاءخدا کمک بگیریم، ما خودمان به تنهایی قادر نیستیم و نمی‌توانیم از حل مشکلات خودمان برآییم، باید در این راه استاد داشته باشید، الان خیلی کم پیدا می‌شود.

20- قدر این وقت‌ها را بدانید، ملائک و انبیاء الهی به دنبال شرکت کردن در این مجالس هستند، راحت از دست ندهیم، نقدی و محکم معامله کن، بگو مشکل دارم، البته شما را هم دوست دارم، اصلاً اولیاءخدا کارشا این که مشکلات ما را حل کنند، راحت این زمان‌ها می‌گذرند، زود نذر نکنید، یک مقدار اصرار کنید، پافشاری کنید، هر چیزی بخواهید برای شما انجام می‌دهند، خدا اصلاً برای همین این افراد را قرار داده است. امام حسین(علیه‌السلام) این بساط را راه انداخته‌اند که مشکلات شما را حل کنند، چه مادی، چه معنوی، فرقی نمی‌کند. بایدسفت حرف بزنید تا بگیرید. اگر دعوا هم بشود، عیبی ندارد، باید بگویید تا بگیرید، خیلی‌ها توفیق شرکت در این مجالس را هم ندارند، حتماً شما دعوت شده‌اید، به سن و سال هم نیست، فرقی نمی‌کند، شما به معدن گنج آمدید، اگر برندارید، از دست خودتان می‌رود، سهم شما را کسی نمی‌تواند بردارد.

21- ما که نمی‌توانیم مشکلات خودمان را حل کنیم، اگر می‌توانستیم که این مشکلات پیدا نمی‌شد، باید از اولیاء الهی کمک گرفت، باید به امام حسین(علیه‌السلام) بگویید شما که از ما قوی‌تر و با ایمان‌ترید، کمک کن این حرص از ما برداشته شود. هر کس باید حرف خودش را بزند، آن‌هم سفت و محکم، دعا یعنی حرف زدن با خدا.

22- اکثر مشکلاتی که ما داریم بخاطر بی‌حرمتی و بی‌توجهی به هیأت امام حسین(علیه‌السلام) است. اینجا خود کربلاست، فریب دنیا را نخورید، موبایل را کنار بگذار، فکر و خیالت را کنار بگذار، خودت را به خدا بسپار.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

Template Design:Dima Group